Projektil, utgångshastighet. Mattematisk uträkning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Projektil, utgångshastighet. Mattematisk uträkning

Inlägg av squiz3r »

Tjena!

Jag sitter här och leker lite med tanken på att skicka en PET-flaska från en kanon (tryckluft) så att den flyger 10 000m rakt upp i luften :)

Min fundering är om detta är möjligt, därför tänkta jag räkna ut hur stor kraft det kommer bli på den av luftmotståndet och sedan testa om den klarar en sån kraft utan att gå isönder. Men jag har fått lite problem med att mina fysik kunskaper inte räcker till..

Till att börja med, räkna ut utgångshastigheten som behövs i ett lufttomt utrymme.

Kod: Markera allt

s = 10 000 m
a = -9,82 m/s^2
V = 0 m/s
Vo = ? m/s

2as = V^2 - Vo^2
-2as - V^2 = Vo^2
-2 * -9,82 * 10 000 - 0^2 = Vo^2
Vo^2 = 196 400
Vo = 443 m/s 
Sen tillkommer luftmotståndet som är propetionelt mot hastigheten i kvadrat.

D = kV^2

Där D = drag = luftmotstånd.

Så jag gjorde lite mätningar med en PET flaska. Jag släppte den från ovanvåningen ner till undervåningen, vilket blev 2,96m. Resultat:

s = 2,96 m
m = 0,044 kg
F = 0,044g N = 0,43208 N
t = 0,8 s
Alltså blir genomsnittshastigheten:
Vm = 3,7 m/s

och genomsnitts accelerationen blir då
â = 3,7 / 0,8 = 4,625m/s^2

Nu vill jag räkna ut konstanten k i "D = kV^2". Jag vet att vid 0m/s, då a = 0m/s^2 så är D = 0. Så då kan jag räkna ut skillnaden mellan den faktiska accelerationen och den teoretiska (i lufttomt utrymme), vilket blir:
9,82 - 4,625 = 5,195 m/s^2

Då ska man räkna ut hur stor kraft det är som behövs för att sänka accelerationen till det:
F = ma
F = 0,044 * 5,195 = 0,22858 N

Alltså ≈ 0,23 N luftmotstånd vid 3,7 m/s.

Om jag sätter in det i Drag formeln så blir det:

D = k * V^2
0,22858 = k * 3,7^2
k = 0,22858 / 3,7^2
K ≈ 0,016696859
Då när man vet den konstanten kan man räkna ut en ny acceleration (deacceleration) som flaskan kommer göra efter att den bivit ivägskjuten.

F = ma
a = F/m
-a = (0,044 * 9,82 + V^2 * 0,016696859) / 0,044
Så... Då är frågan hur man gör nu? Hur räknar jag med V som sitter där inne, den är ju logarytmisk :).

Har jag gjort några fel ensålänge?

Mvh
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

Har ett vagt minne från värnplikten att vissa luftvärnskanoner sköt upp till i storleksordningen 10000m. Det är en rätt kraftig smäll när de skickar iväg projektilen.

Jag orkar inte riktigt sätta mig in i dina beräkningar eftersom jag misstänker att det är ett dödfött projekt, men några reflektioner. (som kanske komplicerar saken)

Kommer inte en pet-flaska som inte roterar snabbt runt längsrikningen att börja vobbla och dramatiskt öka luftmotståndet (och ändra projektilbanan).

Kraften för luftmotståndet som ett kvadratiskt samband gäller väl inte när man närmar sig ljudets hastighet.

Luftmotståndet blir ju en kraft*väg=energi. Du förlorar rörelseenergi. Om du nu ska skicka iväg en pet-flaska ska den nog vara fylld med typ vatten eller sand för att maximera rörelseenergin. Men då blir rekylen rätt kraftig.

plus att det säkert finns mycket mera att säga om ballistik än jag kom på för stunden
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Din formel säger ju att retardationen (det heter inte deacceleration på svenska) varierar beroende på hastigheten, därför kan du endast räkna ut retardationen vid en given hastighet. Vad är det du vill räkna ut?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Du måste upp i mach-hastigheter för att fixa detta och då kan du bara glömma alla enkla formler för att beräkna luftmotståndet. Det GÅR att beräkna, men parametrarna är svårt olinjära samt i praktiken omöjliga att beräkna utan tester. Dock gjorde jag en del beräkningar baserat på KAś utmärkta bok om ytterballistik och kunde konstatera att det du vill uppnå är omöjligt. En PET-flaska (om den skulle överleva påfresningarna ifrån accelerationen vilket den inte kommer att göra) inte kommer att tåla de aerodynamiska krafterna vid nödvändigt V0. Följdaktligen är problemet olösligt - Det är OMÖJLIGT att skicka upp en tom PET-plasta 10km i luften med en initial impuls eftersom den inte kommer att överleva luftmotståndet de först 100 metrarna efter utskjutning. jag har höftat svårt i mina beräkningar, men resutatet hamnar 10-potens ifrån rimliga världen så ingen större mening att räkna noggrannare.

Sök på ämnet Ytterballistik om du vill övertyga dig själv om att det är omöjligt.
Användarvisningsbild
Raketost

Inlägg av Raketost »

Varför inte skicka upp en ballong istället? Lite mera kontrollerat :)
Sök på "high altitude balloon".

http://www.pegasushabproject.org.uk/wiki/doku.php
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Hastigheten som krävs för att nå 10 000m blir så hög att petflaskan brinner upp av luftmotståndet.
Gå och panta flaskan i stället, det är den bästa affären! :wink:
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

om man bara tar och räknar ut utgångs hastigheten i vaccum vilket du har gjort:

E1=E2
E1=MGH
E2=(MV^2)/2

MGH=(MV^2)/2
2MGH=MV^2
2GH=V^2
sqrt(2GH)=V
V=sqrt(2*9.81*10000)=sqrt(196200)=442m/s
442m/s=1591,2km/h, den skulle brinna upp av det.
tgr

Inlägg av tgr »

Pumpa upp flaskan istället och låt luften pysa ut igenom ett munstycke så får du en projektil som åker en bra bit.
Det finns ett kitt på teknikmagasinet med vingar å sådant du säker kan få ideer ifrån och bygga själv.

Vill du räkna på luftmotståndet på din flaska rekommenderas vindtunnel.
Om du tittat på mythbusters så har du säkert sätt hur man kan bygga en egen. Använd en t.ex en liten fiskvåg man krokar i fiskens mun för att mäta dragkrafterna som är samma som luftmotståndet i din vindtunnel.

Tänk på att luftens densitet förändras vid olika temperatus och luftfuktignet.
Du kan räkna ut dragkoeficient med Cd = (2Fd/pAV^2)
Där Cd=Dragkoeficient, Fd=Dragkraft p=(ska va rå)Luftens densitet, A=Arean vilkenrätt mot luftströmmen, V=vindhastighet.
Enligt de tabeller jag har i min lärobor så borde Cd ligga mellan 0.5 och 0.7 för den spetsida sidan av petflaskan och kanske 0.8.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Min tanke är inte att skicka upp flaskan till 10km höjd, jag förstår själv att det inte hade gått, och dessutom hade nog inte luftfartverket gillat om jag började skjuta PET-flaskor till den höjden i flera gånger ljudets hastighet :D.

Tanken var bara att räkna på det och se vilken hastighet som skulle behövas, och sedan räkna ut hur många kilos tryck flaskan skulle utsättas för.

Men det verkar som om det är för kompliserat att räkna ut detta då, så jag får väll lägga det på hyllan i några år tills jag har läst mera fysik 8)

Tack för hjälpen i alla fall!
Mvh.

Edit: Idén om en vindtunnel var inte dum!
tgr

Inlägg av tgr »

Gissade att du skulle gilla vindtunnel. :)

Vi skummade lite å toppen av sådana beräkningar i kursen Termodynamik & Strömningslära. Och det är verkligen inte enkelt... Tenta imorrn...
Sök på fluid science på google så kanske du hittar nått. Då kan du räkna lite på flygplansvingar om du ska bygga ett flygplan nån gång!
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Formeln Cd = (2Fd/pAV^2) räcker inte vid hastigheter över 250-350m/s eftersom spetsmotståndet (vilket är klart olinjärt över dessa hastigheter) börjar bli så stort att det för rimligt formade projektiler är den dominerande delen av luftmotståndet.

Eller Cw är INTE en konstant vid högre hastigheter vilket slår omkull alla enkla beräkningar, och baserat på detta så tror jag inte att din fysikutbildning kommer att lära dig att räkna på detta. Det är bara artelerister och aerodynamiker som har någon större glädje av denna kunskap så tror inte att det lärs ut i så många skolsalar.
Skriv svar