Dött LiPo batteri..
Dött LiPo batteri..
Tjena. Jag konverterade min RC båt till LiPo batteri istället för NiMh, och det fungerade utmärkt. Dock tyckte den efter ett tag att spänningen blev för låg, så den gjorde som den tycker att man ska göra då, nämligen sätt rodrena åt styrbord och gasa på.. När den äntligen hade blåst in till kanten hade motorn slutat snurra för länge sedan, ca. 5min.
Så, till problemet. När jag mätta batteriets spänning låg där ca. 1,5v och det är två celler (7,4v). Efter några timmars vila hade den ena cellen återhämtat sig till 2,94v, och den andra ligger kvar på 0,7v..
Går det att operera loss den "nästan levande" cellen och ladda upp den igen? Vad tror ni? Är det riskfyllt och vad bör man tänka på?
Batteriet är detta Mystery LiPo, DX
Så, till problemet. När jag mätta batteriets spänning låg där ca. 1,5v och det är två celler (7,4v). Efter några timmars vila hade den ena cellen återhämtat sig till 2,94v, och den andra ligger kvar på 0,7v..
Går det att operera loss den "nästan levande" cellen och ladda upp den igen? Vad tror ni? Är det riskfyllt och vad bör man tänka på?
Batteriet är detta Mystery LiPo, DX
Svårt att se om den har protection eller inte. Men den *borde* ha det eftersom den ska sitta i RC-helikopter.
När spänningen är så låg så ska man inte försöka ladda alls enligt expertisen. Jag har för mig att man måste vara över 1.5V.
Men jag har lyckats få liv i sådana celler ändå men det gäller att vara försiktig. Prova att ladda batteriet med 0.01C dvs max 9mA. Om spänningen stiger upp till 2.5V och håller sig där när du kopplar en last på 9mA kan du koppla in den vanliga laddaren. Det kan dock ta många timmar att få upp spänningen till 2.5V
När spänningen är så låg så ska man inte försöka ladda alls enligt expertisen. Jag har för mig att man måste vara över 1.5V.
Men jag har lyckats få liv i sådana celler ändå men det gäller att vara försiktig. Prova att ladda batteriet med 0.01C dvs max 9mA. Om spänningen stiger upp till 2.5V och håller sig där när du kopplar en last på 9mA kan du koppla in den vanliga laddaren. Det kan dock ta många timmar att få upp spänningen till 2.5V
Är ingen protection i den, normalt har man cutoff i controllern (och en helikopter trillar ner innan spänningen blir så låg). Tror nog din cell inte går att rädda, särskillt efter att ha legat nu en tid helt utan laddning. Inte värt risken, du kanske kan ladda upp det men kobolt eller mangan som fällts ut i cellen kan kortsluta den när som helst.
Peter555: Jupp, Funderar på det 
"Det kan dock ta många timmar att få upp spänningen till 2.5V"
För att slippa missförstånd: Den har återhämtat sig själv, så nu ligger den ena cellen på 3,04v utan att jag har laddat. Men det är väll ingen idé att försöka om den varit så mycket urladdad.. Man vill ju inte ha kortslutning i ett nyladdat batteri..
--
Är det någon som testat att plocka isär cellerna på dessa batterier? Hade varit praktiskt med 1-celliga 3,7v LiPo batterier såhär billigt!
Mvh
"Det kan dock ta många timmar att få upp spänningen till 2.5V"
För att slippa missförstånd: Den har återhämtat sig själv, så nu ligger den ena cellen på 3,04v utan att jag har laddat. Men det är väll ingen idé att försöka om den varit så mycket urladdad.. Man vill ju inte ha kortslutning i ett nyladdat batteri..
--
Är det någon som testat att plocka isär cellerna på dessa batterier? Hade varit praktiskt med 1-celliga 3,7v LiPo batterier såhär billigt!
Mvh
Katastroftest vore skoj, de säger ju att li-po ska vara tuffare än vanliga li-ion, men hur mycket mer?, mest sett filmer med full-laddade li-ion.
Men du behöver nog ladda upp det då, lagrade energin e ju låg när det är urladdat
, den bättre cellen går kanske å rädda =)
Här är video som jämför LiFePO4 med LiCoO2.
http://www.valence.com/assets/flash/saf ... large.html
LiFePo4 är nog lösningen för att elbilar ska slå genom fort, ladda på 5 minuter, funkar för långfärder med något fler stopp bara, å brinner inte vid olyckor (först vid 800 grader frigörs syret å de brinner som vanliga li-ion)., och nu till kommersiellt användbara priser.
Men du behöver nog ladda upp det då, lagrade energin e ju låg när det är urladdat
Här är video som jämför LiFePO4 med LiCoO2.
http://www.valence.com/assets/flash/saf ... large.html
LiFePo4 är nog lösningen för att elbilar ska slå genom fort, ladda på 5 minuter, funkar för långfärder med något fler stopp bara, å brinner inte vid olyckor (först vid 800 grader frigörs syret å de brinner som vanliga li-ion)., och nu till kommersiellt användbara priser.
"Men du behöver nog ladda upp det då"
Mja.. Jag har ingen lust att stoppa in det i laddaren här hemma
. Vad tror ni om att koppla in det till ett bilbatteri med lagom resistor så att det får ungefär 0,5A, då kan man se hur länge det klarar sig innan det börjar må dåligt. Om det skulle klara laddningen en längre period kan man ju alltid koppla in det direkt på bilbatteriet
. Då bör det inte må så bra längre..
Mvh
Mja.. Jag har ingen lust att stoppa in det i laddaren här hemma
Mvh
tja, även om den elektrokemiska energiinnehållet kanske är lägre så är det fortfarande en termit-laddning med koboltoxiden tillsamman med kol, organiska lösningar mm. som kan antändas och brinna häftigt vid fel hantering som kortslutning av misstag eller att man försöker ladda ändå.
dom skall laddas i brandsäkra påsar rent generellt ändå.
- förvara den i brandsäker omgivning tills den slängs på rätt ställe på återvinningscentraler. som sagt dessa kostar inte så mycket så det är bättre att köpa en ny och inte har en potentiell riskburk skräpande hemma...
dom skall laddas i brandsäkra påsar rent generellt ändå.
- förvara den i brandsäker omgivning tills den slängs på rätt ställe på återvinningscentraler. som sagt dessa kostar inte så mycket så det är bättre att köpa en ny och inte har en potentiell riskburk skräpande hemma...
Du skall aldrig ta ut mer än ner till 2.8V/cell då förstör du dom.
Det finns speciella påsar för batterierna som dom skall ligga i.
Vad har du för laddare? är det balanserare med? Dom skall ligga på 4.22V/cell vid full laddning.
Om du skall förvara dom en längre tid så rekomenderas 3.8V/cell
En liten film om Lipo brand och dess påsar. http://www.hyperflight.co.uk/extras/LipoSackv.wmv
en till
Det finns speciella påsar för batterierna som dom skall ligga i.
Vad har du för laddare? är det balanserare med? Dom skall ligga på 4.22V/cell vid full laddning.
Om du skall förvara dom en längre tid så rekomenderas 3.8V/cell
En liten film om Lipo brand och dess påsar. http://www.hyperflight.co.uk/extras/LipoSackv.wmv
en till
4.2V/cell inte mer. Den absoluta max gränsen jag läst är 4.22V men det är ingenting man skall ladda den till utan 4.2V är max, 4.22V är för kompensation för dåliga laddkretsar som inte reglerar till 4.2V men för att det skall vara hyfsat säkert ändå. Finns dock inga laddkretsar av bra kvalitet jag testat som gått över 4.2V överhuvudtaget en enda gång och det finns en anledning till det för att ingenting skall kunna hända.
Det var ett hiskligt tjat om att man inte ska ladda ur dem, JAG VET REDAN DET!
Det måste ha blivit kortslutning eller något i motorstyrningen, för det var bara någon minut jag tappade kontrollen över den..
Henry: Håller med, jag brukar avbryta min laddare vid 8,4v (2S), den vil gärna ladda till 8,42v.. (Det är en ganska fin laddare med balanserare, kostade strax under 1000kr)
Henry: Håller med, jag brukar avbryta min laddare vid 8,4v (2S), den vil gärna ladda till 8,42v.. (Det är en ganska fin laddare med balanserare, kostade strax under 1000kr)
Jonaz: Balanseraren är inkopplad externt, så den har man koll på när den är klar.
"Min laddare kör till 4.22V inga problem so far."
Vid 4,22v hade man ca. 300 laddningar, och vid 4,20v ca. 2000 laddningar om jag minns rätt. Så det sliter verkligen mindre på batterierna, ochså minskar man ju risken för olyckor om man inte ska gå så nära kantem man kan..
"Min laddare kör till 4.22V inga problem so far."
Vid 4,22v hade man ca. 300 laddningar, och vid 4,20v ca. 2000 laddningar om jag minns rätt. Så det sliter verkligen mindre på batterierna, ochså minskar man ju risken för olyckor om man inte ska gå så nära kantem man kan..