Transformatorer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Transformatorer

Inlägg av Bonehead »

Tänkte göra ett försök att knåpa ihop en DC/DC transformator för ökad spänning(DC-AC>AC-AC>AC-DC), har då googlat runt rätt så mycket efter info om hur dom är konstruerade och kom fram till ett schema som verkade ganska simpelt och såvitt jag förstått kan fungera.
Vet ju dock inte så värst mycket så för det första skulle jag vilja ha hjälp om någon kan konstatera om det skulle funka eller inte(Vill inte beställa hem grejjer bara för att upptäcka att det inte går)

Bild
Sidan jag "lånat" schemat från är: http://www.powerlabs.org/flybackdriver.htm
Sen tänkte jag bara köra en likriktare på sekundären för att få DC igen. Tanken är att omvandligen ska ske från ca10 volt till ca400, kommer ladda upp det i kondensatorer efter likriktaren för ett coilgun bygge(Gjorde en tidigare tråd om det.)

En annan sak jag undrar över är hur antalet lindningar har påverkan hur effektiv transformatorn är, ex: är 1 linding på primär och 10 på sekundär lika effektivt som 10 primär och 100 sekundär? Spännings förhållandet ska ju vara samma men undrar om det är andra faktorer som spelar in.

Och även en sista fråga, vad spelar resitorernas värde för roll för "input" spänningen? Står så här på sidan
The value 240 Ohms 1W for R1 is for 12 - 24 volts operation
*längre ner*
Also, make sure your power supply is capable of giving the 2-5 amps current the circuit will take (this depends on the input voltage you'll be using, and the value of R2)
Dock hänger jag inte riktigt med om man ska ha mindre resistans för lägre lägre ingångs-spänning eller om det ska funka ändå?

Har jag formulerat något klantigt eller om jag inte beskrivit tillräckligt vad jag vill åstakomma så tjoa bara till, tacksam för all hjälp jag kan få :P
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Jag skulle satsa på en mosfet som drivs av en oscillator ala 555 eller något liknande istället.

Antalet varv på transformatorn är beroende på hur stor transformator du har (effektiv area), frekvens och spänning.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Rehnmaak, hur ska det kopplas då? Har ingen direkt utbildning inom detta område förutom ellära A/B(Var nåt år sen..) så har inte så stor koll på hur man använder sådant, exempel schema?

Och är det så pass mycket fördelar att det är värt att göra det mer avancerat(Vilket jag antar det är med ett 555 chip/krets)? Försöker hålla så enkel nivå som möjligt så det blir mindre risk att jag bara klantar till det :)
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Kolla här: http://tacashi.tripod.com/elctrncs/555sstc/555sstc.htm

Den här typen av "enkla" omvandlare har nackdelen att de kommer gärna att gå sönder om man är stygg mot dem (kortslutning, överlast etc). Men så länge du har strömgräns på nätagget så kanske de överlever ett tag...
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det ser mycket gammalt ut med 3055 och att bränna bort en typ 6 watt.

Försök att hitta något lite modernare med MOS transistorer och en redig styrning och inte något frisvängande.

Protte
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

jag byggde en likadan drivkrets som i första inlägget och den funkade men inte mycket mer :oops: jag skulle satsa på en driver med en NE555:a
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

rehnmaak, antar att större transformator = mer lindningar, samma med högre spänning och frekvens?

Rifakungen: bra att höra från någon som testat :)

Skippar schemat jag visade först då och testar med en oscillator krets.

Tack för all hjälp!
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Du kan ju alltid köra en trafo baklänges, antar att du inte är ute efter
några större strömmar på 400v sidan...

om du t.ex. tar två 12Vac-230Vac trafo,
Seriekopplar 12V sidan.
Seriekopplar 230 sidan.
Matar seriekopplade 12 lindningarna med 24Vac - då får du ut
460Vac på andra sidan....

Swech
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Vilka spänninga in respektive ut handlar det om samt vilken effekt?

Kan mycket väl tänkas att en enkel step-up är rätta lösningen för Dig. Finns speciella IC för ändamålet, bl.a. från Maxim. Kostar lite, men är mycket effektiva. T.ex. MAX1771 kan Du titta på.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Marta: Det handlar om cirka 6-14 in och ~350-450 ut, osäker på precis hur mycket effekt jag vill ha men så mycket som möjligt för så lite pengar som möjligt är väl målet.
Swech: Om man parrallel kopplar 12V sidan och seriekopplar 230V sidan så måste jag väl ändå få 460Vac drivet av 12Vac?

Sen en annan fråga.. Lyckades få tag på en trafo, '2x6V' med primär på 230V, har tre ledare på sekundären, två blå och en svart, vilket är vilket?

Har förövrigt beställt grejjerna till 555 kretsen från ELFA, så det blir till att testa när det kommer fram :)
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

så mycket som möjligt för så lite pengar som möjligt är väl målet
Hmmm, det är ett väldigt vagt mål, det kan fortfarande betyda allt från 1mA till 1A, minst...
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Jag ska ladda upp det i kondensatorer för en coilgun så jag antar att högre ström gör så det laddas upp snabbare, alltså vill jag såklart ha högre ström.. Dock så vet jag inte hur man ska räkna på precis hur mycket ström jag behöver för att ladda upp till en viss spänning på en viss tid så det är lite svårt att vara mer specifik.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Laddar man 1F med 1A under 1 sek stiger spänningen med 1V, sedan är det bara att räkna.
peter555

Inlägg av peter555 »

CU=It, kan du använda om strömmen är konstant annars blir det en diffekvation
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Peter555: Kan du vidarutveckla? C: Kapacitans i farad? U: Spänning, I: Ström, t: Tid.

Om vi då säger att jag har en kapacitans på 1500uF-0.0015F, målspänningen är 400Volt och tiden är 10 sekunder, hur sätter jag in detta i formeln för att få rätt svar?

Kanske är ute och cyklar men Ström/Kapacitans=antalet volt per sekund?

Om det stämmer och jag fått ihop det rätt så kommer jag alltså behöva minst 50mA på sekundärsidan för att kunna ladda upp till 400V på cirka 10 sekunder, detta är alltså 2000mA på primärsidan vid antagandet att jag ska ha 10 volt till 400.
Skriv svar