Ersätta polyesterkondensator med elektrolytkondensator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
haslish

Ersätta polyesterkondensator med elektrolytkondensator

Inlägg av haslish »

Håller på med ett projekt där jag saknar två kondensatorer, på hemsidan finns där jag har hittat schemat finns det en inköpslista där de har länkat till två polyesterkondensator. Desvärre har jag inga polyesterkondensatorer hemma. Jag tycker att det blir lite dyrt att betala 80kr i frakt på ett par kondensatorer som bara kostar några kronor. Därför undrar jag om det är möjligt att ersätta c3 och c6 på dettaschema med elektrolytkondensatorer ?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Elyter har normalt lite sämre elektriska egenskaper än polyester, men
i detta fall är det nog bara att prova, sannolikt är det helt OK.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

C6 är ju sannolikt en avstörningskondensator åt MC33290 and C3 är kopplad till Vusb på PIC18F2455. Något för intern stabilisering av spänningen från USB-porten? Jag tror nog du bör hålla dig till plasfilmskondensatorer, eller eventuellt keramisk för C6, men I båda fallen står det garanterat i IC-kretsarnas respektive datablad vad rekommenderat värde och typ av kondensator är.
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor

Inlägg av Lindqvist »

Haslish, jag är bara lite nyfiken, men vad för slags diagnosinterface bygger du? VAG-COM?
haslish

Inlägg av haslish »

tack för svaren, har beställt kondensatorer från bhiab nu (de hade inte så hög frakt)

Lindqvist: Jag hade tänkt att använda den på en volvo s80 först och främst.
Den ska förhoppningsvis funka på lite älder europeiska och japanska bilar hade varit kul och bygga ett interface som klarar av ISO 15765 CAN
Det står lite mer om det jag bygger den här sidan
Skriv svar