Identifering av transformator

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
JohanRuben

Identifering av transformator

Inlägg av JohanRuben »

Hej
Jag har en micro som slutat fungerat, felet har lokaliserats till transformatorn som inte fungerar. Primärspänningen är 230 volt, transformatorn har sedan två sekudärspänningar som jag inte lyckats identifera då sekundärspolarna antagligen är sönder. Transformatorn har ingen märkning som hjälper identifieringen, någon som har någon bra idé om hur man ska identifera transformatorn?

en vild idé är att räkna lindingarna, men känns lite väl tidsödande.

Bild

Tack på förhand
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Varför antar man att den är trasig? Kan du inte mäta upp resistansen i lindningarna och konstatera om så är fallet?

Om det nu är så att det är avbrott i trafolindningarna finns det två sätt att få reda på vilka spänningar den ger:

1) Fråga tillverkaren

2) Luska ut med hjälp av kretsarna som trafon matar
xxargs

Inlägg av xxargs »

oavsett - var försiktig då en microvågstransformator kan ge äckligt höga spänningar på sekundärutgångarna - mao ger de livsfalig spänning och strömstyrka med risk för överslag av upp cm avstånd från sekundärlindningsändarna....
JohanRuben

Inlägg av JohanRuben »

Detta är inte transformatorn för microvågorna, utan för elektronikdelen. Spänningarna bör vara typ 5 och 12 volt.

Antagandet att lindningarna gått sönder är att jag kan mäta upp spänning på primärsidan, men inget på sekundärsidan.

Tillverkan har inget detaljerat kretschema som de lämnar ut. blir la att luska lite bland kretsarna då.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Luska och testa att mata på DC ifrån labbaggrgat är bra idéer.

Kolla så att det inte finns en thermosäkring i trafon, inte jättevanligt, men hade en snarlik trafo i ett instrument där thermosäkringen packat ihop. Fanns nya att köpa på ELFA faktist och klart billigare en en ny trafo.
Skriv svar