Grafiska LCD

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
jonnorberg

Grafiska LCD

Inlägg av jonnorberg »

Hej skulle vilja ha lite hjälp att förstå vad som skiljer olika grafiska LCD åt. Har hittat en manick som kräver en SG12232C LCD som har två S1D15200 controllers. Vad skiljer denna från en KS0108 display?
Är det olika helt olika protokoll?
/Jon
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Nu har jag inte använt just dom två typerna som du specar, men jag misstänker att dom är inkompatibla. Som jag har förstått det så har man inte samma enhetlighet på grafiska diplayer som på teckendisplayer där Hitachis 44780-standard anammats av alla.
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Det var det jag anade. Men då är ju frågan vad det är som skiljer igentligen. Är det som äpplen och päron eller som röda och gröna äpplen?
/Jon
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Mer som röda och gröna druvor...
declint

Inlägg av declint »

Vissa grafiska displayer kräver att man matar dom med kontinuerlig videodata, dvs de saknar RAM. Andra har intern generator där man bara lägger in saker i RAM som man vill ska visas.

Min första grafiska LCD som jag köpte var just den typen utan RAM, tänkte inte på att det kunde finnas sådana då jag enbart använt tecken baserade LCDs med HD44780 kontrollers innan, lite klantigt men som Edison sa "Ett steg närmare svaret, nu vet jag ju i alla fall hur jag inte ska göra"
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Ah okej... Ja det är ju bra att veta. Ska kolla vad det nu är för skillnad på dessa displayer. Har nämligen hittat en audio analysator som bygger på fast fourier transform och får plats i en atmega8 och samtigigt är väldigt snabb. Dock så vet jag för lite för att få den att fungera med en 128x64 pixels glcd. Men ifall det visar sig vara hyfsat enkelt så kankse jag kan få någon att hjälpa till.
En länk till bygget finns HÄR.
Nån som är intresserad av det hela?
/Jon
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Kikade lite närmare på de olika displayerna. SG12232C behöver en 2Khz klocka för att fungera. Address setup time
verkar vara olika. 80ns för SG12232C och 200ns för KS0108. Kan det ha med storleken att göra? Resten av tiderna
verkar hyffsat lika. Båda har två drivchips. På KS0108 så tar varje hand om 64 punkter horisontalt var och ett chip
tar hand om alla vertikala. SG12232C har även den 2 chip som tar hand om 61x32 punkter var. Själva I/O pinnarna
är lika sånär som på klockan.
/Jon
Skriv svar