CD/DVD Läsare har en volymkontroll på fronten. Det är då denna jag lött av och skall använda i mitt projekt. Den har 5 ben, och jag kollade på nätet hur den fungerar, eller tror att den fungerar så iaf :
På den sidan hittade jag lite information men på baksidan av min potentiometer(5pin) står det C20K som borde vara 20kOhm väll? Dvs 10kOhm för mycket mot vad som står på sidan att man ska ha?
Men hur kan jag sänka värdet på den? Jag vet att om man har två motstånt/resistorer och parallell kopplar så minskas värdet. Men går detta i mitt fall?
Formulerat bättre så någon förstår?
Senast redigerad av sirdizarm 26 maj 2008, 10:02:25, redigerad totalt 1 gång.
Man brukar skriva om i ett inlägg efter när det är så total omskrivning.
C20K betyder nog C-karaktär (sannolikt logaritmisk) & 20k.
Du kan INTE "sänka värdet" då det är en fysisk egenskap vid komponenter och det är ganska svårt att veta "...mot vad som står på sidan att man..." betyder, jag ser ingen länk eller liknande av betydelse.
Vilket värde potentiometern bör ha beror helt på vad som driver och vilken belastning det finns.
Jag valde att skriva om hela istället för som Fräsen skrev så lät allt bara konstigt. Och var inte alls lätt att fatta.. Jag är dålit på att förklara för jag vet inte helt till 100% hur vissa ord stavas eller vad det e.. Beror lite på mitt ordföråd. Men här är länken till sidan. Jag trodde att den skulle komma upp när jag länkade bilden men tydligen inte.
Det som du glömde skriva i din nya formulering var att detta skulle användas till en iPod-docka. Jag läste även din förra tråd som du raderade helt så därför vet jag lite mer vad det här handlar om. Och såna här totala omskrivningar av denna trådens första inlägg är inte ok. Det står faktiskt då du trycker på "Ändra".
Nåja, över till saken. Det du vill göra är att koppla t.ex. så här:
1 - skärm (gnd) både på den inkommande sladden från dockan och sladden som går vidare till förstärkare (eller var du nu kopplar den), gäller både L och R.
2 - R utgång
3 - L utgång
4 - L ingång
5 - R ingång
Men det som det inte står är att 1,2,3 skall vara sammankopplade annars blir det så att ena högtalaren får mer än den andra. Detta har jag gjort så jag vet att det hände så. Men efter att ha lagt till det så, är det ändå allt för hög Ohm så ljudet går från lite till inget. Och går det att på något vis fixa detta?
JA jag förstår nu att man inte ska ändra allt. OK
Nästa gång ska jag tänka över min handling innan
Har Du mätt vad som händer med resistansen när Du vrider på den? Är kanske ute och cycklar, men detta skullemycket väl unna vara en balanspot. Då är ena halvan av banan 0-resistans. Med axeln i mekaniskt mittläge har Du i så fall låg resistans mellan pinnarna 1,2 och 3.
Om den har rätt funktion och är kopplad som spänningsdelare (jord på 1 samt signal på 4 och 5, ut på 2 och 3) så är chansen stor att det fungerar OK med den 20k Du har även om det står 10k i schemat.
Posta en liten bit ab Ditt schema om Du är osäker.
Jag frågade en på Kjell hur man skulle koppla om man hade två separata och han sa att jorden skulle vara med. Om man inte kopplar såhär med dessa 5poliga så höjer du ena högtalaren medan den andra inte får någon signal alls.
Jag testade utan dvs engart jord på 1
Men det går inte ljudet hörs först i båda sedan när man vrider så försvinner det ur den ena men sänks i den andra. Så e det. du kan ju testa själv.
Du kan omöjligt ha kopplat så som du beskriver, det skulle vara knäpptyst oavsett hur du vrider i så fall. Det enda du skall koppla till pin 1 är skärmen på alla fyra kablar, både ingångar och utgångar.
Trött så jag struntar (f'låt) i att läsa iegnom alla inlägg ...
Eftersom det är en dubbelpot och suttit på en CD/DVD lär den vara logaritmiskt men vem vet??
Ska den sitta som volympot på ingång till något kan du ju testa den rakt av. 20K kanske funkar finfint. Mina rörförstärkare får de potar på ingången jag råkar ha hemma; allt från 50K till 220K. För höga värden ger bara brus och skit.
Hade du haft en linjär pot på 47K eller 100K hade du kunnat "logaritmerat" den genom att sätta ett motstånd mellan löparen och jord på mellan 1/6 och 1/10 av potens värde.
Alltså såhär är det: Om jag bara har jord på 1 får jag bara ljud i ena högtalaren men om jag kopplar jord till 1,2,3 så har jag det i båda, samt om jag sänker volymen är detta i båda!
Tro det eller inte men så är det testa själva o ta en sådan potentiomenter!