Nybörjarfråga: Koppla motor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TobbeSwe
Kontakt:

Nybörjarfråga: Koppla motor

Inlägg av TobbeSwe »

Jag har precis börjat läsa Elektronikgrundkurs A på gymnasiet och tycker elektronik verkar väldigt skoj och intressant. Verkar passa ett mattehuvud som jag.

För att testa lite har jag installerat MultiSim och håller precis på med att försöka få en motor att snurra med hjälp av ett relä. Frågan är bara hur jag ska koppla motorn, den har nämligen fyra kopplingar. Jag vet inte riktigt vad de ska föreställa. Det är en i varje ände av något som ser ut som en spole och en i varje ände av något som ser ut som själva motorn (en ring som det sticker ut ett sträck från mitten från (som en förlängd radiemarkering). Jag antar att den ska snurra om motorn får ström under simuleringen). Hur ska jag altså koppla motorn för att den ska börja snurra?

Först hade jag en lampa där motorn sitter nu. Det var inga problem med att få den att lysa, den hade ju bara två kopplingspunkter...

Tack på förhand
//Tobbe
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Det låter som att det är 3-fas motor du har fått fram. Testa med en DC-motor istället.
Användarvisningsbild
TobbeSwe
Kontakt:

Inlägg av TobbeSwe »

Hittar dessvärre inte någon annan motor? Är det någon annan som vet var den finns?

Så här står det om den motorn jag har nu:
The component is a universal model of an ideal DC motor which can be used to model the behavior of a DC motor excited in parallel, in series or separately. The excitation type of the component is determined by the interconnection of the terminals between field windings (terminals 1 and 2) and armature windings (terminals 3 and 4).

To excite the DC motor in parallel, connect the positive terminal of a DC source to terminals 2 and 4; then connect the negative terminals of the DC source to terminals 1 and 3. To excite the DC motor in series, connect terminal 2 to terminal 3 (use a connector); then connect the positive terminal of a DC source to terminal 4 and connect the negative terminal of the DC source to terminal 1. To excite the DC motor separately, connect a DC source to terminals 2 and 1 (positive and negative, respectively); then connect another DC source to terminals 4 and 3 (positive and negative, respectively).

Terminal 5 is the DC motor's output. The output is the motor's rpm value.

To display this value:

attach a voltmeter to terminal 5 (connect the other side of the voltmeter to ground) and simulate

or

attach the oscilloscope to terminal 5 and simulate (the rpm value is the voltage that appears)

or

attach a connector to terminal 5, then choose an appropriate analysis from the Analysis menu (for example, if you choose Analysis/DC Operating Point, the rpm value is the voltage at the connector).

This component connects the electrical and mechanical parts of a servo-system. Input to the motor is electrical while output is mechanical.
Nån som, fattar något?
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Det sträcket som kommer ut från mitten ska inte börja snurra. Den ger ut en spänning som är proportionell mot RPM-värdet (terminal 5).
Användarvisningsbild
TobbeSwe
Kontakt:

Inlägg av TobbeSwe »

ok.
Jag vill ha en mortor som man ser när den snurrar, så jag vet om den snurrar framåt eller bakåt.
Tänkte testa att bygga en H-brygga med reläer...
evert2

Inlägg av evert2 »

TobbeSwe:

Blir det inte minusspänning man får ut om man kör "baklänges"?

Skälet till att motorn har 4 kontaktpunkter till motorn, är att det finns olika typer av DC-motorer..........ska se om jag kan hitta nån bra länk.......
Användarvisningsbild
TobbeSwe
Kontakt:

Inlägg av TobbeSwe »

så du menar att jag bara ska mäta med en voltmeter för att se vilket håll den snurrar åt?
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

TobbeSwe>> Om du använder voltmetern för att mäta polariteten så kan du se att den växlar mellan plus och minus, dvs. motorn går framåt resp. bakåt beroende på hur du kopplat in motorn.
Användarvisningsbild
TobbeSwe
Kontakt:

Inlägg av TobbeSwe »

Jag kopplade en voltmeter över motorn, men då slutade programet att simulera efter ett tag och visade ett felmeddelande. Det står:
"Output from instrument analysis:
Tran simulation(s) aborted"
Användarvisningsbild
TobbeSwe
Kontakt:

Inlägg av TobbeSwe »

Jag hittade en annan motor.
Här är en bild på hur jag har kopplat (bara av och på till motorn än så länge). Till höger är det meddelande som kommer upp när simuleringen avbryts av programet.
Bild
Användarvisningsbild
TobbeSwe
Kontakt:

Inlägg av TobbeSwe »

Nån som vet nått annat program jag kan använda? Måste väl finnas några konkurenter till MultiSim?
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Där finns PSpice. Men vad är det du vill göra?
Är det inte lättare att skaffa lite relän(transistorer) och en motor och labba in real life :)
Användarvisningsbild
TobbeSwe
Kontakt:

Inlägg av TobbeSwe »

Jag hade gärna labbat med riktiga grejer, men jag har inga. Dessutom kan jag ingenting, så det kan bli lite dyrt om jag ska lära mig genom trial & error. På datorn är det ju bara att ändra om programet säger att det blir kortslutning, inget går sönder.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Av erfarenhet vet jag att det INTE går att simulera verkligheten. Med detta vill jag säga att:

- Inga komponenter är ideala
- Ingen komponent är exakt likadan som modellen som simuleringsprogrammet använder
- Man lär sig mycket mer av att bygga själv
- Alla som labbat med elektronik bränner en eller flera komponenter, det gäller att välja billiga som småsignaltransistorer och inte mega128 eller dyra PIC-ar när man gör bort sig.
Användarvisningsbild
TobbeSwe
Kontakt:

Inlägg av TobbeSwe »

Låter som jag får ta och beställa lite grejer från futurlec.
Var hittar jag billiga aggregat?
Skriv svar