Vilken typ av störningar är en 4-20 mA strömloop känslig för? Behöver man bekymra sig om induktiva störningar? Kapacitiva?
Jag sitter och läser om störningar och störningsbekämpning, men litteraturen utgår från spänningssignaler och jag har svårt att hitta vettiga svar, förutom det diffusa att en 4-20 strömloop är att föredra ur störningssynpunkt.
4-20 mA strömloop och störningar?
-
Mindmapper
Eftersom spänningssignalering sker högohmigt för att inte få spänningsfall i kablarna är det mycket lättare att störningar kommer in i kabeln än i strömloop. Strömslinga är lågohmig och har samma signal i hela slingan kan därför enkelt leverera signal till flera instrument. På grund av den låga resistansen är det alltså mycket svårare att störa strömslingan.
Det klart allt går att störa ut. Med nog stora störningar störs även strömslinga. Då spelar det nog ingen roll om störningarna är induktiva eller kapacitiva. Får jag gissa så är induktiva störningar värre.
Det klart allt går att störa ut. Med nog stora störningar störs även strömslinga. Då spelar det nog ingen roll om störningarna är induktiva eller kapacitiva. Får jag gissa så är induktiva störningar värre.
Om du tänker ett 0-10V signal är ena ledaren signal och den andra blir nollan, detta gör att pulser (även pga. hög impedans enl. Mindmappers beskrivning) kommer in i common-mode.
Men då ena ledaren är noll kommer denna störning bara att uppfattas på signalledaren.
Med strömslinga ger denna common-mode störning "inget" strömhopp (men väl ett späningshopp) och därmed är den redan där mer immun mot störning.
Om du byggar ett spänningsstyrd ingångssteg som är diffrentiellt kan du få samma störimmunitet men det blir en hel del mer elektronik som kostar pengar, har offset och brus.
Men då ena ledaren är noll kommer denna störning bara att uppfattas på signalledaren.
Med strömslinga ger denna common-mode störning "inget" strömhopp (men väl ett späningshopp) och därmed är den redan där mer immun mot störning.
Om du byggar ett spänningsstyrd ingångssteg som är diffrentiellt kan du få samma störimmunitet men det blir en hel del mer elektronik som kostar pengar, har offset och brus.
Det som gör att även strömloop kan störas ut är att kabeln i sig är kapacitiv och 'fjädrar' även om strömgivaren är av konstatströmtyp - 'elasticiteten' ökar ju längre kabel är vilket gör att både induktiv och kapacitiv störning kan koppla sig in på kabeln..
Så förutom att välja strömloop eller balanserat så skall man se till att kabeln har en geometri som tar upp så lite störning som möjligt mha. skärmning, twistning eller twistad fyrskruv. Börja med skärmad CAT-5 kabel eller i vart fall skall den vara ganska tättvistad kabelpar...
Så förutom att välja strömloop eller balanserat så skall man se till att kabeln har en geometri som tar upp så lite störning som möjligt mha. skärmning, twistning eller twistad fyrskruv. Börja med skärmad CAT-5 kabel eller i vart fall skall den vara ganska tättvistad kabelpar...