generera exakt refeerensspänning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

generera exakt refeerensspänning?

Inlägg av jesse »

Jag ska generera en exakt referensspänning på 10.00 Volt med mindre än 0.01 volts felmarginal. Den kommer inte att belastas med något stor ström, det räcker att den klarar < 1mA och skall användas för att kalibrera AD-omvandlare

Som utgångspunkt har jag en 12V matningspänning som kan variera litegrann beroende på belastning mm... (reglerad med en 7812) några bra tips? Helst inte någon jättedyr specialkrets om det går att lösa på enklare sätt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30160
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

TL1431 är en justerbar referens, har 0,4% tolerans och är temperaturstabil. Iofs 4ggr mer än 0,01V vid 10V. Det är ju en hel del om man verkligen vill ha just 10,00...
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

TL1431 var inget vidare tycker jag :?

ADR01 (Analog devices) har 0.05% initial accuracy och 3ppm/C
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

ADR01 verkar helt klar bra, själv brukar jag använda LM4040 som har 0,1% tolerans.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Inlägg av jesse »

TL431 har jag hemma, antar att det är samma som TL1431 ? Ska kolla upp ADR01, men hittar inte någon återförsäljare i Sverige?

Egentligen behöver jag bara hålla rätt spänning under max 5-10 sekunder efter att jag trimmat in den, (den tid det tar att läsa av värdet och sedan trycka på en knapp) sedan är kalibreringen klar. (fast det skall kunnas göras om på flera enheter). Så om den driver med t.ex. temperatur så kanske man klarar sig om man gör det snabbt. Jag ska testa hur TL431 uppför sig eftersom jag har den hemma. Kanske duger så länge. Jag tycker den verkar "konstig" då den inte levererar en spänning på vanligt vis utan istället kortsluter spänningskällan ner till önskad nivå, som en zenerdiod och därmed drar ström i onödan... men det spelar ju ingen roll egentligen i mitt fall.

Annars får jag köpa en LM4040.
probe
Inlägg: 282
Blev medlem: 2 februari 2008, 21:04:26
Ort: Stockholm

Inlägg av probe »

AD581KH har jag använt tidigare som 10.00 V ref till en referens OCXO. Den är inte RoHS, men finns fortfarande att köpa på farnell iafl. 30 ppm och "gammal hederlig rejäl kvallité". Pålitlig och fungerar utan tvekan i årtionenden...

4414640 i nummer på Farnell och kostar iofs 170 pix i ental, men erkänt beprövad och pålitlig. Den satt bland annat i en viss robotmålsökare har jag hört talas om.... 'visslar lite'
gripner
Inlägg: 1167
Blev medlem: 4 december 2007, 14:47:39
Ort: Lidingö

Inlägg av gripner »

finns det inte väldigt exacta zenerdioder att köpa `?
steppen7
Inlägg: 529
Blev medlem: 27 februari 2007, 20:54:47
Ort: Upplands-Bro

Inlägg av steppen7 »

Jag letade efter en riktigt bra referens till mitt "precisionsbänkmätinstrumentbygge" förut. Den bästa jag har hittat är MAX6325/6341/6350 (2,5V/4,096V/5V).

Vad sägs om 0.02% noggrannhet och 1ppm/C? 8)

Blir ju enkelt om du tar 5V varianten och en OP med 2ggr förstärkning.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11077
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

"Blir ju enkelt om du tar 5V varianten och en OP med 2ggr förstärkning"

Whoops, där försvann nog hela toleransen och lite till.

Protte
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Inlägg av jesse »

nja, 90 kr för en 5.000 voltsregulator och så en OP... njaee...
och Farnell.. do säljer ju bara till företag eller? Annars har dom väldigt mycket gott till bra priser!

efter lite tänkande ska jag modifiera mina krav lite: Jag ska kunna driva upp till 30mA med referensspänningen (varierar 1mA - 30mA) utan att den sviktar... jag fattar att nu blev det plötsligt svårare, men varför inte göra så här:

Bild

och "zenerdioden" på bilden är alltså en precisions voltage shunt med bra noggrannhet.
probe
Inlägg: 282
Blev medlem: 2 februari 2008, 21:04:26
Ort: Stockholm

Inlägg av probe »

Använd en OP med låg offset istället så minskar strömberoendet markant. Dock betyder det att du behöver helst 2,5-3.0V i spänningsmarginal mellan matningsspänning och önskad utstpänning för att den skall orka driva så mycket ström. Visst finns det OP som railar rätt väl, men inga som jag vet om gör det bra vid 30mA.....

Farnell säljer väl kanske inte till privatpersoner, men ber du snällt så har jag iaf en liggande kvar i min reservdelslåda för framtiden av AD581KH och om den nu fortfarande går att köpa så kan jag köpa en ny oh därmed sälja min befintliga till dig om det är intressant.

Och om förslaget att förstärka en lägre ref till önskad spänning... hmm... ingen vidare bra idé - svårt att lyckas komma under 1% med den lösningen - iofs så finns det 0,1% motstånd att köpa, men detta är inte heller gratis....
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4702
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Vad har du för att kolla att din 10.00V verkligen är 10.00V?
Om det nu är så noga menar jag.. du bör ju ha någon
kalibrerad Fluke eller liknande...

Swech
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Inlägg av jesse »

hm... en billig digital multimeter :roll:

inser att det inte är så enkelt... får kanske sänka mina krav lite. Jag får "anta" att det är 10.00 volt när multimetern visar det. Det viktiga är att spänningen inte under den korta tiden det är frågan om varierar eller börjar "klättra" uppåt eller nåt sånt...

Jag antog att en vanlig BC547B skulle duga eftersom den återkopplas till den exakta referensen och borde därför vara lika exakt som en OP-förstärkare. Fel?

Trimopten på 7.5 (se ritningen) är givetvis ett stort motstånd i serie med en flervarvig trimpot med lägre resistans så att jag kan justera spänningen exakt. Är motstånd/potar väldigt temperaturkänsliga?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Fel och fel... men låg förstärkning innebär att ändrad last ändrar basströmen och därmed ändrar arbetspunkten lite för spänningsrefen. ingen big deal, men en op är bättre och nästan lika billig...
steppen7
Inlägg: 529
Blev medlem: 27 februari 2007, 20:54:47
Ort: Upplands-Bro

Inlägg av steppen7 »

Som jag ser det finns det både fina OPs för att göra jobbet, och precisionsmotstånd på 0.1% är inte så dyra, särskilt inte om man behöver ett fåtal som det handlar om här. Farnell har 0.01% motstånd också, dom kostar lite mer, men är det tänkt att det här ska vara en billig grej?
Skriv svar