Hur mäta högspänning (DIY "i köket")?

Användarvisningsbild
manw

Hur mäta högspänning (DIY "i köket")?

Inlägg av manw »

Skall felsöka och laga ett gammalt 80-tals oscilloskop. Felet på det är att det är "ingen bild" men det verkar trigga etc. ser man på lysdioderna på frontpanelen. Märker att det inte verkar finnas någon högspänning (hörs ju tydligt om det piper och sprakar). Vill ändå inte stoppa dit fingrarna, och skulle behöva mäta på spänningarna för att felsöka.

Anodspänningen skall väl vara 20-30kV, så finns det någon ytterligare katodspänning (?) på -2kV eller liknande.

Det jag har tillgång till är en handhållen digitalmulimeter som går till 700V eller ytterligare ett oscilloskop. Vågar man bygga en högspänningsprob, eller kanske det finns att köpa till en rimlig penning någonstans? Finns t.ex. ELFA 76-095-48, men står ens inget pris på den.

Tråden kanske blir bygge av högspänningsprob?
Användarvisningsbild
sky_eye
Kontakt:

Inlägg av sky_eye »

Ett sätt att kolla högspänning är att helt enkelt hålla en skruvmejsel mot den delen. Då får du en ljusbåge till spetsen och man kan räkna på ca 1000V/mm. Se bara till att skaftet är helt! Jag känner folk som har fåt en rejäl sketing då skaftet haft en spricka eller så.

\\Sky
peter555

Inlägg av peter555 »

Ska du bara mäta DC kan du köpa bra probar på ebay för några 10-or. Vill du klara AC LF så blir priset en faktor 10, för HF en faktor 100.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

3x 10Mohm resistanser borde väl kunna ordna saken?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Kolla vad maximala spänningen är över motstånden---jag har för mig att många vanliga motstånd är specade för <750 V eller däromkring.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Byggde för drygt en 10 år sedan en mycket enkel HV prob helt enkelt som en spänningsdelare med ett högohms motstånd på tror det var ca 100MOhm och det andra betydligt lägre några 10 tals kohm eller så. Sedan satte jag allt detta i en liten plastburk och fyllde med motorolja för isolering. Har testat denna upp till vad max jag har haft grejer för vilket var 24.6KV och det var inga problem alls.

Undrar om det är så hög spänning som hela 20 - 30KV i ett oscilloskop, ligger inte de mer på runt 6KV eller så?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

högsta spänningen på skop jag sett har varit runt 12 kv

långsamma skop har lägre spänning från kilovoltet och uppåt till dom där 12 kv jag såg på skop runt 100 Mhz

bara rent generellt

håller med henry om spänningsdelare,

annars finns det högspännings hög ohmsmotstånd på ebay för struntsummor då och då
Användarvisningsbild
manw

Inlägg av manw »

Jupp, 10kV står det bak på oscilloskopet, det var jag som mindes fel. ELFA hade några högohmsmostånd, men där var max 3kV. Vanliga 1/2 wattare ligger på 350V, får väl hålla ögonen öppna efter ett gäng motstånd med lagom resistans och sammantaget tillräcklig spänningstålighet. Tyckte jag såg någon prob med dämpningen 1000:1 så det är väl något sånt man får anpassa resistansen efter. (Gäller väl att dra riktigt lite ström också. t.ex. på bildröret på min TV står 25kV/1,1mA)

Aha, man bör fylla proben med lämplig olja också :!: Tänkte i min sinnebild att man kan bygga den av nåt plexiglasrör eller liknande.

Fast lättast är väl att hitta nåt begagnat antar jag, får väl hålla ögonen öppna efter det också.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Bhiab har billiga motstånd på något megaohm som klarar c:a 3kV om jag minns rätt om du kollar i deras surpluskatalog. Jag har köpt några som jag tänkt använda för att mäta högspänning i ett oscilloskop.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

sök på ebay på high voltage och rafinera dina sökningar

exempelvis Item number: 140219833194
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Kan du se om katodstråleröret har någon glöd ?
Har du glöd så fungerar i regel HS delen, finns det någon potentiometer på HS trafon märkt SCREEN så skruva den medsols för att tillfälligt öka spänningen till skärmgallret på röret.

Du kan då "ljusa" upp röret för ev.koll av avlänkningsfel, avlänkningen har ofta en protectfunk. som släcker ned röret.

Kjelle
Användarvisningsbild
manw

Inlägg av manw »

Skopet är ihopplockat igen, men jag minns inte att jag kunde se att det glödde någonstans (kring rörhållaren t.ex.), kunde inte se någon bilrörshals heller iofsg. hela röret sitter inkapslat i en metalltub. Men kunde inte känna någon "närvaro" av högspänningen som jag gör på ett fungerande skop, fast ville inte stoppa dit fingrarna naturligtvis :-O

Hade ingen servicemanual när jag höll på med det sist, men har fixat det nu, så jag skall ta en dust med det igen vid lämpligt tillfälle.

Det besvärliga med spänningsagregatet är att det sitter helt inkapslat mitt i apparaten, så man måste plocka sönder en hel del för att komma åt det. Philips PM3267 är det, 100MHz, tr 3,5ns.
Användarvisningsbild
SA4AQS
Kontakt:

Inlägg av SA4AQS »

ett sånt skop har/hadde vi någon stans på skolan tror att vi ska ha en hv prob också
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Oscilloskop har nästan alltid -2kV eller nåt sånt för katoden för att avlänkningsplattorna ska kunna sitta nära jordpotential. Kondensatorerna som nivåskiftar blankingsignalen är visst ett vanligt fel på många olika märken och modeller.
peter555

Inlägg av peter555 »

Om du kan få ebay item 160238002335 till ett bra pris ska du slå till.
Skriv svar