Vattenskydda kretskort, med epoxy?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Anonym2

Vattenskydda kretskort, med epoxy?

Inlägg av Anonym2 »

Hej!

Jag har ett projekt på gång, där jag behöver göra en del elektronik "vattensäkert". Det handlar om en AVR, och lite krims-krams på ett mindre experimentkort(kopparskenor).

Går det att "gjuta in" kretskortet i Epoxy, och sen köra det direkt i vatten? eller skulle epoxyn kortsluta kretsen? Finns det någon annan lack eller ngt som skulle kunna fungera isf?

//Alexander
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vanlig träfernissa ..?, tror annars det finns specifik spray för detta ändamål.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det går bra att gjuta in i epoxi, MEN kortet ska vara YTTERST rent före, t.ex. stoppa det i diskmaskinen och kör utan diskmedel sedan får du inte lämna fingeravtryck på kortet (pincett eller handskar). Gjutmassan bör vara vacumsugen före men sedan är det inga problem, om nu inte något går sönder efter ingjutningen.

Protte
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Annars om man vill ha en chans att kunna laga kretskortet så kan smältlim vara vettigt, helst kunna doppa hela kortet i smält smältlim direkt.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Användarvisningsbild
kifkroker

Inlägg av kifkroker »

googlar du tillräckligt hårt hittar du en guide där en kille gjuter in kretsar plus ledmatris i epoxy, med en ikealåda som gjutform. Finns även nämnd i en liknande sådan här tråd. Hur bra det är låter jag vara osagt, men det är ett faktiskt exempel

edit:synapserna kan inte stava
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag har gjutit in små kretskort i smältlim, som sedan suttit i en bil som gått rätt frekvent i lera, funka bra. Pga en feldesign så var jag tvungen att patcha dessa. Stoppades då in dem i klimatkammaren och satten den på 90 grader, efter någon timmer eller två hade limmet runnit av :) Dock ligger en tunn hinna kvar, så det luktar spännande när man löder sen...
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Smältlim fungerar mycket bra i bil-miljö med skvätt, stänk o vägsalt men om det går att sänka ner i vatten under längre tid är inte helt säkert. Det blir att göra ett experiment då!
Man bör lacka först med isolerlack innan man gjuter in oavsett vilken gjutmassa man använder.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Öppnade en sån övergångsställelåda för nått år sedan, där va hela kretskortet ingjutet i ett solitt block av epoxy. Bara lysdioderna stack ut :)
Skriv svar