Ultraljudsvibrator?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
nlinus

Ultraljudsvibrator?

Inlägg av nlinus »

Har en maskin på jobbet där små föremål (5-12) mm i diameter ska färdas lodrätt nedåt genom en kanal. Ibland kärvar det lite och jag tänkte att det kanske kunde hjälpa om man lyckades sätta lite högfrekventa vibrationer på kanalen för att hjälpa genomströmningen.

Har inte riktigt hittat något. Finns ett överflöd av olika utrustningar för vibrationsmatning, men de är alla väldigt stora jämfört med vad jag är ute efter. Vore fint om frekvensen låg över det hörbara området för att slippa oljud.

Vet inte hur man skulle åstadkomma detta. Kanske med någon form av spole, samt en signalgenerator. Någon som har förslag. Finns det något som är färdigt att köpa så blir jag överlycklig :)

Har även lagt en hög av de föremål som ska färdas genom kanalen i botten på en ultraljudstvätt, och de verkade glida fram väldigt fint. Någon som vet hur vibrationerna alstras i en sådan?

Man får för övrigt väldigt många träffar när man googlar på vibratorer, men chefen tänkte inte riktigt på att tejpa dit en stor rosa dildo...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

dom i ultraljudstvättar är piezoplattor modell kraftiga och kräver mekanisk oinpendansanpassning för att inte gå sönder, läs vatten i baljan ovanför

en sak att prova vore en helt vanlig solenoid och mata den med en sinusvåg i lämplig frekvens för att få lagom vibration, du kanske kan göra så att du vibrerar lägre än 50hz för att slippa så mycket ljud

allt beror ju på hur den där kanalen är och självsvängningsfrekvenser och sådant på den
peter555

Inlägg av peter555 »

Det är inget som hindrar att du kör med en piezoelektrisk transducer. Det viktiga är att du limmar fast den ordentligt och inte drar på så mycket så att den slits sönder.

http://stores.ebay.com/PIEZO-LASERS-MEDICAL-AND-MORE
Skriv svar