ta ström från telefon jacket!
- Electricguy
ta ström från telefon jacket!
kan man ta ström från telefon jacket riskfritt, utan att man stör telefonlinjen?
Senast redigerad av Electricguy 9 juni 2008, 12:48:01, redigerad totalt 1 gång.
- prototypen
-
-=Fullmoon=-
Menar du telefonjacket?
Det är väl ändå bara signal där mellan trådarna när någon ahr luren lyft iänden eller när någon ringer.
jag tror det tyck skickar ut en svag impuls hela tiden och så om det är kontakt elelr inte är det ingen kontakt går det ingen störm.
När någon pratar så kan man få sig en liten kyss (har jobbat med upp och nerdkopplingar i telestationer) om man lägger handen på trådarna
jag har för mig att det är en signal på 60-80v och några fåtal mA som det hela handlar om. skulle du ta strömdärifrån så skulle säkert det bli störningar.
Det är väl ändå bara signal där mellan trådarna när någon ahr luren lyft iänden eller när någon ringer.
jag tror det tyck skickar ut en svag impuls hela tiden och så om det är kontakt elelr inte är det ingen kontakt går det ingen störm.
När någon pratar så kan man få sig en liten kyss (har jobbat med upp och nerdkopplingar i telestationer) om man lägger handen på trådarna
jag har för mig att det är en signal på 60-80v och några fåtal mA som det hela handlar om. skulle du ta strömdärifrån så skulle säkert det bli störningar.
- prototypen
Det ligger ca 48 volt ut från stationen, med luren lyft blir det ca 6 volt kvar (bara att mäta) och det flyter ca 10 mA genom ledningen.
Ringsignalen är ca 110 V 25 Hz.
Var gränsen går för att "lyfta luren" går ju bra att testa. Ett variabelt motstånd och lyssna på linjen så man vet när man får kopplingston.
Protte
Ringsignalen är ca 110 V 25 Hz.
Var gränsen går för att "lyfta luren" går ju bra att testa. Ett variabelt motstånd och lyssna på linjen så man vet när man får kopplingston.
Protte
-
-=Fullmoon=-
Enligt svensk standard (Skanova, Analogue Access to PSTN) så skall den totala resistansen från kundutrustningen vara > 1 MOhm för att linjen skall räknas som godkänt vid fjärrmätning. En belastning av < 12 kOhm under en längre tid kommer att medföra att stationen automatblockerar linjen och linjen blir obrukbar tills stationen gör en omstart av linjeinterfacet. För vissa av de äldre AXE (Li-1) interfacen är det ej i huvud taget rekommenderat att i försöka lasta mellan 1 MOhm - 12 kOhm då det ger upphov tlll "seizure". Varpå stationsövervakningen förmodligen kommer lägga en manuell blockering på linjen då linjen kan störa övrig trafik i magasinet.
Så skall man vara på den säkra sidan 52/1000 = 0,052 mA (försummar linjeinterfacet samt ledningens resistans då det rör sig om max 3 kOhm )
Inte mycket att driva något på.
OBS ! Det går att belasta mer än 0,052 mA men det kommer inte fungera för alla, samt det kommer att ge icke godkända mätresultat på fjärrmätning.
Så skall man vara på den säkra sidan 52/1000 = 0,052 mA (försummar linjeinterfacet samt ledningens resistans då det rör sig om max 3 kOhm )
Inte mycket att driva något på.
OBS ! Det går att belasta mer än 0,052 mA men det kommer inte fungera för alla, samt det kommer att ge icke godkända mätresultat på fjärrmätning.
20 mA skall detekteras som avlagd lur, vilket medför blockering efter en längre tid ...
MadModder värde låg över den undre gränsen. ( 1,3 kOhm gräns, 14 mA => ca 2,1 kOhm )
Mer info finns:
https://www.skanova.com/
Våra erbjudanden -> Nätgränssnitt
Gränssnitts- specifikationer: Analogue Access to PSTN
MadModder värde låg över den undre gränsen. ( 1,3 kOhm gräns, 14 mA => ca 2,1 kOhm )
Mer info finns:
https://www.skanova.com/
Våra erbjudanden -> Nätgränssnitt
Gränssnitts- specifikationer: Analogue Access to PSTN
- Electricguy