Ac-relä på Dc
Ac-relä på Dc
Har läst i någon tråd där något diskuterades att det går att köra ett Relä med AC-spole på Dc, men inte tvärtom. Stämmer detta eller har jag bara fått för mig?
Si där ja.
För jag har för mig att det sades nått i stil med att AC-reläet har större massa i någonting ( järnkärnan? ) som gjorde att det orkade hålla vid nollgenomgångarna? gentemot DC-reläet som inte hade denna större massa o inte orkade hålla vid nollgenomgångarna. Så tror jag det sades, är inte helt säker dock.
För jag har för mig att det sades nått i stil med att AC-reläet har större massa i någonting ( järnkärnan? ) som gjorde att det orkade hålla vid nollgenomgångarna? gentemot DC-reläet som inte hade denna större massa o inte orkade hålla vid nollgenomgångarna. Så tror jag det sades, är inte helt säker dock.
Hmm Kanske. Första tanken blir ju att så borde vara fallet, men sen känns det ändå som att dom borde vara lika tröga. Om du nu menar motståndet för kärnan genom spolen.
Hmm Sen en följdfråga som dök upp: AC-reläet borde då inte bli polberoende eftersom det inte sitter nån skyddsdiod över det. Samt att strömförbrukningen blir densamma som med AC-spänning. Eller tänker jag helt åt skogen?
Hmm Sen en följdfråga som dök upp: AC-reläet borde då inte bli polberoende eftersom det inte sitter nån skyddsdiod över det. Samt att strömförbrukningen blir densamma som med AC-spänning. Eller tänker jag helt åt skogen?
har kört 110v ac kontaktorer på 24v
man får prova sig fram vad som funkar, det är enkelt, prova med variabel likspänning , man behöver två punkter, tillslagsspänning och ibland frånslagsspänning
när man hittat tillslagsspänningen så vill jag ha minstt 20% högre för säkert tillslag
på stora kontaktorer så blir spolen överhettad av denna spänningen , då går jag tillbaka tills jag hamnar någonstans mellan till och frånslagsspänningen
där har man det ganska säkert på
man får prova sig fram vad som funkar, det är enkelt, prova med variabel likspänning , man behöver två punkter, tillslagsspänning och ibland frånslagsspänning
när man hittat tillslagsspänningen så vill jag ha minstt 20% högre för säkert tillslag
på stora kontaktorer så blir spolen överhettad av denna spänningen , då går jag tillbaka tills jag hamnar någonstans mellan till och frånslagsspänningen
där har man det ganska säkert på
-
Mindmapper
- prototypen
Det finns en hake med att använda DC till ett AC relä. När den magnetiska kretsen sluts, dvs när relät drar så minskar strömmen på grund av högre induktans.
Ett AC relä med DC drift kan bli överhettat. Minskar man drivspänningen så kanske inte relät orkar dra.
Relä för AC är lite självreglerande, hög ström vid tillslag och lägre hålleffekt.
DC relä med AC drift då beror det nog hur kärnan är gjord, om man får virvelströmsförluster.
Protte
Ett AC relä med DC drift kan bli överhettat. Minskar man drivspänningen så kanske inte relät orkar dra.
Relä för AC är lite självreglerande, hög ström vid tillslag och lägre hålleffekt.
DC relä med AC drift då beror det nog hur kärnan är gjord, om man får virvelströmsförluster.
Protte
- prototypen
JO
Vid DC drift är bara resistansen (och spänningen) som bestämmer strömmen
Vid AC får du lägga till den komplexa resistnsen från induktansen.
Det med dioden får du utveckla lite mera, tror du inte att det är en transil som sitter där för att minska gnistbildningen??
Jag ser INGA fördelar att driva en kontaktor med någon sorts DC (hel eller halvvåg eller glättat) En DC kontaktor är tystare om den drivs med glättad spänning, men dagens AC kontaktorer med fördröjningslindning är också tysta.
DC kontaktorer är större (bättre kylning) och dyrare och ingen lagervara.
Protte
Vid DC drift är bara resistansen (och spänningen) som bestämmer strömmen
Vid AC får du lägga till den komplexa resistnsen från induktansen.
Det med dioden får du utveckla lite mera, tror du inte att det är en transil som sitter där för att minska gnistbildningen??
Jag ser INGA fördelar att driva en kontaktor med någon sorts DC (hel eller halvvåg eller glättat) En DC kontaktor är tystare om den drivs med glättad spänning, men dagens AC kontaktorer med fördröjningslindning är också tysta.
DC kontaktorer är större (bättre kylning) och dyrare och ingen lagervara.
Protte
- prototypen
Kopparslingan är "fördröjningslindningen" det blir två varierande magnetfält som aldrig är noll samtidigt (fasförskjutna) och håller därmed ankaret alltid mot stator så kontaktorn inte ska brumma så mycket (lite luft är det alltid emellan för att kontaktorn alltid säkert ska släppa).Tekko skrev:Ett ac relä har även likt små induktionmotorer en kopparslinga i kärnan.
Peter, Vad står det i så fall på dioden??
Protte