USB-RS232 adapter. Olika signaler och chip.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

USB-RS232 adapter. Olika signaler och chip.

Inlägg av squiz3r »

Tjenare, Jag slaktade en USB-RS232 adapter och i den fann jag två chip, en kristall (12Mhz) och lite kondingar sammt resistorer.

De två chippen va PL-2303 och MAX211

Nu funderar jag bara på vad kretsarna gör.. Om jag fattar databladet för PL-2303 rätt så är det den som gör om USB'n till RS232 men jag fattade det som att den ger ut RS232 nivåer, men det verkar inte så med tanke på att den drivs av 5v och inte har några kondingar kopplade so charge-pump? Kan det vara så att det är MAX211'an som gör om det till RS232 nivåer då?

Iså fall borde man kunna koppla in en uC dirrekt på TXD och RXD på PL2303'an? Det känns ju lite onödigt att convertern först gör om det från TTL nivåer till RS232 och att jag sen ska koppla på en MAX232 som gör om det till TTL nivåer igen :) (så att PIC'en kan läsa och skriva till den)..

Mvh.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Visst är det så. Men skippa Prolific och köp en kabel med FTDI-chip istället.

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... =13066.htm
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Varför använda en färsif adapter om du ändå skall bygga själv? Använd ett FTDI-chip, eller liknande (gissar att PL-2303 är ett liknade chip).
Anvående USB chippen så pratar dom normalt 5V nivåer och man behöver därmed MAX232 (max211 i din köpta) eller liknande, vissa rs232 drivkretsar behöver inga kondingar. EDIT: Dock verkar max211 skulle ha kondingar...
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Men FTDI chippen är så dyra :)

Finns det någon annan anledning till att FTDI är bättre än att dem alltid får samma port nr. (under förutsättning att ingen annan använder den)?
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Dyrt = bra :)

Känner inte till de andra chipen men det finns så mycket du kan göra med ett FTDI-chip. Du har programmerbar klock-out till din uC, du kan styra många I/O-portar direkt från din PC, ändra latency och paketstorlek är möjligt, ändra Description, ID-nummer, USB-version + mycket mycket mer. Många programexempel finns på deras websida som gör att man även lär sig hantera USB efter ett tag.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Ta en titt på
Mini FT232RQ Development Mod.
73-206-72 elfa eller
lawicel

Liten modul med TTL nivåer ut.

Fördelen med FTDI-chip är att de fungerar som tänkt, PL-2303 har jag inte allt för glada uppleverlser av.
Om det är drivarna eller själva hårdvaran vet jag ej.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

"Du har programmerbar klock-out till din uC,... .... ... ..."
Men jag vill inte göra alla de där sakerna.. :) Jag vill ha en BILLIG enkel modul som man kan skickar RS232 data mellan uC och en PC! :D

Micke_s: Skulle i så fall vara att bara köpa kretsen.. Det är inte en labbsak som jag är ute efter, utan det är för att bygga in i en modul som jag ska ha några exemplar av. Men jag kollade på ELFA och lawicel, och det var bara lawicel som hade den o där va den bara i sån platt olödbar kappsel :)..

Mvh.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

En FT232RL i SSOP-kapsel (inte speciellt svårlödd) kostar 40 riksdaler plus moms och frakt från Lawicel. En komplett kabel kostar ca 200 vill jag minnas. Kretsen är fullständigt fantastisk och kräver i stort sett enbart några motstånd och kondinar för att fungera, att svänga ihop ett kort till den är gjort på en eftermiddag eller två för en glad amatör (som jag).
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Bild
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Kan det vara så att det är MAX211'an som gör om det till RS232 nivåer då?

Tja, du länkade ju själv till Maxim's datablad, och det står ju i första
meningen på första sidan... :roll:
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Men Hallå!

FT232BL finns ju på ELFA för 47.10 (SSOP kapsel) och då får du ju RXD och TXD direkt in till din processor med rätt spänningsnivå, dvs inget krångel med RS232 spänningar eller omvandlingar. Precis vad du söker, antar jag.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag blev plötsligt mycket intresserad av FT232BL med tanke på den trevliga presentationen på Elfa:
Kräver ingen kunskap om USB då alla USB-protokoll finns lagrade internt i kretsarna.
Tycks passa mina behov utmärkt :P

Jag undrar bara om någon som har erfarenhet av dessa kretsar: vad händer när man kopplar den till USB-kontakten? Är det så att den skapar en virtuell com-port (i PC'n) som sedan går att ansluta vilket program som helst som kommunicerar med en RS232-serieport eller fungerar det på något annat sätt?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Dom brukar funka så, ja.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

FTDI-chip installerar även en driver som ger direktaccess till USB.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Känner PC:n automatisk av den nya virtuella porten, eller måste man installera några drivrutiner på PC-sidan?
Skriv svar