power adapter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
2jj

power adapter

Inlägg av 2jj »

Verkar som om detta är forumet som skall rädda mitt projekt! Jag håller på med ett projektbygge på en liten pc. Det bygger på ett mini itx moderkort med en intel core2 duo 3.0ghz och 4gb ram. Till detta har jag en dvdbrännare och det är allt för tillfället. I framtiden skulle jag vilja kopplat ett grafikkort oxå, men det får vänta lite.

Till problemet: Jag behöver en poweradapter som klarar av att driva denna PSU
http://www.mini-box.com/M4-ATX?sc=8&category=13 Jag har ju svårt att se att denna skulle räcka http://www.mini-box.com/110w-12v-8-5A-A ... ategory=13

Ni får ha lite överseende för mina kunskaper om volt,watt och ampere sträcker sig inte speciellt långt.

Tack på förhand!

PS. vanligt atx agg funkar inte, det är för stort. Idag står det ett agg utanför burken som tillfällig lösning Shuttles små likaså. Och jag höll på att glömma! Jag kör det fläktlöst också.
[/url]
Användarvisningsbild
marcla

Inlägg av marcla »

Rätta mig om jag har fel men det står "250 Watts (300 Watts peak)"
på den sidan där nätagregatet fanns. innebär inte det att adapern måste vara på 250-300W (ca 20a)...
2jj

Inlägg av 2jj »

Ja det stämmer.
Borre

Inlägg av Borre »

Adaptrar med högre spänning brukar vara billigare, så leta efter en med runt 20V istället för 12V, räcker med 10-12A då, givetvis beroende på hur mycket datorn drar.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Du tog den "bra" PSU:n som inte kräver perfekt 12V och det är ju bra.

AMD har något som heter "Cool'n'Quiet" och för Intel heter det "SpeedStep". Den funktionen ökar/sänker din MHz beroende på hur mycket jobb CPU:n har, vi pratar om millisekunders övervakning här. KOLLA ATT DET ÄR PÅ!

Frågan är hur ofta du kommer att köra din dator till 100%, troligen inte så ofta. Troligen ganska sällan.

Jag har en burk som drar 9W totalt då den idlar i windows och upp till 20W när den jobbar hårt. Nu är detta ganska extremt men räkan på att du behöver en adapter som ger dig i alla fall 60-70W via 6-30V.

Billigast är att leta efter en strömadapter till en gamla dö laptop. Dom brukar ge dig 14V - 21V 3-5A sådär. Det står mycket nogrant på.

Näst billigast är att köpa/tigga en beg sådan adapter eller köpa en ny sådan. Finns billiga "generic" på Ebay ... och mindre billigt på CO.

Du kan ju alltid köra via en blyacc eller bilbatteri om du vill. Även upp till 24V system.

Edit: missa lite.
2jj

Inlägg av 2jj »

I mitt chassi sitter det idag en 60watt psu med tillhörande adapter och under uppstarten av windows orkar den inte driva både moderkort och dvd OM det sitter en skiva i dvd´n. Jag skaffade därför en extern dvd kopplad via en usbport under tiden som jag skulle installera winxp på maskinen.
Funkar det att köra exempelvis en sån här : http://www.tradera.com/AC_Adapter_6_5_A ... n-66104564
Skriv svar