Årets solfångarprojekt till markpoolen är igång och nu inkopplat på prov!
Men, jag vill kunna räkna på vad jag får för effekt för att tex kunna se skillnader i olika flöden genom solfångarna tex
Så med hjälp av poolens temp, returtemperaturen från solfångaren och flödet på vattnet tex 10 liter per min så borde jag få ut hur många kwh timmar jag får ut av dem?
Hur ser den formeln ut??
Hjälp mig räkna!
Vatten värmekapacitivitet ligger på ca 4.2 kJ per kg och grad celsius.
Om flödet är 10l/minut = 10/60 l/s = 1/6 l/s = ca 1/6 kg/s
Om du höjer temperaturen 1 grad så tillförs energin 4.2/6 kJ/s = effekten
För varje grads temperaturökning med 10 l/s flöde får du ut effekten 700W om jag har räknat rätt i brådrasket.
Om flödet är 10l/minut = 10/60 l/s = 1/6 l/s = ca 1/6 kg/s
Om du höjer temperaturen 1 grad så tillförs energin 4.2/6 kJ/s = effekten
För varje grads temperaturökning med 10 l/s flöde får du ut effekten 700W om jag har räknat rätt i brådrasket.
Tack för alla svar! 
$tiff: Avkylningen från marken tror jag inte påverkar mätningen i någon större utsträckning, mätningen är ju ganska momentan när man mäter först i poolen och sen vid utströmmande vatten med en kort fördröjning.
Poolen står på ett tunnt(12mm) lager av frigolit, "solfångarna" som egentligen är som svarta mattor som vattnet rinner igenom 4st 60cm breda och 6meter långa dvs ca 14kvm totalt. Borde vara väl tilltaget för 6m3 pool
om inte annat så finns 3 mattor till 
$tiff: Avkylningen från marken tror jag inte påverkar mätningen i någon större utsträckning, mätningen är ju ganska momentan när man mäter först i poolen och sen vid utströmmande vatten med en kort fördröjning.
Poolen står på ett tunnt(12mm) lager av frigolit, "solfångarna" som egentligen är som svarta mattor som vattnet rinner igenom 4st 60cm breda och 6meter långa dvs ca 14kvm totalt. Borde vara väl tilltaget för 6m3 pool