Material till isolator

Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Material till isolator

Inlägg av sm2wmv »

Jag planerar att så småningom sätta upp en vertikalantenn som är ~39m hög och behöver svarva några isolatorer att ha i botten, något liknande detta: http://sm2wmv.sj2w.se/~micke/plans/isolator_160m.jpg
(jag är elektroningenjör så klaga inte på min ritning :) )

Tanken är att ha 16mm gängstång som är fastgjuten som går genom isolatorn och själva isolatorn går att plocka i sär vid nedsvarvningen. Så plattan till masten (första 24m blir mastsektioner) borrar man 38mm hål och övre delen fungerar som en bricka till bultarna som håller fast plattan.

Min fråga är, vad ska man använda för material? Jag hade först tänkt POM-plast men tyvärr så är det inte vidare resistent mot UV-ljus så det går bort. Vad kan man annars ha för material och finns det någon som vet vart man kan köpa detta eller kan få tag på åt mig?

Jag vill ha lite mer än exakt vad som behövs så gärna 40-50cm som är minst 60mm tjock och solid (alternativt ett hål genom som är 18mm :) )
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

teflon ?
ironbill har bara upp till 50mm, men kolla ebay
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Annars har ironbill Polyamid, vad tror ni om det?

Edit: Tydligen suger det lätt åt sig fukt och det är knappast vidare bra.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Verkar som att Teflon är vettigast att använda. Hur är det att svarva i teflon?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

vasst snabbstål funkar utmärkt
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Vassa verktyg = som att skära i smör
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

snålfundering, behöver du ha allt i teflon?, kanske räcker med innerdelen och ha den yttre i annan plast?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Fast mitten på den är bara ett hål där gängstången kommer att gå.

Så här såg det ut där vi satte upp en sådan här antenn förut,
Bild
Skärbräda i plast men jag tänkte göra något lite mer seriöst.

Dock när jag börjar kolla på priserna på material så blir jag lite svettig.

Jag skulle ju kunna skippa att ha plast hela vägen ner och bara göra som på bilden ovan fast svarva något som ungefär distansringarna för TO220 och dylikt med en "plastbricka" på ovansidan.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

japp, men du behöver en bit som är bra isolator,teflon, billigare med liten diameter, och resten som plastutfyllnad

funderar på vad du klarar att ha för kapacitans på det hela?

bara funderingar, men man kan ibland först kolla vilka material man kan få tag i och sedan rita efter det
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ahh, du menar så. Jo det vore ju en ide. Angående kapacitansen bör det inte vara så stor fara, den bör bli rätt liten och det är på låga frekvenser dessutom, 1.8 MHz antennen ska användas.
peter555

Inlägg av peter555 »

Kanske lite OT, men jag gick förbi det lokala elverket för en tid sedan. Där hade de just skrotat ett antal ställverk med rejäla porslinsisolatorer. De var runt 100 mm i diameter och 200 mm höga med ordentliga fästbultar. Jag fick ta hur mycket jag ville bara jag skruvade bort prylarna själv. Det kanske kan vara ide att ta en tur förbi uppe hos dig och se om de har något att erbjuda.
xxargs

Inlägg av xxargs »

grym skrev:japp, men du behöver en bit som är bra isolator,teflon, billigare med liten diameter, och resten som plastutfyllnad

funderar på vad du klarar att ha för kapacitans på det hela?

bara funderingar, men man kan ibland först kolla vilka material man kan få tag i och sedan rita efter det
'kapacitans' pratar man knappt om i radiosammanhang - däremot impedans (normalt 50 Ohm) - där är måtten på ytterringen gentemot innerledaren samt mellanliggande dielktrikum (i ditt fall teflon) är det viktiga så att dessa ger en impedans som är lika som matarkablarna om man inte vill ha reflektion.

efter lite letande bör man ha hitta en hel hög med med hemsidor som beskriver ekvationerna som styr detta och tillverkar man allt själv så kan man med olika avstånd mellan innerledare och yttering (eller parkabel) få till olika impedanser beroende på hur din matningsnät ser ut.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ok, är seg i skallen , dom sista dagarna mer än normalt

visst är det en impendans, men jag i min sinnesvärld ser det mera som en kapacitans mot jord, men det beror ju lite på hur matingen är utformad
xxargs

Inlägg av xxargs »

kapacitans ser det ut som om 'kabeln' är kort gentemot våglängden (< 1/4-del våglängd) - när det är längre så börja längsmedinduktansen att transformera energi så pass att kapacitansen inte upplevs just som en kapacitans som blir större ju längre kabeln är - utan upplevs som just en resistiv belastning med ett visst värde (karakäristiska impedansen) - så länge kabeln är väldigt lång eller terminerad med samma värde så att man inte får tillbaka någon reflektion av sin egen utsända signal.

Det intressanta är att den 'upplevda' impedansen är frekvensoberoende stabil uppåt i frekvens med start runt 200 - 500 kHz (lite beronede på kabelns geometri) - under detta så har kabeln komplex impedans och man kan säga att kapacitiva lasten ökar med längden och tillsammans med längsmedresistansen i kabeln så upplevs det som RCRCRC-lågpassfilter som därmpar signalen hårdare ju högre frekvens. Det är det här som HiFi-knuttar och telefonknuttar får slita med i sina kablar, men gäller inte för RF-folk då all kabel beter sig tämligen snyggt med reell impedans och man har bara en långasam ökande dämpning med frekvensen som är beroende av skinn-effekten på ledarna med en faktor roten ur frekvensen över en viss brytpunkt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag fick tag i lite material av en snäll radioamatör i stockholmsområdet. Det blev dock 52mm tjocklek istället för 60mm men jag tror jag kan få det att fungera ändå.

Hur räknar man ut hur stor spänning isolatorn klarar? I luft är det väl 1kV per mm så länge det inte joniseras men hur är det i teflon? Hur mycket utrymme kommer jag behöva mellan plattan och gängstången till betongen? Det bör väl iaf bli bättre än i luft så jag borde klara mig utan problem med bara några millimeters avstånd? Om jag tar typ 6mm på varje sida.
Skriv svar