Vilken av de två transistorerna är det jag ska ha?
Vilken av de två transistorerna är det jag ska ha?
Hejsan, tänkte köpa lite delar och leka å lära lite efter ett schema jag hittat på internet. det jag tänkte sätta ihop är batteritestare på sidan 15. http://www.bde.se/hosko061.pdf
När jag söker på transistor bc337 på ELFA får jag två stycken, men med olika hfe, ena med 160/400 och en med 250/600. Hur gör jag för att veta vilken jag ska ha i detta schema?
När jag söker på transistor bc337 på ELFA får jag två stycken, men med olika hfe, ena med 160/400 och en med 250/600. Hur gör jag för att veta vilken jag ska ha i detta schema?
Re: Vilken av de två transistorerna är det jag ska ha?
Jo så långt är jag med, men hur räknar jag ut hur mycket transistorn förstärker utefter vad som går att utläsa i databladet?lovet skrev:Hejsan, tänkte köpa lite delar och leka å lära lite efter ett schema jag hittat på internet. det jag tänkte sätta ihop är batteritestare på sidan 15. http://www.bde.se/hosko061.pdf
-
Rolf Zetterberg
Visst kvittar det i en koppling som bara hanterar likström,men man ska också undvika att använda transistorer med för hög förstärkning med tanke på risken för självsvängning.Den som vill veta hur det kan spöka kan ta bort den stora ellyten på plus i en transistorradio-oftast gör man då om radion till en perfekt tongenerator som tjuter och svänger så bra så....
Välj hellre en trissa med låg förstärkning.Viktigast här är att den klarar strömmen.
Välj hellre en trissa med låg förstärkning.Viktigast här är att den klarar strömmen.
- prototypen
HFE är kvoten mellan basströmmen (styrströmmen) och kollektorströmmen (nyttoströmmen/utströmmen).
250/600 står för minst 250 ggr och som mest 600 ggr.
HFE varierar så mycket att HFE ska aldrig vara det som bestämmer förstärkningen men man måste se till att HFE hos transistorn räcker till. I exemplet är egentligen 600 ointressant, man bör ta som mest 100 - 200 ggr ur transistorn.
Det Rolf Zetterberg skriver om radion tror jag vi ska ta med en nypa salt, HFE:n har nog ingen större betydelse när man får återkoppling via drivspänningen. Till god kretsdesign hör just att avkoppla drivspänning för att undvika återkoppling och få transistorn att arbeta som det är tänkt.
Protte
250/600 står för minst 250 ggr och som mest 600 ggr.
HFE varierar så mycket att HFE ska aldrig vara det som bestämmer förstärkningen men man måste se till att HFE hos transistorn räcker till. I exemplet är egentligen 600 ointressant, man bör ta som mest 100 - 200 ggr ur transistorn.
Det Rolf Zetterberg skriver om radion tror jag vi ska ta med en nypa salt, HFE:n har nog ingen större betydelse när man får återkoppling via drivspänningen. Till god kretsdesign hör just att avkoppla drivspänning för att undvika återkoppling och få transistorn att arbeta som det är tänkt.
Protte
- prototypen
Hej, "lovet" och välkommen till forumet.
Jag började med elektronik i skolan iom att jag gick "4årig teknisk med inriktning elektronik".
I en hel termin tragglade vi oss fram med olika komponenter i olika kopplingar.
Terminen efter säger läraren "Jaha, då kommer ni äntligen till digitaltekniken och kan glömma allt ni syslade med förra terminen för det kommer ni aldrig igen att behöva..."
VA!!!??!!
Nu får jag iofs säga att han inte hade helt rätt. Iband gör jag lätter beräkningar på någon transistor men det är mycket sällan.
Mitt råd är att nästan helt hoppa över den analoga tekniken och gå direkt till microdateror. Start-kitet är ett par hundralappar dyrare men det är också så mycket roligare och mer meningsfullt.
"Sodjan" här på forumt kan tjackaupp dig vad du behöver till ett bra pris.
Jag började med elektronik i skolan iom att jag gick "4årig teknisk med inriktning elektronik".
I en hel termin tragglade vi oss fram med olika komponenter i olika kopplingar.
Terminen efter säger läraren "Jaha, då kommer ni äntligen till digitaltekniken och kan glömma allt ni syslade med förra terminen för det kommer ni aldrig igen att behöva..."
VA!!!??!!
Nu får jag iofs säga att han inte hade helt rätt. Iband gör jag lätter beräkningar på någon transistor men det är mycket sällan.
Mitt råd är att nästan helt hoppa över den analoga tekniken och gå direkt till microdateror. Start-kitet är ett par hundralappar dyrare men det är också så mycket roligare och mer meningsfullt.
"Sodjan" här på forumt kan tjackaupp dig vad du behöver till ett bra pris.