Ladda ficklampa

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
marcla

Ladda ficklampa

Inlägg av marcla »

Hej!
För ett tag sedan köpte jag en laddningsbar ficklampa och nu har laddaren försvunnit...
Ja... Så nu undrar jag hur man laddar ett blyack på 6v 4,5Ah.
Har för mig att orginal laddaren var en vanlig DC-Adapter...
Innuti ficklampan siter ett motstånd på 5W 10ΩJ seriekoplat med batteriet.
Är det lämpligt att använda en vanlig DC-Adapter i så fall hur många volt skall den ge (6V?) Och hur mycket ström skall den orka leverera?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

7,3V är ganska vanlig. Strömmen är inte så petig. Ska den stå på underhålls laddning ska det vara lägre spänning. 6,9V funkar bra då. Den regionen är lämplig iafa.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

I min gula handlampa jag köpte på Jula sitter ett 6V blyack. Till det här är det en 12V väggvårta. Därför sitter det ett effektmotstånd i för att inte batteriet ska ta för mycket skada. Men det gör det ju ändå om man glömmer laddningen på, eftersom ett motstånd inte är någon vidare laddningsregulator...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

en variant är ju att göra så och ladda på en relativt lågström och spännings mätare som bryter när spänningen över batteriet är 7,2 eller så.
xxargs

Inlägg av xxargs »

beror på vilken inställning som väggvårtan har - är det 13.8 Volt resp 6.9 Volt så kan den vara inkopplad hur länge som helst utan att skada batteriet.

5W motståndet är nog bara till frö att det inte skall strömrusa om batteriet är tomt - väggvårtan strömbegränsning är nog inte så avancerad misstänker jag...
Skriv svar