Bygga multil-injudkort till PC för musik..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Bigstone

Bygga multil-injudkort till PC för musik..

Inlägg av Bigstone »

Halloj!

Hade en stilla undran om någon har föslag på hur man möjligtvis kan bygga ett enklare ljudkort för mer än två ljudkanaler in till en PC via USB eller liknande.
Hör redan hur en kör harklar sig för att samstämmig klämma i med ett "Köp ett färdigt!" Men Näe.. det är inte lika kul och jag VILL bygga ett eget! :lol:

Anledningen är att jag har ett par gamla burkar hemma som jag funderade på att bygga om till sk. multifunktionella effektboxar. Typ där man har 4 (eller fler ingångar) och i datorn har sk. "VSTi pluggins" som agerade ljudfx burkar och sedan 2 kanaler ut. Allt bygger ju på sk. ASIO och enligt vad jag förstått finns det bara plats för en ASIO enhet i musiksammanhang. Annars hade ju lösningen varit flera ljudkort.
Man kan ha flera ljudkort och strunta i ASIO men då får man ju en hiskelig fördröjning i ljudet och troligen en massa annat strul.
En annan lösning är ju flera PC burkar med ett ljudkort i varje... då börjar vi ju prata platsbrist och onödig strömförbrukning. Hmmm.. Nä! :wink:

Så frågan är... ett multiintagande ljudkort med separata kanaler in som jag via ASIO kan styra in till olika VSTi pluggar, en möjlighet eller en utopi? (Eller... har killen fått solsting?! 8) :D )
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Ambitiöst projekt måtte jag säga.
Man kan ha fler ljudkort under ASIO, själv kör jag fyra.

Lite info

Det är nog inte omöjligt att bygga ett flerkanalskort men det är nog mycket svårt.
Vad har du för erfarenhet av elektronik?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Du lär ju behöva skriva drivrutiner också i såna fall...

Annars vet jag inte vad olika mikrocontrollers klarar för samplingsfrekvens, finns ju en hel del med inbyggda A/D-omvandlare.

Men du lär troligen få väldiga problem med avstörning.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Det finns väl egentligen tre alternativ:

1) Du orkar/klarar inte av att slutföra projektet
2) Du blir intagen på mentalvårdsanstalt för att du helt enkelt blir knäpp av denna extremt svåra projekt.
3) Du klarar av att slutföra projektet och får jobb på någon av "de stora".

Jag låter bli att uppskatta chanserna för de olika alternativen... :wink:
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Bigstone skrev att han skulle bygga inte konstruera från grunden! Tror det finns usb-ljudkorts ic-kretsar, dessa behöver inte hellar någon drivrutin som jag fått för mig då de flesta usb-ljudkort beter sig på samma sätt.

EDIT: Här är kanske något att bygga vidare på:
http://www.circuitcellar.com/AVR2004/wa ... stract.pdf
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Jo men han skrev också att han ville köra med ASIO och hur många generella kretsar finns det som stöder det?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Oki, det hade jag inte i tanke. Eftersom jag spelar in musik i linux har jag aldrig använt ASIO, men borde inte ASIO4ALL lösa problemet.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Största problemet jag ser i ett sådant projekt (efter du har hittat en lämplig IC, vilket inte är det enklaste heller) är att köpa in de delar man behöver som privatperson. Och lyckas man får man betala uppåt väggarna för det man behöver, vilket gör slutprodukten bra mycket dyrare än vad en mostsvarande färdig enhet hade kostat.

Tvåkanaliga IC för USB<->ljud finns några varianter på, bland annat från Micronas (används i till exempel Plantronics USB-headset). Flerkanaliga borde finnas hos till exempel Realtek och Creative.

Även om du nu lyckas hitta något att bygga på måste du kunna designa ett PCB som fungerar med kombinerade analoga/digitala signaler. Räkna med en 4-lagersdesign. Chippen som används är med 100% säkerhet ytmonterade, så detta måste du behärska.

Jag är normalt inte emot att bygga eget, men i detta fall tror jag man skjuter sig själv i foten och får betala dyrt för detta. Det blir faktiskt billigare att köpa färdiga USB-ljudkort och plocka ur innehållet för att sedan montera detta i dina burkar...
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

2!! usd kostar ett usbljudkort på ebay, skrämmande men sant. Har sett så lågt som 0,9usd, fast då va det nog inge line in.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Ta en titt på Texas' USB-ljudchip som jag byggt med här. Derivat av det chip jag använder har stereo analog I/O via USB. Men jag tror inte man kan hoppas på några roliga siffror i I/O latency med dessa chip.
Användarvisningsbild
Bigstone

Inlägg av Bigstone »

Ok... Kliar mina grå en smula och ser över fakta:
* Tid
* Rimlighet :lol:
* Familj
* Det faktum att jag redan är på väg att bli tunnhårig ändå... :eh:
* Pengar
* Viljan & ivern
* Oviljan att slanta upp matkassan hos Musikbörsen disk... :ajabaja:
Fast... E-bay förståss..
* Den potentiella risken att bli en blandras av maha's två första alternativ.:wacko:
* ...och att det nog redan finns ett vinnande koncept som i stort sett är gratis!
ASIO4All verkar tydligen kunna ta flera ljudkort under sin drivare's skugga och presentera sig som ett enda ljudkort! (Tackar för tipset psynoise!)
http://mtippach.proboards40.com/index.c ... 106&page=1
Har kört med Michael Tippach geniala drivare tidigare men trodde i min enfald att den bara klarade ett kort i taget. Men ack så fel jag hade tydligen. :roll:
Ska genast koppla ihop ett par SB-Live som ligger och se vad det ger för resultat. Återkommer med rapport så snart det är gjort.
Antar att fler än jag har varit inne på samma spår.
Säger som den däringa robotsnubben med kraftig pollenallergi i ena ögat: "I'll be back!" :wink:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Annars ett prototyp FPGA kort med N antal A/D och D/A.
USB lär nog ge latens och jitter.

På wikipedias sida står annars att ASIO tydligen inte behövs under Linux (och därmed *BSD varianterna). ;)
Användarvisningsbild
Bigstone

Inlägg av Bigstone »

FPGA kort med ett antal A/D - D/A lät ju frestande men... så var det ju det där att ha begrepp om både hårdvara och mjukvara.. ååå.... det har jag ju... inte. :(
MEN som sagt, det löste sig ändå! :whoho:

ASIO4ALL tog hand om alla tre ljudkorten på samma gång och... VIPS! 6 kanaler IN och 6 kanaler UT!!!! :shock:
:yeahright:
Hå å hej mä farbror Frej! Hej alla tekniker nu bliré teknik program, titta vad farbror Frej tar fram. En liten PC nu ska ni höra vad man med en liten PC kan göra! Ett par ljudkort å Mickeli meckeli MuckeliJox så har vi gjort oss en multieffektbox! TAAADAAAAA! :happy:

(Ja jo.. ljudkvalitén kanske lämnar lite till över att önska men för den glade amatören duger det... just nu iaf. . :wink: )
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Haha. Tappar du signalen till effektboxen spelar väl kvaliten mindre roll, men du kanske kör igenom hela materialet.
Användarvisningsbild
Bigstone

Inlägg av Bigstone »

Hade nog tänkt tappa från mixerbordet från början iof. så, tja, det blir kanske inte så pjåkit. Men det kräver sin processor när man ska ha vissa ekon mm. . En 600MHz (133 i buss) med 256 i ram suckade ganska snabbt.
Funderade på om jag faktiskt skulle ta och rawmodda en gammal 19" rackbox jag har liggandes och bända till en liten midikontroller på framsidan. Nu när det här bar frukt så öppnade det sig en hoper nya världar.... VST synthar å sånt i en å samma... (drägglar hänfört!) :lol:
Skriv svar