hej igen Mackan
tack du, de funkade faktiskt, eller när jag satte på spänning till kretsen så lös LEDen

och jag blev underbart glad

, har haft så mkt motgång att de va en så vacker syn
jag kör ju MCUn till ett skiftregister som jag båda matar med den matningsspänningen från programmeraren, och jag trodde, eller hoppades på, att den ger ström medan man har programmeraren ikopplad, men visst hade man fel
du verkar ju vara grymt bra på freescales produkter

jag måste ju erkänna att jag tycker de e kasst dokumenterat, jag söker genom hela google och deras PDFer och de där online skolor de har men jag får inte svar på de enkla frågor
så jag fortsätter fråga dig
när man använder "define namn port" eller "define konstant" så klagar den alltid när jag sedan använder de i koden att en "}" eller ")", beroende var det används, saknas vilket gör mig så irriterad för jag gör så som man ska
jag har en kod där jag anropar ett skiftregister funktion
"
#define storeCLK PTAD_PTAD3;
#define dataOut PTAD_PTAD4;
#define shiftCLK PTAD_PTAD5;
void main (void){
shift_register(15);
}
void shift_register(char data){
char index = 0;
for (index = 0; index < 8; index++){
data = data >> 1; //rotate right through carry
shiftCLK = 1; //shift clock 0,1us
shiftCLK = 0; //shift clock 0,1us
}
storeCLK = 1; //store clock 0,1us
storeCLK = 0; //store clock 0,1us
}
"
sen en andra fråga, C och Z är ju inte "läsbara", jag ska ju skicka ut datan genom C, men hur kollar man då C, finns ju assembler men så bra kan ja inte freescale, blanda C och assembler med C variable
jag uppskattar verkligen din hjälp

jag känner ingen som kan freescale/codewarrior hehe, förhoppningsvis känner mina kompisar ngn snart (H)
tack i förhand du!
MVH SmourF