Eftersom jag till vardags kör en cnc fräs som klarar vilka köksluckor som helst (nåja endast 6200x1100 minus fräsdia eller 6200x1750 i bredd om man ställer skivan på högkant, dvs utan att skarva körningen) så vet jag att det ibland hamnar dylika projekt i maskinerna nattetid. Jag själv har ännu inte fräst fram köksluckor personligen. Det är dock inte populärt i chefens ögon då träspån flyger omkring och letar sig in i prismor o lager, vilket kan få dessa att skära ihop. Metall får vi köra hemjobb i.....
Jag har själv tänkt tanken många gånger på en maskin som skulle kunna ta en hel skiva MDF och fräsa ut. Man kan ju suga fast en sådan skiva ganska hårt så det bara är att köra på utan att nyttja ett enda spännjärn.
Jonas_A4T: När det gäller hobbybruk och kanske några enstaka projekt som ska säljas så gör det inte så mycket ifall maskinen inte klarar av så där jättehöga snabbtransporter. Du kommer sannolikt att spara en hel del pengar förutom det som går åt till drivningen på det. Dvs att du hinner o slå stopp innan det brakar i när du programerat fel.

En maskin som accar 0.5g eller mera och har en transport på endast 10m/min hinner du inte med när du väl upptäcker ditt misstag.
Om du inte ska mata med skruv utan kanske med kuggstång eller kuggrem så finns det lite annorlunda lösningar jag har funderat på som kan ge rikigt bra snabbmatningsprestanda kombinerat med stegmotorns upplösning vid fräsning. Det går ju iofs med skruv också. Men du måste då ha någon form av en återkoppling, kanske en pulsgivare. Man kan då låta snabbtransporten skötas av att hållströmmen till stegmotorn slås av i den aktuella axeln/axlarna och en asynkronmotor tar över den biten. Positionen får man då av pulsgivaren, sedan slår driften asynkronmotorn av när det är en liten bit kvar och stegmotorn får ta över igen o köra in den sista biten till position. Då har man även övervakning ifall stegmotorn missar ett steg.
Mikael