Enkel elektronikfråga
Enkel elektronikfråga
Hur gör man enkalst/bäst om man vill omvandla en 0-5 volts signal till ett variabelt motstånd på 0-100k ohm?
Jag ska omvandla en spänningssignal (0-5V) som kommer från mina rattknappar i SAABen så dessa påverkar en analog joystick/gamepad. Har tänkt ersätta vridpotetiometern på en analog axel mot den elektriskt variabla motståndet. Gamepadden kommer i sin tur styra vissa funktioner på min bildator. Program för detta finns redan färdigt. Kruxet är att omvändla spänningssignalen till joystick-data i windows.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 35402
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Ska jag vara brutal är det skitsnack!
OK om mätmotståndet ingår i en oscillatorkrets, då kan det vara svårt att lägga in ett spänningsvärde men denna lösning är ytterst osannolik.
Om du kan ge mig exempel på en enkel (ska ju vara billig) lösning som mäter ett motstånds värde utan att dra ström genom motståndet och därmed få en varierande spänning är jag mycket nyfiken på den.
Jag är oerhört säker (ut ifrån logisk konklusion) på att motståndsvärdet mäts med en AD-omvandlare och detta görs vid att antingen ha en spänningsdelare (billig och sannolik) eller vid att dra en konstantström genom motståndet och då mäta den resulterande spänning (mindre sannolik).
"Ratiometric" refererar till just spänningsdelaren, alltså är detta det valda sättet.
Detta betyder att det i mätpunkten finns en spänning och varierar man den spänning från externt håll kommer gamepad'en att uppfatta detta som en styrspak-input.
Så det så!
OK om mätmotståndet ingår i en oscillatorkrets, då kan det vara svårt att lägga in ett spänningsvärde men denna lösning är ytterst osannolik.
Om du kan ge mig exempel på en enkel (ska ju vara billig) lösning som mäter ett motstånds värde utan att dra ström genom motståndet och därmed få en varierande spänning är jag mycket nyfiken på den.
Jag är oerhört säker (ut ifrån logisk konklusion) på att motståndsvärdet mäts med en AD-omvandlare och detta görs vid att antingen ha en spänningsdelare (billig och sannolik) eller vid att dra en konstantström genom motståndet och då mäta den resulterande spänning (mindre sannolik).
"Ratiometric" refererar till just spänningsdelaren, alltså är detta det valda sättet.
Detta betyder att det i mätpunkten finns en spänning och varierar man den spänning från externt håll kommer gamepad'en att uppfatta detta som en styrspak-input.
Så det så!
Det skulle underlätta för mig om du har rätt så vi hoppas på det. Får se idag om den kommer med posten. Det som fått mig att tro det där med ratiometric mätning kommer från den här sidan http://www.codemercs.com/JWFAQE.html
Kommer ingången på PC'n att vara gameporten? Isf är 100k-poten i joysticken en del av en 555'a.
http://www.allpinouts.org/index.php/PC_Gameport
http://www.computer-interfacing.mytutor ... 200601.htm
http://mysite.du.edu/~etuttle/electron/elect57.htm
[edit] Fler länkar.
http://www.allpinouts.org/index.php/PC_Gameport
http://www.computer-interfacing.mytutor ... 200601.htm
http://mysite.du.edu/~etuttle/electron/elect57.htm
[edit] Fler länkar.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 35402
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Det var ju dumt att blanda in den där kretsen. Denna länk var bara för att visa att det inte är ovanligt med en kontroller av typen ratiometriskt resistansmätning.
Problemet kan förenklas till följande:
Signal från bilens knappar: 0-5 volt signal beroende på tryckt knapp. Genom en OP som spänningsföljare för att inte påverka signalen.
Denna signal ska matas in i en gamepad som i sin tur är kopplad till en PC. Beroende på X-axis data från gamepadden så kommer en applikation generera tangentbordstryckningar.
Problemet kan förenklas till följande:
Signal från bilens knappar: 0-5 volt signal beroende på tryckt knapp. Genom en OP som spänningsföljare för att inte påverka signalen.
Denna signal ska matas in i en gamepad som i sin tur är kopplad till en PC. Beroende på X-axis data från gamepadden så kommer en applikation generera tangentbordstryckningar.
