Tips på tutorials för PIC

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Rally

Tips på tutorials för PIC

Inlägg av Rally »

Hej!

Jag är ny här på forumet och hoppas att ni kan hjälpa mig att komma igång med utveckling med PIC-kretsar.

För ca 15 år sedan höll jag på mycket med enchipsdatorer och byggde bland annat en portabel vindmätare och ett övervakningslarm. Det var på den "goda tiden" då man raderade kretsarna med UV-ljus och ISP inte fanns (ivf på den kretsar jag använde). Programmeringen skedde i assembler och lite mer avancerade beräkningar så som multiplikation/division och "fixed point"-aritmetik fick implementeras manuellt.

Nu är jag sugen på att utveckla en hastighetsmätare för t.ex. innebandybollar. Jag har redan testat att använda en vanlig digitalvideokamera och skjuta bollen förbi dess "synfält" samt med bildbehandling detektera bollen och beräkna dess hastighet. Detta fungerar men är lite svårt att få riktigt robust utan väldigt bra belysning.

En alternativ implementation är att använda någon typ av sensorer och en enkel mikroprocessor. Jag har laborerat med IR-ljus för att skapa en ljusridå som startar och stoppar en timer. Det är dock lite svårt att få en riktigt bra snäv ljusridå.

Min senaste idé är att istället använda två mikrofoner. En mikrofon vid "utslagsunkten" som detekterar då klubban träffar bollen. Den andra mikrofonen fästs på en träskiva eller vägg mot vilken bollen skjuts. När bollen träffar skivan/väggen, kommer ljudet att stoppa timern. Givetvis behöver mikrofonernas ljudnivå förstärkas och trösklas så att "falska" start/stopp-pulser inte finns.

Nå väl...

Jag har läst runt på forumet och bildat mig en första uppfattning om kringutrustning för utveckling med PIC.

En WISP648 PIC-programmerare verkar både prisvärd och funktionellt tillräcklig.

Val av PIC-krets har jag äänu inte gjort och tar gärna emot förslag. Inbyggd timer är förstås viktigt. Sedan kan en inbyggd komaprator vara trevligt men är inget krav eftersom det går bra att bygga en själv utanför med hjälp av OP-förstärkare. Ett alternativ skulle kunna vara att använda en A/D-omvandlare för att ta in mikrofonernas spänning och programmatiskt sätta ett tröskelvärde.

Vad jag också skulle vilja ha hjälp med är rekommendationer på bra och aktuella komma-igång-guider (tutorials). Har ni några bra länkar att tipsa om?

Tack på förhand!
Senast redigerad av Rally 13 maj 2008, 12:36:38, redigerad totalt 1 gång.
Rally

Inlägg av Rally »

Jag hittade följande online-bok:

http://www.mikroe.com/en/books/picbook/0_Uvod.htm

Någon som har läst den? Det verkar ganska trevlig som första introduktion.
Rally

Inlägg av Rally »

Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Håller på jag med, kan rekommendera denna länk, längst ner finns
pdf´r att ta hem.

http://www.microchip.com/stellent/idcpl ... t=SW007002

/ Tompa
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Timers, ADC och komparatorer har alla modeller som är rellevanta
för hemma-pulare. Ta vilken som helst av de lite modernare
modellerna, det som man behöver tänka på är i princip
antalet pinnar du behöver. 28-pinnars modellerna är normalt en
bra kompromiss, hyggligt med pinnar och samtidigt lite enklare
att hantera än 40-pinnars modellerna. I många fall räcker
PIC16 serien bra, men om du vill ha lite mer kraft och flexibilitet
så har PIC18 serien det.

> Programmeringen skedde i assembler...

All "riktigt" programmering sker fortfarande i assembler... :-) :-)

När det gäller ditt projekt med ljud-detektering, så lär det bli
en del externa komponenter för anpassning av signalerna...
Rally

Inlägg av Rally »

Några frågor om C-programmering och PIC som jag inte lyckas hitta svar på:

- Stödjer alla varianter i PIC16- och PIC18-familjerna programmering i C eller är det endast vissa varianter?

- Finns det något alternativ till "mikroC for PIC" eller är det de facto-verktyget för C-programmering och PIC?

Vad tror ni om PIC16F886 som en lämplig krets utifrån mina behov?
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

> - Stödjer alla varianter i PIC16- och PIC18-familjerna programmering i C eller är det endast vissa varianter?

Det är fel fråga. Så länge PIC-kretsarna får den assemblerkod de klarar av så spelar det ingen roll om man programmerar med assembler, hålkort, C eller med en harpa.

Du undrar nog snarare om det finns C-kompilatorer för PIC16 och PIC18, och svaret på den frågan är ja. Kolla på www.htsoft.com för olika varianter.
Rally

Inlägg av Rally »

Någon som vet hur PICC-Lite står sig mot mikroC?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Några frågor om C-programmering och PIC som jag inte lyckas hitta svar på:

http://www.elektronikforumet.com/wiki/i ... ontrollers
http://www.elektronikforumet.com/wiki/i ... ?title=PIC
Skriv svar