Hur kollar man att en induktiv givare fungerar?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
lovet
Inlägg: 100
Blev medlem: 22 maj 2008, 18:45:58
Ort: Ljungby/huddinge

Hur kollar man att en induktiv givare fungerar?

Inlägg av lovet »

Hejsan, tänkte höra med er hur man kollar om en induktiv givare är hel eller inte, jag tänker främst på fordon, ABS sensorn på hjulet..
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Det beror väldigt mycket på vilken typ det är.
lovet
Inlägg: 100
Blev medlem: 22 maj 2008, 18:45:58
Ort: Ljungby/huddinge

Inlägg av lovet »

ABS givaren tänkte ja i första hand på.. Eller är ABS givarna utförda på olika sätt på olika bilar?
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Inlägg av Norpan »

Brukar väl vara runt 1200Ω i en sån.
Iallafall de jag mätt på.
Lars H
EF Sponsor
Inlägg: 255
Blev medlem: 19 april 2006, 22:23:24

Inlägg av Lars H »

Kan eventuellt skilja lite mellan olika bilar, så här är det åtminstone på en SAAB 900/97:

Fram:
Utspänning min 120 mV AC vid 2.75 km/h
Utspänning max 100 V AC vid 280 km/h

Bak:
Utspänning min 120 mV AC vid 2,75 km/h
Utspänning max 50 V AV vid 280 km/h

Båda ska vid +20° C ha en resistans av 1130 +/- 15 ohm.
"Kuggkransen" både fram och bak har 29 tänder.

MVH Lars H
lovet
Inlägg: 100
Blev medlem: 22 maj 2008, 18:45:58
Ort: Ljungby/huddinge

Inlägg av lovet »

Ok, tack så mycket. Men kommer det ut växelspänning från givaren? Slår den inte bara på och av i en fin sinusform? Måste den inte växla polaritet för att det ska bli växelström?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26635
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Det är oftast en inbyggd magnet i givaren, resultatet blir just växelspänning.
Skriv svar