Såga i solceller ?
Såga i solceller ?
http://solarlab.se/handla/catalog/produ ... ucts_id=55
Någon som har erfarenhet av att dela på en sådan solcell ?
Hur är materialet, går det ta en Dremmel och en diamantkapskiva och dela på den ? Eller hur är det, någon som vet ? Vad jag förstår så om man delar på en sådan så får man dubbelt så hög volt ? Vad jag förstår så brukar solpaneler ligga på 36 st celler. De kan ju dela den mot en kostnad, men jag är nyfiken på om det går göra själv...
Funderar på att kanske ha sådanna till något project, har ju precis satt solceller på min båt att driva ventilationen och det funkar jättebra, 250 krs paneler från kjell....
Har blivit fascinerad av solceller, nu när det varit solsken nästan varje dag...
Någon som har erfarenhet av att dela på en sådan solcell ?
Hur är materialet, går det ta en Dremmel och en diamantkapskiva och dela på den ? Eller hur är det, någon som vet ? Vad jag förstår så om man delar på en sådan så får man dubbelt så hög volt ? Vad jag förstår så brukar solpaneler ligga på 36 st celler. De kan ju dela den mot en kostnad, men jag är nyfiken på om det går göra själv...
Funderar på att kanske ha sådanna till något project, har ju precis satt solceller på min båt att driva ventilationen och det funkar jättebra, 250 krs paneler från kjell....
Har blivit fascinerad av solceller, nu när det varit solsken nästan varje dag...
Vad jag vet är de mycket känsliga och spricker oerhört lätt.
Och visst kan du halvera och seriekoppla och då fä den dubbla spänningen... men bara den halva strömmen, effekten blir i bästa fall den samma men den kommer sannolikt att minska om du delar cellerna.
Om du vill öka spänningen ville jag föreslå en switchad lösning.
Och visst kan du halvera och seriekoppla och då fä den dubbla spänningen... men bara den halva strömmen, effekten blir i bästa fall den samma men den kommer sannolikt att minska om du delar cellerna.
Om du vill öka spänningen ville jag föreslå en switchad lösning.
Hur ska man anlusta dessa är det tänkt?
Jag har köpte ett kit av "skärvor" från Conrad. På bilden är det fina bitar som saknar ett litet hörn som sämst. Det man får är en större skärva och många små bitar.
På ena sidan ska man kunna löda och få pluss. På andra sidan kan man inte löda alls. Här ska man tydligen ha en form av lim. Billigaste jag kan hitta är att köpa det som reservdel till "el-uppvärmd-bakruta". Då kostar en pytteliten burk bara en hundring.
Dyrt och bättre att köpa färdig.
Jag har köpte ett kit av "skärvor" från Conrad. På bilden är det fina bitar som saknar ett litet hörn som sämst. Det man får är en större skärva och många små bitar.
På ena sidan ska man kunna löda och få pluss. På andra sidan kan man inte löda alls. Här ska man tydligen ha en form av lim. Billigaste jag kan hitta är att köpa det som reservdel till "el-uppvärmd-bakruta". Då kostar en pytteliten burk bara en hundring.
Dyrt och bättre att köpa färdig.
Nu har jag beställt en sådan solcell. Gick på 172 kr inkl frakt. Jag ska testa olika sätt att dela den och så återkommer jag med resultatet.
Vad jag hittat på nätet så delar de dem med laser, vattenstråle eller vattenstråle med laser i.
(http://www.synova.ch/pdf/1999_Werkstattstechnik-ENG.pdf)
Jag ska bara ha den till någon rolig grej. Typ hänga upp den i fönstret i ett snöre fastsatt på en liten vibrator motor så den snurrar runt, eller nått sånt..
Vad jag hittat på nätet så delar de dem med laser, vattenstråle eller vattenstråle med laser i.
(http://www.synova.ch/pdf/1999_Werkstattstechnik-ENG.pdf)
Jag ska bara ha den till någon rolig grej. Typ hänga upp den i fönstret i ett snöre fastsatt på en liten vibrator motor så den snurrar runt, eller nått sånt..
Nu har jag fått solceller och provat att dela på den.
Det jag har lärt mig är följande. Solcellen är 0.2 mm tjock.
Solcellen vill gå sönder om man bara tittar på den.
Jag försökte dela på den med en glasskärare, det gick inte.
Att kapa med en dremel försökte jag inte änns, det skulle inte gå.
Jag tror att det bara är möjligt att kapa med laser eller vatten.
Men det va ju inte bortslösade pengar, jag lärde mig en del. Att solceller är väldigt tunna. Löda på dom lyckades jag faktiskt med både på över och undersidan. Det blev kanske inte världens snyggaste lödningar men det gick. Jag lödde med 450 grader och var väldigt snabb. Det räcker nästan med att man snuddar en bit solcell med lödkolven så har värmet spridit sig i hela biten.
Jag lödde i alle fall i hopp en liten "panel" av bitarna som jag kopplade till en summer. Blir en rolig prydnad att ha hängande i ett fönster, lite irriterande dock.
Här är ett video klipp på den:
Det jag har lärt mig är följande. Solcellen är 0.2 mm tjock.
Solcellen vill gå sönder om man bara tittar på den.
Jag försökte dela på den med en glasskärare, det gick inte.
Att kapa med en dremel försökte jag inte änns, det skulle inte gå.
Jag tror att det bara är möjligt att kapa med laser eller vatten.
Men det va ju inte bortslösade pengar, jag lärde mig en del. Att solceller är väldigt tunna. Löda på dom lyckades jag faktiskt med både på över och undersidan. Det blev kanske inte världens snyggaste lödningar men det gick. Jag lödde med 450 grader och var väldigt snabb. Det räcker nästan med att man snuddar en bit solcell med lödkolven så har värmet spridit sig i hela biten.
Jag lödde i alle fall i hopp en liten "panel" av bitarna som jag kopplade till en summer. Blir en rolig prydnad att ha hängande i ett fönster, lite irriterande dock.
Här är ett video klipp på den:

En sådan billig från Jula. Jag vet inte, jag kanske tog i för hårt. Solcellen är så väldigt tunn. När jag tryckte ner glasskäraren mot cellen så sprack den, och när jag väl gjort ett drag med glasskäraren och ska knäcka så knäcks det åt alla håll. Kanske funkar med en bättre glasskärare, men jag tror att det bästa är att beställa färdig delade bitar direkt.
Testade att klippa en bit solcell med sax under vattnet och det gick inte så bra. Det blev som massa småbitar som damm när man klippte.
Klippte man ovan vattnet så delade sig biten i massa större bitar.
Det känns inte riktigt som glas, materialet är lättare och känns lite metalliskt.
Det är nog att beställa färdigskurna bitar som gäller.
Klippte man ovan vattnet så delade sig biten i massa större bitar.
Det känns inte riktigt som glas, materialet är lättare och känns lite metalliskt.
Det är nog att beställa färdigskurna bitar som gäller.