SolidWorks går enormt sakta.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

SolidWorks går enormt sakta.

Inlägg av jojje »

När jag kört SolidWorks 2007 SP0,0 Early Visibility en stund, normalt ca 15 minuter, så börjar allt helt plötsligt gå enormt sakta. Verkar nästan som programmet har låst sig, men rör man ingenting och väntar några minuter så kommer allt tillbaka. Då kan man avsluta på normalt sätt och starta programmet på nytt. Då funkar det fint en stund igen, helt tills det nästan låser sig på nytt.

Det har varit så här hela tiden, och jag har utökat från 1GB till 2GB RAM och bytt från SP2 till SP3, men det blev ingen skillnad.

Idag så kom detta upp när jag skulle starta SolidWorks på nytt:
SolidWorks cannot startup because the system desktop application resources have been exceeded.
Vad menas med det, och kan man utöka nånting?

Det är en bärbar Fujitsu/Siemens T2300 @ 1.66 GHz, Intel dubbelprocessor.
Windows XP Home Edition 2002 SP3.
Grafikkortet är ATI Mobility Radeon X1400, och jag har två skärmar, men bara den externa används. Alltså inte itegrerat i moderkortet.

Är det nån som vet varför det blir så här, eller kan man ändra nåt?
Inget annat program uppför sig onormalt.
pinussen

Inlägg av pinussen »

Kolla med task managern (aktivitetshanteraren) om det är något som tar upp mycket minne, cpu etc. Kanske kan få några tips där.

Har inte riktigt koll på vad det där felmeddelandet betyder, möjligen att växlingsfilen blivit för stor eller något liknande. Verkar iofs konstigt om du har 2 gig ram.
PeotryD
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PeotryD »

Tjenare, kör SolidWorks 2007 på jobbet själv, vi kör visserligen SP5.0, det är den senaste servicepacken som släppts till 2007:an.

När du installerar solidworks installerar du även windows desktopsearch. en mycket tidig verision av den.
Jag misstänker att det är microsofts desktop serarch du bör uppdatera.

Vi hade även problem med en uppdatering av Panda antivirus, den segade ner SolidWorks oerhört, var som att arbeta i sirap. men jag tror det kom en till uppdatering till panda några dagar senare för sedan fungerade det bara.

Sedan är frågan, hur stora sammanställningar tar du upp? Vi arbetar just nu på en malningsanläggning för Aitek gruvan. den innehåller flera stora kvarnar, massa pumpar, ledningar, bjälklag mm. jag hade nog själv inte trott att man kan arbeta i en sådan stor ritning. Den fick oss att uppgradera minnet från 2 gig till 3 gig. Så arbetar du inte i en extremt stor sammanställning t.ex. ett hus mm. så skall det utan problem räcka med 2 gig ram.

Så sammanfattning:
1. Uppdatera till senaste microsoft desktop search.
2. Det har kommit många buggfixar till solidworks 2007, sedan första utgåvan som du har. Jag reckommenderar starkt att du uppgraderar till senaste servicepacket på SolidWorks, som i 2007:an är SP5.0

Hör av dig om det fortfarade inte löser sig, kan hända att du måste ha på datorn nån dag så att microsoft desktopserarch hinner indexera upp hd:n, mycket troligt att det är det som tar kraften.
Skriv svar