Kruxet är att enheten ska senare styras av GPRS-modem, och den har hona, och att då sätta hona på min enhet känns inte rätt för det finns väl inte Hane-Hane kablar? Förvillad
Hane eller hona på RS232
-
thepirateboy
- EF Sponsor
Hane eller hona på RS232
Vilken kontakt ska man sätta på en enhet som ska anslutas till datorn via RS232, 9-pol D-sub hane eller hona? Finns det någon standard för detta.
Kruxet är att enheten ska senare styras av GPRS-modem, och den har hona, och att då sätta hona på min enhet känns inte rätt för det finns väl inte Hane-Hane kablar? Förvillad
-
thepirateboy
- EF Sponsor
Standarden RS232 specar egentligen uppkoppling mellan två DTE (terminaler/datorer eller liknande utrustning) via två modem, DCE. Vill man koppla ihop två enheter (DTE) direkt så använder man hane i båda ändar av kabeln och gör den korsad. Om en enhet är en DCE eller inte kan man avgöra genom att fundera på om den beter sig liknande som ett modem eller inte. Ett korthållsmodem är en typisk DCE även om den inte har en uppringande funktion. Likaså ett s.k. ethernetmodem där man skickar in en seriesignal på ett nätverk och plockar ut den på ett annat ställe. Detta beter sig för användaren som ett modem, även om det inte är det rent definitionsmässigt.
Svaret på ursprungfrågan blir alltså egentligen att det borde sitta en hane för att då enkelt kunna koppla via någon form av modem istället om man skulle vilja det. Däremot är det många idag som sätter en hona i utrustningen och gör den till DCE helt enkelt för att det då är enkelt att koppla den rakt in i en PC t.ex. Dock anser jag att det strider lite mot andemeningen i standarden.
Detta är iallafall min åsikt efter att ha läst en del av definitionerna för standarden plus att ha jobbat med serieportar under rätt många år.
Svaret på ursprungfrågan blir alltså egentligen att det borde sitta en hane för att då enkelt kunna koppla via någon form av modem istället om man skulle vilja det. Däremot är det många idag som sätter en hona i utrustningen och gör den till DCE helt enkelt för att det då är enkelt att koppla den rakt in i en PC t.ex. Dock anser jag att det strider lite mot andemeningen i standarden.
Detta är iallafall min åsikt efter att ha läst en del av definitionerna för standarden plus att ha jobbat med serieportar under rätt många år.
Exakt så är det. RS232 specen är tydlig på hur en DTE resp DCE ska se ut.
Problemet är att ingen/få längre kommer ihåg vad DTE resp DCE är...
Och det är även därför en kabel för att koppla ihop t.ex två PC
direkt med varandra ibland kallas "noll-modem-kabel" (det finns
ju inget modem/DCE i kopplingen)...
Problemet är att ingen/få längre kommer ihåg vad DTE resp DCE är...
Och det är även därför en kabel för att koppla ihop t.ex två PC
direkt med varandra ibland kallas "noll-modem-kabel" (det finns
ju inget modem/DCE i kopplingen)...
Problemet i dag är att det har blivit svårare att bestämma "kön"
(d.v.s DTE eller DCE) på utrustningar...
Där håller jag fullständigt med, kolla bara på alla RS232-422 konvertrar.
Efter ha använt X antal modeller och märken kan jag konstatera att
det är tydligen väldigt svårt att hålla sig till en standard, märkligt.
/ Tompa
ja, då måste jag välja en av det kvinnliga könet, förstås, Dom tycker jag om!Många verkar plocka det kön de tycker bäst om själva
Hade faktiskt samma funderingar för inte så längesen, då jag skulle få en AVR att prata med en PC. Eftersom jag inte visste vad jag skulle välja tittade jag på min AVRISP-programmerare som har en hona - så jag valde hona också (så kan jag använda samma kabel). AVR;en ska fungera som batteriövervakare i en elbil och ska kunna skicka data till PC:n och ska väl ev. kunna modifiera sina inställningar via PC:n också.