Jag är ute efter en hyffsat liten (helst mellan 3x3cm och 10x10cm ungefär) grafisk färgdisplay. Kravet på färgdjup och upplösning, uppdateringsfrekvens är inte särskillt stort/viktigt, jag tar det jag hittar.
Har ingen koll på hur svårt det är att driva dessa mobil-displayer. Kanske är det bara dumt att bege sig in i att försöka visa sitt data på en Mobiltelefondisplay. Måste man kryptera/decoda om informationen för att kunna visa den på displayen. Någon som har erfarenhet? Tanken är iaf att använda tex en 18PIC och diverse drivkretsar för att driva displayen. Men jag kan nog tänka mig att ändra styrningen efter vad displayen kräver.
Tänkte visa lite av det jag hittat än så länge.
Sparkfun Color 128x128 LCD for $19 (114SEK vid 6.02Kurs)
http://www.sparkfun.com/commerce/produc ... ts_id=569#

Info om displayen (inkopierat):
"Description: Finally! Color LCDs you can afford and play with! Yet another product based on an SFE customer request, this 128x128 mini color LCD is a perfect match for your next portable application.
What we've found over in China is a 'copy' of the Nokia LCD found in models 6100, 6610, 7210, 7250, and 5100? We don't know what phones it fits, and we don't really care. This inexpensive LCD comes with a powerful white LED backlight and a relatively simple serial interface. It's a 9-bit interface, so beware. But we were able to get the LCD up and running on a LPC2138 with a few hours worth of work.
Please note: This LCD is meant to replace a broken screen in a cell phone. The connector (both on the LCD and on the PCB) was not designed for multiple attachment/detachment. Please secure your LCD is place with double stick tape to prevent stress on these connectors. This LCD is small! Please see the comparative photos. With that said, it is still superbly readable at arms length (cell phone technology).
We've got the LCD and example C code for $20. You really can't say no! We even sell the loose connector for $2 in case you are worried about soldering the tight 0.5mm pitch.
Frame Dimensions: 1.35x1.58"
Active Display Dimensions: 1.2"x1.2"
Features:
LCD Logic - 3.3V @ 2-3mA
LED Backlight - 7V @ 40-50mA (very bright)
Full 4,096 Color Display
Uses the Epson S1D15G10 or Philips PCF8833 Controller"
Det finns även en hel del dokument kring displayen på den länkade sidan. Är det någon som köpt artiklar från sparkfun tidigare? Just den här displayen är något liten, men den kan nog vara aktuell. Priset är ju rätt bra, endast ca 130kr.
Nedan finns några utbytesLCD displayer till mobiltelefoner, vet inte ifall de är releavanta. Men jag skriver med dem ändå.
MOBILE PHONE LCD FOR SE w900 (ingen prisuppgift)
http://www.alibaba.com/product-gs/20433 ... _w900.html - På sidan finns några möjliga displayer, har inte hittat så mycket mer info om dem.

En av displayerna "LCD FOR SE w900"
Har ingen koll på hur svårt det är att driva dessa mobil-displayer. Kanske är det bara dumt att bege sig in i att försöka visa sitt data på en Mobiltelefondisplay. Måste man kryptera/decoda om informationen för att kunna visa den på displayen. Någon som har erfarenhet? Tanken är iaf att använda tex en 18PIC och diverse drivkretsar för att driva displayen. Men jag kan nog tänka mig att ändra styrningen efter vad displayen kräver.
EDIT: Tydligen så var den övre displayen en Nokia variant, och till den fanns det massor med information om hur man styr dem. Bland annat dessa:
Nokia LCD Driver for 4096 Colors
http://www.idcomm.com/personal/lorenbla ... rkfun.html
Nokia 6100 LCD Display driver - PDF (såldes förut för 20$ på www.jelu.se, hittar dem inte där längre men PDF filen hänvisar till dem)
http://www.sparkfun.com/tutorial/Nokia% ... Driver.pdf
Kollade upp lite priser enligt pricerunner för de olika "kompatibla" modellerna till nokiatelefonen.
Nokia 3100 / 5100 / 6100 / 6610 / 6610i / 7210 LCD-Display
3100 228:- plus frakt
5100 432:- plus frakt
7210 395:- plus frakt
Det verkar som om en sån display är tillräckligt bra för mig, men jag skall forska vidare och se ifall jag hittar några andra modeller.