IC som genererar triangelvåg och klarar minusgrader?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
lhogberg

IC som genererar triangelvåg och klarar minusgrader?

Inlägg av lhogberg »

Hej är det någon som vet någonstans där man kan köpa en IC-funktionsgenerator som kan generera triangelvåg och är specad för att klara åtminstone -25 grader?

XR-2206P finns. Men jag har inte hittat någon som säljer den.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

lhogberg

Inlägg av lhogberg »

Kanske skulle ha tillagt att det måste vara P på slutet.
Finns även XR-2206CP som är betydligt vanligare, den klarar inte minusgrader.
Är antagligen den om det bara står XR-2206

Men tack i alla fall!
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Så varför krävs det P varianten.
Tom försvarsmakten kör ju med CP numera.

Jag har konstruerat mycket grejor som sitter i - gradersmiljöer och så gott som alltid använt standardprylar. Om kunden explicit så önskar och förstår merkostnaden får kunden det utökade temperaturområdet.
Men aldrig utan en diskussion om det verkliga behovet...
lhogberg

Inlägg av lhogberg »

P är specad för -40°C
CP är specad för -0°C

Känns onödigt att chansa på en IC när alla andra jag använder är specad för minusgrader, och de ska sitta i ett vindkraftverk året runt i kanske 20-30 år.

Merparten av standardkomponenter klarar minusgrader, det är inget exotiskt med det. Hittar jag ingen IC, får jag bygga mer diskret med två OP's istället.

Men du tror alltså att CP-varianten inte borde ha några problem med minusgrader heller?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Nej det tror jag inte. För att vara krass. I så gott som samtliga komponenter jag tittat på de senaste åren så är det samma komponent i 0-+70 resp -40-+85. Samma kisel, samma kapsling. Möjligen olika testning dvs ett teststeg i -40 graders omgivningstemperatur, samt i några fall viss "inbränning" innan testning. Av döma av prisskillnaderna när man begär offert på stora kvantiteter så skiljer 1-5% men vid småkvantiteter kan det skilja 100-400%.
Kort sagt vanliga 0-+70 graderskomponeter är "samma" som motsvarande -40-+85 allt som oftast.
Däremot -55-+125 som har keramikkapsel är oftast mycket mera testade, inbrända innan testning, spårbarhet mm.

Har ni gjort någon MTBF beräkning på elektroniken?
Gör det och försök förstå hur parametrarna påverkar resultatet, troligen blir det lite omkonstruktioner efteråt som kommer att förbättra MTBF med några 100%...
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Arrow Nordic och Future Electronics är distrubutör av EXAR.
Gör allt prototyparbete med CP från ELFA och beställ P till serieproduktionen från Arrow eller Future.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

En ful-lösning är annars att sätta fast en effektresistor "vägg i vägg" med IC-kretsen, så att resistorns avgivna värme värmer upp den. Fast den termiska överföringen ger förstås inga garantier (kan bli glapp mellan komponenterna eller så), men metoden funkar i nödfall.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Ett problem som gäller nästa alla komponenter och kan ge katastroffel är påslag/start när det är riktigt kallt och man får lokal punktvärme väldigt snabbt i tex högeffektkretsar - det som är något elastiskt i tex. kapslingar är inte elastiskt vid dessa låga temperaturer och man man kan få skjuvningsskador etc. inne i kretsarna (det visar sig inte dom första gångerna, men sen...), speciellt de som är av gjuten plast - keramikkapslar har bondningar etc. i luft och tål den typen av stress bättre även om själva chippet är exakt samma som de i plastkapslar.

långsam uppvärmning till mer rimliga temperaturer före strömpåslag med elelement kan vara ett billigt sätt att kringå detta utan att behöva designa in hela lösninge med dyra militärspecade kretsar.

till slut så kommer du aldrig ifrån egenskaperna som PN(P)-övergångar allmänt ger över temperaturen oavsett kapslingstyp avseende bias-strömmar och spänningar samt referensvärden som åker runt beroende på tempen - mao. måste man ha en temperaturrobust design med advekata temperaturkompensering inlagda där det behövs - det är den delen som tar mest tid vid klimatskåpet och stor del av designtiden att testa ut - likaså skapa statestik över ett antal kort på vad som rör sig efter ett antal temperaturcykler - komponeterna i sig är inte så stabila med repeterbar beteende som man önskar sig ibland...

detta gäller även digitala kretsar där tex slewrate ändrar sig med temperaturen just för att interna strömmarna ökar/minskar och därmed drivförmåga mellan stegen och därmed snabbhet

Det är mycket 'borde vara...' som inte är det när man väl kollar...
Skriv svar