3V <-> 5V

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
degen

3V <-> 5V

Inlägg av degen »

Hej!

Jag har en bluetooth modul med 3V logik och vill implementera en UART koppling mellan den och en Atmega som jag måste köra på 5V. Finns det någon smidig krets som utför detta och klarar en datahastighet på 300kbit/s?

Tack för svar!
/Dgn
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Jajemen! :)

Kolla t.ex på MAX3001, finns på farnell. Autoavkänning av riktning på dataflödet också, mycket smidigt. Behöver du snabbare så kan du köra med MAX3002 istället.

Varför måste du köra atmegan på 5v?
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Är du säker på att bt-modulen inte är 5V-tolerant?

***troligen*** räcker det med att du sätter seriemotstånd på ingångarna till BT-modulen och pull-upp motstånd på utgångarna för att få upp spänningen lite.

Annars så finns det kretsar för 3/5V nivåkonvertering...
http://focus.ti.com/paramsearch/docs/pa ... eId=SZVI_T
degen

Inlägg av degen »

Tack för hjälpen!
Jag kör atmegan på 5V för all annan logik förutom BTn kör på 5V. Men MAX3001 verkar riktigt bra såg att dom hade andra tex 74LVC4245A som var billigare men då fick du lov att sköta om datariktningen. Så jag slår nog till på en MAX3001. Kollade även BTn och den var rätt känslig för högre spänningar så MAX3001 känns som det smidigare alternativet.

Tack än en gång!

/Dgn
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det brukar fungera fint att låta 3V utgångar driva 74HCT ingång, eller annat som är kompatibelt med TTL-nivåer. Där är en etta minimum 2.4V så därför fungerar det fint med en 3V CMOS-utgång som ju når ända upp. Sätt INTE pull-up till +5V, då säger det tjoff kanske....

Till ingångarna räcker det med en enkel spänningsdelare om inte snabbhetskraven i kombination medkrav på låg strömförbrukning ställer till det.. Hur mycket ström som måste brännas av beror på önskad snabbhet och hur mycket kapacitans ingången har. Sätt motstånden intill ingångspinnen för att minimera kapacitansen.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

>>>Sätt INTE pull-up till +5V, då säger det tjoff kanske....

Jodå, det ska bara vara så att nivån åker upp 0.5V så en liten pull-up gör inget.
Skriv svar