Bästa plasmaskäraren?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Bästa plasmaskäraren?

Inlägg av Mizzarrogh »

Altså, vi på fabriken skall köpa in en plasmaskärare, krav är att den skall klara mist 20mm hård stålplåt utan större problem, vidare måste den vara konstruerad för att tåla industriell/proffesionell användning då den nog kommer att användas ganska ofta, mest i samband med kompletteringsarbeten, styckeproduktion, mindre serier, etc.

Min fundering är altså vilken modell som skulle vara bäst lämpad/mest prisvärd.

Budgeten ligger på max ≈ 25 000:-

En annan grej jag funderar över är hurdan snittytan blir jämfört med vanlig gasskärning om man kör med tryckluft?
spufuz

Inlägg av spufuz »

Köp ESAB.

Tryckluft är väl vanligast som gas till plasma idag.
Allt beror på hur bra eller inte bra/utslitet munstycket är bland annat.

Du får hursomhelst en del slagg på undersidan "snittet" men det brukar bli fint så länge du kan hålla en jämn matning. Slitet munstycke kan göra snittet vinklat/snett.
Jag har stödben på munstycket så ja kan lägga munstycket mot plåten och dessutom mot ett anhåll. Kan man sen hålla en jämt matning blir de kanon.

En annan fördel med plasma är att du kan skära rostfritt och flera plåtar på samma gång (på hög).
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ok, Jo, ESAB brukar väl vara säkra kort, skall ta en litet närmare titt på deras sida, tror tom. det finnes en ÅF i Hudik eller S-vall.

---

Låter med andra ord som att, förutom den bättre kapaciteten, snittet också blir bättre än med vanlig skärbrännare +att man slipper gasflaskorna (och en massa dyr gas, vilket i nuläget förbrukas en heldel...) i så fall.

Hur är det vad gäller litet tjockare material (≈ 20 mm och stålplåt) jämfört med tex laser eller vattenskuret vad gäller kvaliteten på själva snittet?

Stödben och annat lät som en smart ide, vetefasen om man inte rent av skulle bygga om tex en gammal parralellogramfixtur eller något och göra ett fäste för munstycket i, då borde man ju kunna få snorkoll (eller nära i vart fall)

Tack för svar.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Kolla annars på:

http://www.spt.se/manuella.htm

Vi hade en modell som iofs inte längre finns kvar av så vitt jag ser. Den vi hade var en som hade inbyggd kompressor. Mycket smidigt att slippa släpa med sig kompressor om man skall jobba utanför verkstaden.
bobobo

Inlägg av bobobo »

Laser och vatten är ju alltid nc-styrt, så det blir ju bättre kvalitet därför.
Men det beror också lite vad man menar med bättre kvalitet.

Jag har köpt nc-plasmaskuret material (20mm) skuret med "fin-plasma" eller "High-definition-plasma". Det var fruktansvärt snygga snitt. helt jämnt och silkeslena snittytor.
Den stora nackdelen i det läget jämfört med laser och vatten är att plasma har svårt för små invändiga konturer. Absolut minimum är hål samma som tjockleken.

Har även köpt nc-plasma skuret med standard plasma från någon som hade lite sämre koll på sin utrustning. Där lutade snitten 20grader...
Lutande snitt är vanligt med plasma.

En liten nackdel till med luft-plasma är att det binds kväve i snittytan som kan frigöras vid svetsning och bilda porer. I litteraturen rekomenderas att slipa bort oxiderna i skärytan innan svetsning om man har höga krav.

Tänk på att databladen ofta överdriver kapaciteten. Om man inte klarar av att hålla extremt jämn och låg frammatningshastighet så behöver man en större maskin än vad databladen säger.
20mm är mycket för en plasma. 25000 kanske räcker men antagligen inte till en esab.

Jag har en EWS italiensk lågprismaskin på 60amp den funkar bra upp till 8mm kan köra 16mm med nya munstycken och med övernaturlig känsla för frammatning. Den kostade 16000 +moms för 5år sedan.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Såg denna, ingen övrig kunskap dock om just denna.
http://www.blocket.se/vi/16684486.htm?ca=11_s
Skriv svar