Material till isolator

Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Material till isolator

Inlägg av sm2wmv »

Jag planerar att så småningom sätta upp en vertikalantenn som är ~39m hög och behöver svarva några isolatorer att ha i botten, något liknande detta: http://sm2wmv.sj2w.se/~micke/plans/isolator_160m.jpg
(jag är elektroningenjör så klaga inte på min ritning :) )

Tanken är att ha 16mm gängstång som är fastgjuten som går genom isolatorn och själva isolatorn går att plocka i sär vid nedsvarvningen. Så plattan till masten (första 24m blir mastsektioner) borrar man 38mm hål och övre delen fungerar som en bricka till bultarna som håller fast plattan.

Min fråga är, vad ska man använda för material? Jag hade först tänkt POM-plast men tyvärr så är det inte vidare resistent mot UV-ljus så det går bort. Vad kan man annars ha för material och finns det någon som vet vart man kan köpa detta eller kan få tag på åt mig?

Jag vill ha lite mer än exakt vad som behövs så gärna 40-50cm som är minst 60mm tjock och solid (alternativt ett hål genom som är 18mm :) )
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

teflon ?
ironbill har bara upp till 50mm, men kolla ebay
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Annars har ironbill Polyamid, vad tror ni om det?

Edit: Tydligen suger det lätt åt sig fukt och det är knappast vidare bra.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Verkar som att Teflon är vettigast att använda. Hur är det att svarva i teflon?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

vasst snabbstål funkar utmärkt
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Vassa verktyg = som att skära i smör
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

snålfundering, behöver du ha allt i teflon?, kanske räcker med innerdelen och ha den yttre i annan plast?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »