Vattenskydda kretskort, med epoxy?
Vattenskydda kretskort, med epoxy?
Hej!
Jag har ett projekt på gång, där jag behöver göra en del elektronik "vattensäkert". Det handlar om en AVR, och lite krims-krams på ett mindre experimentkort(kopparskenor).
Går det att "gjuta in" kretskortet i Epoxy, och sen köra det direkt i vatten? eller skulle epoxyn kortsluta kretsen? Finns det någon annan lack eller ngt som skulle kunna fungera isf?
//Alexander
Jag har ett projekt på gång, där jag behöver göra en del elektronik "vattensäkert". Det handlar om en AVR, och lite krims-krams på ett mindre experimentkort(kopparskenor).
Går det att "gjuta in" kretskortet i Epoxy, och sen köra det direkt i vatten? eller skulle epoxyn kortsluta kretsen? Finns det någon annan lack eller ngt som skulle kunna fungera isf?
//Alexander
- prototypen
Det går bra att gjuta in i epoxi, MEN kortet ska vara YTTERST rent före, t.ex. stoppa det i diskmaskinen och kör utan diskmedel sedan får du inte lämna fingeravtryck på kortet (pincett eller handskar). Gjutmassan bör vara vacumsugen före men sedan är det inga problem, om nu inte något går sönder efter ingjutningen.
Protte
Protte
Jag har gjutit in små kretskort i smältlim, som sedan suttit i en bil som gått rätt frekvent i lera, funka bra. Pga en feldesign så var jag tvungen att patcha dessa. Stoppades då in dem i klimatkammaren och satten den på 90 grader, efter någon timmer eller två hade limmet runnit av
Dock ligger en tunn hinna kvar, så det luktar spännande när man löder sen...