ytterligare vindmätare
ytterligare vindmätare
skulle behöva en snabb vindmätare, med vindhastighet och vindriktning
funderar på det vanliga och kollar om det finns mera tankar
det som jag ser som best nu är ultraljud
och därefter lätt propeller och vindföljel
andra allternativ?
eftersom jag vill ha snabb uppdatering , gärna 1 till 3 gångfer per sekund, så är lysdiodsstaplar vettigast, siffror fladdrar för mycket
problem är hur man ska få vinkel från två ultraljudsgivare i analog form?
mera förslag?
funderar på det vanliga och kollar om det finns mera tankar
det som jag ser som best nu är ultraljud
och därefter lätt propeller och vindföljel
andra allternativ?
eftersom jag vill ha snabb uppdatering , gärna 1 till 3 gångfer per sekund, så är lysdiodsstaplar vettigast, siffror fladdrar för mycket
problem är hur man ska få vinkel från två ultraljudsgivare i analog form?
mera förslag?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jag hade ju också fungeringar på ett sånt här projekt tidigare, så det ska bli intressant att följa. Köpte ju faktiskt ultraljudsändare/mottagare av dig för ett tag sedan men har inte testat dem för vindmätning än.
Varför har man så mycket idéer man vill testa?
Tanken med vågen har snurrat omkring i huvudet lääänge, men i dag kunde jag inte låta bli att plocka isär den. Lyckligtvis hann jag skruva ihop den innan det var för sent. Så det ska bli intressant att höra vad du kommer fram till och låna idéer i den här tråden.
Varför har man så mycket idéer man vill testa?
Tanken med vågen har snurrat omkring i huvudet lääänge, men i dag kunde jag inte låta bli att plocka isär den. Lyckligtvis hann jag skruva ihop den innan det var för sent. Så det ska bli intressant att höra vad du kommer fram till och låna idéer i den här tråden.
man är väl lite mer än lovligt knäpp antar jag, köpte en cykeldator från feltema för att börja med att få i ordning en simpel vindmästare med propeller
varför jag vill ha en snabb vindmätare är för att kolla hur byig vinden är
det borde gå att kolla med en konstant ton och varierande doppler effekt på ultraljudet, klart enklare än att köra ultraljudet som både ren hastighet och vindriktning
varför jag vill ha en snabb vindmätare är för att kolla hur byig vinden är
det borde gå att kolla med en konstant ton och varierande doppler effekt på ultraljudet, klart enklare än att köra ultraljudet som både ren hastighet och vindriktning
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Kolla in Vaisala på
http://www.vaisala.com/instruments/prod ... Tab=1#tabs
som har en smart vindmätare som utnyttjar doppler-effekten. Mäter med givare/mottagare i triangel och kan då beräkna hastighet och riktning.
/stefan
http://www.vaisala.com/instruments/prod ... Tab=1#tabs
som har en smart vindmätare som utnyttjar doppler-effekten. Mäter med givare/mottagare i triangel och kan då beräkna hastighet och riktning.
/stefan
prantelrör även kallat
problemet är att dom måste ligga i vindens riktning, och då måste man ha något som svänger in den dit
Vaisala, snubblade in på deras sida, klart intressant, men för dyrt att köpa några stycken av för hobbybruk, man måste kunna bygga själv i sådanna fall
det är något sådant som d.i.y projekt som vore helintressant
problemet är att dom måste ligga i vindens riktning, och då måste man ha något som svänger in den dit
Vaisala, snubblade in på deras sida, klart intressant, men för dyrt att köpa några stycken av för hobbybruk, man måste kunna bygga själv i sådanna fall
det är något sådant som d.i.y projekt som vore helintressant
-
spaderkung