Blinkande lampa när telefon ringer
Blinkande lampa när telefon ringer
Hej allihopa!
Jag och ett par kompisar hade tänkt bygga in en röd lampa i en gammal telefon som ska lysa, alternativt blinka, när telefonen ringer. Vi vet dock inte hur vi ska göra. Som jag förstått det är det inte helt riktigt att bygga in saker själv i telefonen, men vill ändå veta hur man ska göra.
Telefonen är en gammal vanlig fast telefon som ska anslutas till telias bredbandstelefoniadapter. En tanke jag hade var att koppla in en 110 voltslampa till telefonledningen som då drivs av telefoniadaptern när den ringer (förutsatt att telefoniadaptern skickar ut 90-110 v som telenätet gör vid ringsignal). Kommer detta att fungera eller finns det någon som har en bättre idé?
Om ni tycker jag postat tråden i fel kategori får den gärna flyttas rätt, men tyckte att den passade här.
Tack på förhand!
MVH
McBauer
Jag och ett par kompisar hade tänkt bygga in en röd lampa i en gammal telefon som ska lysa, alternativt blinka, när telefonen ringer. Vi vet dock inte hur vi ska göra. Som jag förstått det är det inte helt riktigt att bygga in saker själv i telefonen, men vill ändå veta hur man ska göra.
Telefonen är en gammal vanlig fast telefon som ska anslutas till telias bredbandstelefoniadapter. En tanke jag hade var att koppla in en 110 voltslampa till telefonledningen som då drivs av telefoniadaptern när den ringer (förutsatt att telefoniadaptern skickar ut 90-110 v som telenätet gör vid ringsignal). Kommer detta att fungera eller finns det någon som har en bättre idé?
Om ni tycker jag postat tråden i fel kategori får den gärna flyttas rätt, men tyckte att den passade här.
Tack på förhand!
MVH
McBauer
Found it! 
Från http://www.lekplatsen.org/marmelad/txtfiles/804.TXT
Kod: Markera allt
KABELMONITOR:
Två stycken motriktade parallellkopplade lysdioder som talar om för dig vad
som försiggår på linjen. Lyser den ena dioden är en lur inom telefonnumret
lyft. Lyser den andra är ett samtal uppkopplat. Ringer telefonen så blinkar
både diod A och B. Dessutom är en strömbrytare inkopplad i kabelmonitorn
för säkerhets skull om ägaren till telefonlinan skulle lyfta på sin lur.
(Slå kvickt av din telefon.)
Ritning:
---------------------------------------------------- \-----------
Från telenätet +----------|>|----------+ S 1 Till Telefonen
| LED A |
--------------------+ +------- \------------
| |
+----------|<|----------+
LED B
LED A = Gul Lysdiod
LED B = Grön Lysdiod
S 1 = Tvåpolig strömbrytare
Den ena dioden ska vara grön och den andra gul. Röda kan användas, men dör
ut fortare pga sitt låga spänningsfall, och håller då troligtvis inte sina
utlovade 11000 h. (För att ljudkvaliteten skall bli så bra som möjligt
används inget seriemotstånd. Livslängden på dioderna kan därför bli ännu
mer begränsad)
http://www1.shellkonto.se/icom2002/left.htmPurre skrev:RasmusB ge mig några minuter så... Förstår vad du pratar om
EDIT:
Va fasen nu då, hemsidan är borta som jag vet att det har legat på.
EDIT2:
Jahaja nu hittar man inget ang det. Men jag vill minnas att man bara sätter två dioder åt varsitt håll.
Attans att dom tagit bort sidan avlyssning.nu
Sidan finns kvar men länken är borta. Det här är det bästa jag hittade.
Nej, det är strömmen som flödar genom dioden som dödar den. Den tål starkare spänningar än så, men i vanliga fall så begränsar man strömmen med ett seriemotsånd enligt formeln:
R = (U - Vf)/Imax
Alltså omhs lag, fast man räknar bort diodens forward voltage från drivspänningen....
Men det är ju inte alls säkert att det funkar med en sån där bredbandsdosa... testa och rapportera tillbaka!
R = (U - Vf)/Imax
Alltså omhs lag, fast man räknar bort diodens forward voltage från drivspänningen....
Men det är ju inte alls säkert att det funkar med en sån där bredbandsdosa... testa och rapportera tillbaka!
Aaa där ser man, kanske skulle ta och spara ner så mkt som möjligt då innan det är helt körteinar skrev:http://www1.shellkonto.se/icom2002/left.htmPurre skrev:RasmusB ge mig några minuter så... Förstår vad du pratar om
EDIT:
Va fasen nu då, hemsidan är borta som jag vet att det har legat på.
EDIT2:
Jahaja nu hittar man inget ang det. Men jag vill minnas att man bara sätter två dioder åt varsitt håll.
Attans att dom tagit bort sidan avlyssning.nu
Sidan finns kvar men länken är borta. Det här är det bästa jag hittade.
Tackar
Okej. Kanske ska ta och koppla på ett litet motstånd för att spara diodernas livslängd lite. kommer paralellkopplas med telefonen så det kommer inte försämra ljudkvallitén.RasmusB skrev:Nej, det är strömmen som flödar genom dioden som dödar den. Den tål starkare spänningar än så, men i vanliga fall så begränsar man strömmen med ett seriemotsånd enligt formeln:
R = (U - Vf)/Imax
Det kommer tyvärr ta mellan 2 - 3 veckor då bredbandstelefonin inte är levererad förrän då, men kommer försöka testa dioderna inom en vecka på en vanlig teleledning. Jag rapporterar resultatet när jag kollat.
Tack för svaren!
McBauer
Nu känns det som att ni har rört till det.
Dioden går sönder om man lägger mer än märkspänning över den. För strömen blir för hög.
Kopplingen förutsätter att den kopplas i serie med en telefon. Annars kommer det inte att funka.
Info om telenätet Länk Hittad med http://www.google.se
Dioden går sönder om man lägger mer än märkspänning över den. För strömen blir för hög.
Kopplingen förutsätter att den kopplas i serie med en telefon. Annars kommer det inte att funka.
Info om telenätet Länk Hittad med http://www.google.se
Hur menar du nu? Kan jag koppla in dioderna utan motstånd om jag har de i sere med telefonen eller måste jag ha ett motstånd då med? Om jag ska koppla dem paralellt med telefonen antar jag på ditt svar att jag behöver ha ett motstånd. Vet ej hur stor ström teleledningen levererar, så hur stort motstånd behöver jag då?
EDIT: Pratar om RasmusB:s lösning.
Tack på förhand
McBauer
EDIT: Pratar om RasmusB:s lösning.
Tack på förhand
McBauer