Beräkna spänningsfall, Ohms lag

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Peppar

Beräkna spänningsfall, Ohms lag

Inlägg av Peppar »

Jag håller på med en triod, 5987. Det är en "subminiature." Jag vill ha ca. 100V, 12mA. Det är en ganska mäktig triod trots dess ringa storlek.

Jag får inte teori att gå ihop med verklighet.

Jag har ett motstånd på 10k och spänningen faller från ca 280V till ganska exakt 100V. Det betyder 18mA, om jag får Ohms lag att gå ihop.

Problemet är att där inte ska vara mer än 12-13mA.

Vad som mer stör mig är att min spice-simulering inte alls går ihop. Jag får bara ett spänningsfall på 65V.

Jag får alltså 120-130 och 65 i teorin och 180 i praktiken.

Jag använder motstånd på 5W på anoden. Det blir väldigt varmt ganska fort. Att jag har så hög spänning som 280V är för att jag använder en existerande nätdel. Jag brände upp ett motstånd på 3W i det. Tänkte inte på att det inte var anpassat. Men saken är att nätdelen driver fyra rör, åtta halvor, som tillsammans drar en hel del ström.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Ska du ha 100V, 12mA. Så är det väl vad du ska sätta in i ohmslag (dvs 180V), som sedan ger resistorvärdet.

Vid simuleringen verkar du ha för låg ström. Men det beror väl på hur röret styrs ut i simuleringen.
Länge sedan man höll på med rör så jag hoppas jag inte misstagit mig.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Låter väldigt rörigt, låter nästan som du suttit och supit ihop med IceCap, hans inlägg var visst också rörigt.

Om du får för hög ström genom röret så måste du dra gallret mera negativt, alternativt öka katodmotståndet, skit i alla simuleringar, det kommer inte en enda liten ton ur ett simuleringsprogram men ur förstärkaren.

Du måste anpassa kopplingen till röret.
Om kartan och verkligheten inte stämmer överens då gäller ......

Protte
Peppar

Inlägg av Peppar »

Det blev lite rörigt. Där var så många saker som störde mig och som jag inte fick att gå ihop. Jag kommer att behöva motstånd på 10W till anoden.

Simulering använder jag bara för att bekräfta vissa saker, framför allt filter. Det säger inget om ljudkvalitet, vilket är vad jag håller på att testa nu. Men jag måste köpa nya motstånd innan jag går vidare.

Rp är 10k och Rk är 3,3k, vilket ska resultera i ca 11mA med 95-100V på anoden. Jag kan inte ge bättre siffror än så. Jag hade ca 280V före motståndet på 10k. Det går inte ihop med de 100V jag hade på anoden.

Spänningsfallet i sig är inget problem. Jag har en trafo passande trafo liggande. Snarare, den är passande med ett undantag. Den är på 2x230V. Den borde ha för hög spänning. 2x200V vore mer idealisk enligt mina beräkningar.

Alltså, med nuvarande spänningsfall är trafon på 2x230V lämplig. Och jag har inget emot att slippa köpa en ny trafo. Problemet är att spänningsfallet på 170-180V betyder att röret drar mer än det 12-13mA jag vill att det högst ska dra.

Jag ska testa ingen när jag har lämpliga motstånd.

En annan fråga. Röret drar upp till 4W. Jag kommer inte i närheten av det med 100V, 11-13mA. Hur kommer det sig att motståndet på 10k, 5W blir skållhett? Beräknar jag inte detta P=IxR?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

P=IxU
BMI
Gått bort

Inlägg av BMI »

P=I*I*R
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Något är fel.

Rp är det anodmotståndet.

Över anodmotståndet ligger 180 volt
Katodmotståndet är 1/3 av anodmotståndet => 60 volt över katodmotståndet.

Ligger gallerläckan till 0volt så har du -60 Volt gallerförspänning och röret borde inte släppa igenom en uA.

Mät vad katoden har för spänning.
Har du läst och skrivit rätt på katodmotståndet 3,3k

Varför inte en liten bild i Paint eller något sådant, rita på papper och fota av, typ.

P=u^2/R 180x180/10000=3,24W, något är fel. Anodmotståndet behöver inte vara 10W men du kanske tycker att de är varmt med 3 W i ett 5 watts
Protte
Peppar

Inlägg av Peppar »

D'oh!

Jag vet, givetvis, att IxU=P, eller VA. RxI^2 visste jag inte. Jag har formlerna. Men en nackdel med simuleringsprogram är att man inte behöver göra några beräkningar och att man blir lat.

Det betyder 2,9W över motståndet, eller 17mA. Röret klarar 55mA, så det är inga problem i sig. Problemet är att jag inte får det att gå ihop. Men det får jag lösa.

Tack.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Spänning på katoden????

Protte
probe

Inlägg av probe »

3W i ett 5 W motstånd innebär ett skitvarmt motstånd.... Personligen belastar jag aldrig 5W motstånd mer än 2W och 10W mer än 4-5W. Lastar man dem hårdare så börjar det lukta och ha sig...

Hade i en koppling i en apparat med lite dålig luftväxling ett 5W motstånd som lödde bort sig vid säker last på ungefär 3W......

När det gäller själva kopplingen så låter det som lite mer mätande. Det är rätt enkelt att ställa in arbetspunkten på rör. Skit i simuleringsprogrammet och titta på databladet på röret - verkar detta inte stämma med verkligheten så mät då upp ditt rör och plotta kurvorna så ser du om röret är friskt eller ej.
Peppar

Inlägg av Peppar »

Jag hade ingen möjlighet att mäta ordentligt eftersom motstånden blev heta. Jag mätte aldrig katoden. Jag har aldrig mätt en katod, för övrigt. Har aldrig sett något behov då andra mätresultat har stämt med beräkningarna.

Jag hade 100V på anoden (Rp) och katoden borde ha ca 17V. Jag hade först något högre bias.

Jag använder i regel överdimensionerade motstånd. I vanliga fall betyder det 3W motstånd, trådlindade så långt det är möjligt. Detta är första gången jag använder ett så här kraftfullt rör.

Att jag dessutom snålade med motstånden beror på platsbrist. Jag valde dessa små rör av den enkla anledning att större inte får plats. Där är en hel del speciella omständigheter. Det är långt ifrån idealiskt. Jag kommer förmodligen att använda trafon med 2x230V, vilket betyder att drygt 100V kommer att eldas upp i Rp och 70V i nätdelen!

Vad gäller schema så är detta enklast möjliga design. Inga konstigheter. 10k på anod, 3,3k på katod, 2,2uF kondensator på uttaget.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Vad är det för .............................. svar, "jag har aldrig mätt en katod" Med de mätningar du har gjort så kan jag säga att du har 60 volt på katoden och om gallerläckan ligger till 0 volt så finns det ingen möjlighet att det blir på dette vise.

Vill du inte mäta katoden så har jag svårare att hjälpa och utan schema är det svårt att hänvisa hit och dit.

Jag misstänker att gallerläckan har släppt eller att katodmotståndet är på 3,3 ohm eller att det är kortslutet eller att du kopplat fel (på gallret eller något annat)

Litar man på simuleringar och beräkningar så gör man väl det då.

Sedan alla som överdimensionerar motstånd, med korrekt kylning som det står i databladet så kan man lasta motståndet till angiven effekt, luktar gör det bara så länge det finns fingeravtryck kvar. Bygger man in motstånden trångt så måste man korrigera efter hur mycket kylning det finns tillgänglig.

Protte, med måååånga år av felsökning
Peppar

Inlägg av Peppar »

Jo, jag är medveten om att något kan ha hänt, inklusive katoden.

Som sagt, jag brände upp min nätdel. Jag ersatte motståndet temporärt med ett på 10W. Eftersom jag hade för små motstånd och saker blev heta (smälte plasten på en prob) så hade jag bara på det en kort stund, mest för att se hur det låter. Jag mätte bara vid anoden och nätdelen och därefter slog av. Jag kommer att göra ett nytt test när jag får lämpliga motstånd.

Att jag bränner upp 170-180V är som det ska vara. Det är priset av att använda motstånd och inte induktanser och transformator. Röret är för transformatorkoppling. Jag har helt enkelt inte plats med de sakerna.

Tyvärr kan jag inte använda motstånd som "Kool-Pak." Där är ingen plats för kylelement och ingen direkt metall att fästa de på.

Det är utgången på en CD-spelare. Jag kommer förmodligen inte att gå på CD-spelaren förrän till sommaren. Men ville kolla att det lät bra innan jag skaffar induktanser och annat till nätdelen. Jag kommer inte att testa igen förrän jag har de sakerna.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

> Det är utgången på en CD-spelare.

Sån information brukar vara värdefull att ta med från första början.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

GÖR SÅ HÄR:

Skaffa en vettig trafo. Det är bara deprimerande att bränna bort effekt på det här viset. Kolla Die-wuesten (Frag Jan Zuerst) resp Welter-Electronic, båda i Tyskland och båda med bra priser på trafos.

Det andra alternativet är att du fixar spänningsdroppet i din nätdel med CRCRCRC....-filter där du successivt droppar spänningen och dessutom får fin filtering.
Ska du kolla lite hur du trixar nätaggregat ska du ladda ner PSUD2 från Duncanamps hemsida.
Skriv svar