Felsöka elverk/generator
Felsöka elverk/generator
Som rubriken lyder har jag trubbel med ett bensindrivet elverk och skulle gärna vilja ha lite hjälp med att felsöka om problemet ligger i generatorn eller kontrolldelen till generatorn.
Vet ej om detta är rätt forum men här verkar finnas mycket kunskap så jag chansar.
Elverket är ett Honda EG1900X som har funkat klanderfritt fram tills häromveckan då det bara la av, höll på att borra med en handborrmaskin.
Har mätt spänningen i uttaget och den är endast ca 30V (AC).
Skulle vara tacksam om ni kunde hjälpa mig med att felsöka för att reda ut om generatorn är kass eller om det är nån elektronik i kontrollboxen som gett upp.
Kan jag på något sätt mäta på generatorn för att se om den är hel (med ett standard multiinstrument).
Har läst på forum att vissa generatorer kan behöva "återmagnetiseras" för att funka igen, kan det vara en lösning?
Hur vet jag om jag har en synkrongenerator eller en asynkrongenerator?
Tacksam för all hjälp
Mats
Vet ej om detta är rätt forum men här verkar finnas mycket kunskap så jag chansar.
Elverket är ett Honda EG1900X som har funkat klanderfritt fram tills häromveckan då det bara la av, höll på att borra med en handborrmaskin.
Har mätt spänningen i uttaget och den är endast ca 30V (AC).
Skulle vara tacksam om ni kunde hjälpa mig med att felsöka för att reda ut om generatorn är kass eller om det är nån elektronik i kontrollboxen som gett upp.
Kan jag på något sätt mäta på generatorn för att se om den är hel (med ett standard multiinstrument).
Har läst på forum att vissa generatorer kan behöva "återmagnetiseras" för att funka igen, kan det vara en lösning?
Hur vet jag om jag har en synkrongenerator eller en asynkrongenerator?
Tacksam för all hjälp
Mats
Hej
Om du har en synkrongenerator så borde det finnas någon form av släpringar, och troligen någon form av likriktare för magnetiseringsströmen.(finns iofs en del lösningar där man kan undvika det). Om du har en asynkrongenerator så saknas släpringar, och du har istället någon form av halvledarstyrt kondensatorbatteri som reglerar den reaktiva effekten på nätet(altså spänningen).
Om du bara har 30v så låter det ju som att magnetiseringen är kass. Jag har hört talas om att man kan behöva "återmagnetisera" en generator ibland, har för mig att man kunde göra detta med ett batteri eller något sådant.
Skulle kunna vara magnetiseringsregulatorn eller likriktaren.
MVH
Alexander
Om du har en synkrongenerator så borde det finnas någon form av släpringar, och troligen någon form av likriktare för magnetiseringsströmen.(finns iofs en del lösningar där man kan undvika det). Om du har en asynkrongenerator så saknas släpringar, och du har istället någon form av halvledarstyrt kondensatorbatteri som reglerar den reaktiva effekten på nätet(altså spänningen).
Om du bara har 30v så låter det ju som att magnetiseringen är kass. Jag har hört talas om att man kan behöva "återmagnetisera" en generator ibland, har för mig att man kunde göra detta med ett batteri eller något sådant.
Skulle kunna vara magnetiseringsregulatorn eller likriktaren.
MVH
Alexander
Tackar för svaret!
Är inte riktigt säker på vad som menas med släpringar men det sitter 2st kol på den roterande axeln, kanske är samma sak?
Hur gör man för att återmagnetisera generatorn om det behövs?
Ska försöka lägga upp bilder så det blir lite tydligare (synd man inte kan bifoga bilder i forumet).
Kan beskriva med text så länge:
Från det jag kallar kol men som kanske är släpringar går det 2 ledare till "elektronikboxen", vid sidan av generatorn sitter något som liknar en transformator, går 2 ledare + 3 ledare till "elektronikboxen".
Har mätt spänning på alla ledare, både AC och DC, men inte 220V någonstans. Dock kan man kanske inte mäta på det viset?
/Mats
http://img182.imageshack.us/done.php?l= ... 037ow5.jpghttp://img375.imageshack.us/done.php?l= ... 038bg0.jpg
Är inte riktigt säker på vad som menas med släpringar men det sitter 2st kol på den roterande axeln, kanske är samma sak?
Hur gör man för att återmagnetisera generatorn om det behövs?
Ska försöka lägga upp bilder så det blir lite tydligare (synd man inte kan bifoga bilder i forumet).
Kan beskriva med text så länge:
Från det jag kallar kol men som kanske är släpringar går det 2 ledare till "elektronikboxen", vid sidan av generatorn sitter något som liknar en transformator, går 2 ledare + 3 ledare till "elektronikboxen".
Har mätt spänning på alla ledare, både AC och DC, men inte 220V någonstans. Dock kan man kanske inte mäta på det viset?
/Mats
http://img182.imageshack.us/done.php?l= ... 037ow5.jpghttp://img375.imageshack.us/done.php?l= ... 038bg0.jpg
Hej
Det låter som att du har en synkrongenerator där dom 2 kolen överför magnetiseringsströmen till rotorn.
Nu är jag iofs inte elektriker, eller specialist på generatorer, men...
Jag tror att transformatorn tar ner från 230v AC till kanske 24v, till elektronikboxen. I elektronikboxen regleras och likriktas magnetiseringsströmen som går till rotorn(via PWM?).
Jag tror att problemet med om-magnetisering är lite som hönan och ägget. Utan magnetisering --> ingen ström från generatorn
Ingen ström från generatorn --> ingen magnetisering
Har för mig att jag har hört att man kopplar ett vanligt batteri till magnetiseringen, så att man får tillbaka lite magnetisering, som sedan räcker för att kicka igång hela processen. Tror dock att detta oftast är ett problem om maskinen stått stilla länge.
Jag skulle nog kolla transformatorn efter ev. kortslutning. Sedan plocka isär elektronikboxen och kolla om det finns något som ser ut att ha brunnit, eller eventuella dåliga lödningar. Kolen kan ju också vara dåliga, men det borde ju synas isåfall.
Finns säkert någon på forumet som kan detta bättre. Får se när dom vaknar
//Alexander
Det låter som att du har en synkrongenerator där dom 2 kolen överför magnetiseringsströmen till rotorn.
Nu är jag iofs inte elektriker, eller specialist på generatorer, men...
Jag tror att transformatorn tar ner från 230v AC till kanske 24v, till elektronikboxen. I elektronikboxen regleras och likriktas magnetiseringsströmen som går till rotorn(via PWM?).
Jag tror att problemet med om-magnetisering är lite som hönan och ägget. Utan magnetisering --> ingen ström från generatorn
Ingen ström från generatorn --> ingen magnetisering
Har för mig att jag har hört att man kopplar ett vanligt batteri till magnetiseringen, så att man får tillbaka lite magnetisering, som sedan räcker för att kicka igång hela processen. Tror dock att detta oftast är ett problem om maskinen stått stilla länge.
Jag skulle nog kolla transformatorn efter ev. kortslutning. Sedan plocka isär elektronikboxen och kolla om det finns något som ser ut att ha brunnit, eller eventuella dåliga lödningar. Kolen kan ju också vara dåliga, men det borde ju synas isåfall.
Finns säkert någon på forumet som kan detta bättre. Får se när dom vaknar
//Alexander
Jag har inte hört talas om att annat än hembyggen med asynkronmotor kan tappa magnetiseringen. Det sitter antagligen en permanentmagnet som sköter den biten. Dessutom ger den ju 30V.
Men det låter lite som att den inte få någon magnetisering utan de 30V är bara från permanent magneten. Borde inte regulatorn drivas från en separat lindning? Ser du var matningen till den kommer från? Kan du mäta spänningen mellan kolen under drift? Det borde vara DC.
Men det låter lite som att den inte få någon magnetisering utan de 30V är bara från permanent magneten. Borde inte regulatorn drivas från en separat lindning? Ser du var matningen till den kommer från? Kan du mäta spänningen mellan kolen under drift? Det borde vara DC.
Du kan ju prova att mata likspänning direkt in i rotorn, via kolen. Koppla loss ledarna som går dit, och koppla på ett batteri.
Om du kopplar loss trådarna från kolen, matar 12v(?) och startar generatorn med en borrmaskin som last, och samtidigt mäter spänningen som borrmaskinen får, så kanske du får typ 100v AC(?). Om man då mäter på vad elektronikboxen försöker stoppa in i kolen, och det är lägre, så kan man ju misstänka att det är där felkällan är.
//Alexander
Om du kopplar loss trådarna från kolen, matar 12v(?) och startar generatorn med en borrmaskin som last, och samtidigt mäter spänningen som borrmaskinen får, så kanske du får typ 100v AC(?). Om man då mäter på vad elektronikboxen försöker stoppa in i kolen, och det är lägre, så kan man ju misstänka att det är där felkällan är.
//Alexander
