Ang. Tektronix 564B oscilloskop

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
sebgus

Ang. Tektronix 564B oscilloskop

Inlägg av sebgus »

Hejsan!

Har fått ett gammalt Tektronix 564B oscilloskop från skolan och tänkte börja lära mig lite mer om oscilloskop och mäta saker med den. Problemet är bara att det inte följde med några mätprober. Vart fixar man sådana lättast? Någon här på forumet som har kanske? Vill helst inte köpa från tradera/ebay/liknande, men det får gå om det inte finns någon annan stans!

1 MEG. 47pF står det ovanför de koaxiala anslutningarna, om det har någon betydelse!

Mvh
Sebastian

P.S. Är skopet något att ha? Förutom att det är lite stort :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ett oscilloskop är alltid något att ha! Inom digitalvärlden är det inte alltid så himla viktigt att det är kalibrerat exakt, man behöver oftast bara kontrollera OM "pinnen rör på sig" eller inte.

Prober... välj 10:1 eller i nödfall en omkopplingsbar (omkopplaren kommer att glappa med tiden) men VAR du ska hitta det till en rimlig peng förutom de ställen du inte vill handla på... jag har ingen aning.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag har 100MHz probar att sälja, 2 stycken helt nya med trimmejsel och tillbehör för 300:- (330:- inklusive frakt).

Edit: det gäller naturligtvis också er andra som är intresserade :wink:

/PeterH
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Sådana härhar jag köpt, väl värda pengarna.

En professor vid universitetet här i Luleå(Kalevi Hyyppä) har testat dom på 10x mot orginalet på 1x, och han var imponerad över dom. Själv köpte jag 10st, dom kostar ju typ ingenting(kostade mig ~54:-/st. inkl. frakt vid köp av 10st.). Dom skickas från Kina.
Skriv svar