Hej!
Jag funderar lite på att använda MAX631 DC/DC step-up switchregulator som finns tex på Elfa tillsammans med 2-3 stycken 1.5 volt batterier som en enkel laddare. Detta chip tar 2-5 volt input och ger ut 5 volt samt kräver endast en induktans och en en kondensator som extra komponenter.
Max peak current är 450 mA och det är om jag förstår rätt max ström som jag kan få ut. Min fråga är: Om jag tex vill ha ut 300 mA, kan jag få det oavsett om spänningen in är 3 volt eller 4.5 volt? Eller kommer strömmen ut att sjunka i takt med att batteriets spänning sjunker? Och hur beräknar jag fram rätt induktans?
Strömmen kan sjunka lite granna när batterispänningen sjunker. Fast tar du inte ut max från början så ska det nog vara lungt.
Har använt MAX856 i en kopling utan problem, när den slutade fungera så mätte jag batteriet efter några timmar, 0.4 volt i ett AA batteri, ganska dött.
Jag har använt MAX 631 i ett antal år och de funkar kanon.. om du kollar databladet ser du rekommenderat strömuttag vid respektive VIN, vad man bör hålla sig vid. Men det funkar självklart att gå utanför dessa gränser till en viss del. Men då sjunker verkningsgraden.