Hur göra en enkel batteriladdare för 24v (2*12v)
Hur göra en enkel batteriladdare för 24v (2*12v)
Hej
Jag vill ladda 2 stycken seriekopplade 12v/12Ah blybatterier (såna där täta till larm, UPS:er etc).
Visst måste det finnas något enkelt kopplingsschema någonstans?
Jag vill ha något automatiskt, som laddar upp dem så snabbt som det går men snällt mot batterierna... och sedan går över till att underhållsladda. Underhållsladdningen ska kunna vara på i "oändlig" tid.
Alla tips emottages, även om det finns någon färdig produkt att köpa som löser problemet - dock vill jag inte lägga ut mer än ett par hundra på den. (Färdig alltså, komponenter till bygge har jag många...)
Jag vill ladda 2 stycken seriekopplade 12v/12Ah blybatterier (såna där täta till larm, UPS:er etc).
Visst måste det finnas något enkelt kopplingsschema någonstans?
Jag vill ha något automatiskt, som laddar upp dem så snabbt som det går men snällt mot batterierna... och sedan går över till att underhållsladda. Underhållsladdningen ska kunna vara på i "oändlig" tid.
Alla tips emottages, även om det finns någon färdig produkt att köpa som löser problemet - dock vill jag inte lägga ut mer än ett par hundra på den. (Färdig alltså, komponenter till bygge har jag många...)
-
limpan4all
- Inlägg: 8491
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
- prototypen
- Inlägg: 11107
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Matning 27,6 + 3 + 3 volt = 33,6 och det ska vara u botten, alltså minspänningen på ripplet. Troligen en 24 VAC trafo.laban12 skrev:Sjukt enkelt, och vad är C i mitt fall? 12? 0,12?
Hur hög spänning matar jag den med?
Och den tål alltså att vara inkopplad konstant?
Men borde man inte kunna lura spänningsstabiliseringen att dra ner om strömmen blir för hög? och slippa ett 3 volt spänningsfall.
Protte
-
limpan4all
- Inlägg: 8491
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
-
limpan4all
- Inlägg: 8491
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
C i ditt fall är 12, så det som begränsar är hur mycket ström som regulatorerna tål samt hur mycket kylfläns som du har tillgång till.
Mata den första regulatorn med valfri spänning från 35V DC och uppåt (tom 40V eller om du tar en HV variant 60V). Om du laddar med 1,2A (C/10) så blir R i första regulatorn 1R och maximal förlusteffekt grovt räknat Vin-Vbatmin*2(10,5*2)*I där I=1,2/R och P i R är I^2*R.
Grovt räknat ca 15W max förlusteffekt i regulatorn dvs TO220 funkar i 30 graders omgivningstemperatur, då skall du ha en kylfläns som är bättre (lägre) Ptja<17,5grader/W.
Det intressanta är att det bara kommer vara den ena regulatorn som reglerar i taget så att det funkar mycket bra att sätta sätta båda regulatorerna på samma kylfläns (självklart issolerade från flänsen) då dom i princip inte kommer att generera värme samtidigt.
EDIT: fixat formatering och stavning.
Mata den första regulatorn med valfri spänning från 35V DC och uppåt (tom 40V eller om du tar en HV variant 60V). Om du laddar med 1,2A (C/10) så blir R i första regulatorn 1R och maximal förlusteffekt grovt räknat Vin-Vbatmin*2(10,5*2)*I där I=1,2/R och P i R är I^2*R.
Grovt räknat ca 15W max förlusteffekt i regulatorn dvs TO220 funkar i 30 graders omgivningstemperatur, då skall du ha en kylfläns som är bättre (lägre) Ptja<17,5grader/W.
Det intressanta är att det bara kommer vara den ena regulatorn som reglerar i taget så att det funkar mycket bra att sätta sätta båda regulatorerna på samma kylfläns (självklart issolerade från flänsen) då dom i princip inte kommer att generera värme samtidigt.
EDIT: fixat formatering och stavning.
Senast redigerad av limpan4all 2 maj 2008, 15:59:43, redigerad totalt 1 gång.
-
limpan4all
- Inlägg: 8491
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
En blyackumulator som laddas konstant ska laddas med 13,8V. Vid CYKLISK laddning bör man ladda med 14,8V.
Vill man ladda ordentligt ska man ladda i 3 steg:
1: Begränsa strömmen till lämpligt värde. När spänningen stiger till 14,8V aktiveras steg 2.
2: Håll 14,8V i en viss tid (ca: 2 timmer enl. Mascot), gå sedan till steg 3.
3: Håll 13,8V som den kan stå i evighet med.
Mascot (och andra) tillverkar 3-stegs laddare som gör på detta vis.
Edit: Hoppla... skrev lite fel, det ska vara 14,8V och 13,8V, inget annat!
En intressant länk
Vill man ladda ordentligt ska man ladda i 3 steg:
1: Begränsa strömmen till lämpligt värde. När spänningen stiger till 14,8V aktiveras steg 2.
2: Håll 14,8V i en viss tid (ca: 2 timmer enl. Mascot), gå sedan till steg 3.
3: Håll 13,8V som den kan stå i evighet med.
Mascot (och andra) tillverkar 3-stegs laddare som gör på detta vis.
Edit: Hoppla... skrev lite fel, det ska vara 14,8V och 13,8V, inget annat!
En intressant länk
Senast redigerad av Icecap 2 maj 2008, 18:44:59, redigerad totalt 5 gånger.
-
limpan4all
- Inlägg: 8491
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Icecap: Är du säker?
Jag har flera tillverkar rekommendationer på att använda 13,8V som "float charge voltage" dvs underhållladdningsspännining.
Jag har även ett antal fysiska batterier i 4-12Ah klassen märkta med samma information.
Jag har inte sett ett enda rekommendation på 13,4V.
EDIT: Jo på ett ställe (hittade det) http://www.batteryuniversity.com/partone-13.htm
Punkt 3 i ditt schema avviker från påståendet om 13,4V, skrivfel?
Det där laddschemat har jag sett förklarat för mig, just nu minns jag inte varifrån bara. Orsaken till steg 2 är att så snabbt som möjligt få in de sista 20% laddning. Men även om man struntar i steg två och tre så är cellen uppladdad till 80% på ca 15h vid C/10 och resterande 20% efter 60h utan steg 2.
Jag har flera tillverkar rekommendationer på att använda 13,8V som "float charge voltage" dvs underhållladdningsspännining.
Jag har även ett antal fysiska batterier i 4-12Ah klassen märkta med samma information.
Jag har inte sett ett enda rekommendation på 13,4V.
EDIT: Jo på ett ställe (hittade det) http://www.batteryuniversity.com/partone-13.htm
Punkt 3 i ditt schema avviker från påståendet om 13,4V, skrivfel?
Det där laddschemat har jag sett förklarat för mig, just nu minns jag inte varifrån bara. Orsaken till steg 2 är att så snabbt som möjligt få in de sista 20% laddning. Men även om man struntar i steg två och tre så är cellen uppladdad till 80% på ca 15h vid C/10 och resterande 20% efter 60h utan steg 2.
Laddspänningen kan läggas mellan 13.4 och 13.8 Volt per 12-voltsblock - var man lägger floatspänningen har direkt inverkan på batteriets totala livslängd där 13.4 Volt kan få batteriet att hålla i 10 år med är svår att få den laddad igen efter urladdning och har sulfaticeringsrisk, 13.6 Volt blir motsvarande 5-6 år med hyffsad laddningstakt (själv tycker jag det är den bästa kompromissen), 13.8 Volt används nästa överallt i kommersiella apparater typ larm mm. bara för att det skapa ett underhållsbehov att byta batterier var 3 år..., men återladdningen går relativt snabbt.
14.4 - 15 Volt (moderna AGM-batterier) skall vara under max någon timme per gång i slutändan av laddningen och så sällan som möjligt om den arbetar med floating-laddning.
14.4 - 15 Volt (moderna AGM-batterier) skall vara under max någon timme per gång i slutändan av laddningen och så sällan som möjligt om den arbetar med floating-laddning.
