Sitter og prøver å lære Ansoft Designer for filterdesign.
Den siste tiden har jeg forsøkt og designe et microstrip filter på 1.2GHz.
Resultatet ser slik ut:
Så er det bare og få det inn i Protel så kan jeg få bygget og testet det.
Noen andre med erfaringer med Ansoft Designer?
Har bara kört lite med 8.71 och den har ingen EM-simulering om jag mins rätt.
Själv tycker jag att hårpinnarna i mitten ser lite väl nära varandra för att det skall vara praktiskt genomförbart - filtersynterverktyg i alla ära - men ibland ger de resultat som är tämligen omöjlig att implementera i verkligheten - och jag förmodar att du inte har fått med förlustfaktorn i dielektriumet samt resistans och skinneffekt på microstrip-ledarna - i praktiken är just dessa som bestämmer om filtret går att implemetera som microstrip eller man måste välja annan lösning beroende på hur skarpa filtren skall vara och hur mycket förlust man tolererar. I regel går det inte att bygga filter med någon högre Q-värde när man bygger med microstrip och stripline.
Alla filter ser bra ut med ideala komponenter - dom flesta lösningaran som simuleras fram måste man slänga pga. att verklighetens förluster kommer ifatt och prestandan blir urursel - det är nämligen detta som är stora jobbet vid filterdesgn - hur får man ned förlusterna och uppnå tillräklig Q-värde för jobbet...
---
Har du någon vektornätverksanalysator typ hp8753 att testa med när du tillverkat filtret ?? - det är tyvärr närmast nödvändigt att ha en sådan när man pysslar med filter...