Fuse problem avr

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
jonnorberg

Fuse problem avr

Inlägg av jonnorberg »

Hej som vanligt så gick det lite snabbt när jag programerade lite fusar i en atmega48. Så nu vill den ha external clock istället för kristall. Tänkte då i min vildaste fantasi att jag kunde ta min 1kHz clocka från osciloskopet och koppla in istället. Det ofungerar. Enligt databladet vill den ha 0-20Mhz. Är 1kHz för sakta? Har jag knaske missat några andra viktiga saker? Vore trevligt ifall jag kunde skrämma igång den igen.
/Jon
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Det är nog risk för att 1 Khz är för sakta. Det du kan göra är att ta en annan krets och progga den för CLKOUT, och ansluta CLKOUT till din felproggade krets. Ett annat sätt är att ansluta en kristall, en sådan har du säkert du kan skaka fram (finns i nästan all elektronik).
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Hm. Jag har en kristall som skall sitta. Allt fungerade bra innan jag programmerade om fusearna. Och då hade jag en kristall på plats. Men efteråt så är det omöjligt att läsa eller skriva till den, även med kristall.
Så har jag miklat med Hbits fusar och lyckats paja nåt annat?
/Jon
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Ok sorry, läste lite fort. Du har val Ext. clock alltså. Då tror jag enklaste sättet är en extern klocka av något slag, men den måste vara några ggr högre än lägsta ISP-frekvensen.
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Hur vet man ISP-frekvensen? Bygga en klocka på en 555? För sakta igen?
/Jon
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Jag har vid ett par tillfällen lagt på utgången från mitt oscilloscope och på så sätt fått igång avren så att jag kan ändra Fusebitarna igen. Jag brukar ändra fusebitarna i chipblaster och där kan man ställa in önskad ISP-frekvens (som jag då sätter väldigt låg). (Har ingen koll på vilka frekvenser jag brukar köra då jag inte är hemma vid mina leksaker)
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Jag använder ponyprog nu med en enkel parallellports koppling. Chipblaster verkar kosta några kronor så då är det billigare att köpa ny krets. Fast det är lite kul att problemlösa.
Skulle en 555 uppskrämd till ca 400kHz fungera tro?
/Jon
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Chipblaster finns som testversion, begränsad i kodstorlek bara men det funkar bra till mindre projekt och framförallt för att ändra fusebits.
http://www.hpinfotech.ro/html/cbavr_download.htm
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Har nu byggt ihop en klocka. som snurrar i 250kHz. Och har installerat chipblaster.
Dock så vet jag inte vilken programmerare jag ska välja i inställningarna.
Den jag har är ju en väldigt enkel som sitter i parallellporten. Schemat till den ligger här.
Och jag hittar inga inställningar för ISP hastighet heller.
/Jon
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Programmerararen är en STK-200 klon och väljs under Settings->Kanda STK200+/300, och i samma meny har du Delay multiplier som du drar upp (kommer inte ihåg hur hur högt man behöver gå)
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Tack så mycket för hjälpen men jag verkar inte lyckas rädda den. Får bara felmedelanden hela tiden. Ska prova med en annan krets nu får se ifall jag kan få kontakt med den via chipblaster.
/Jon
Senast redigerad av jonnorberg 28 april 2008, 15:59:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Verkar var nåt annat galet för jag får inte kontakt med den heller. 90s4433 som jag hade på hyllan.
/Jon
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Nu har jag kontakt med 90s4433:an. Så nu vet jag att chipblaster fungerar. Dock så har jag inga framsteg med mega48:an som förr. Så är mina slutsatser är att den är död eller att lastkondensatorn till kristallen ställer till det för klockan när jag kör extern klocka från oscilloskopet.
/Jon
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Nu har jag kikat på vad det igentligen var jag programerade in för fusear.
High: 0 1 0 1 1 1 0 1
Low: 1 1 1 1 1 1 1 1
Fast jag kryssade istället så då fick jag väll såhär:
High: 10100010 (nollor kryssade i ponyprog)
Low: 00000000 (alla kryssade i ponyprog)

Vad jag kan utläsa från databladet så har jag programerat för extern klocka. Disabled reset. Serial programming och nån brown out level.
Så kan reset grejen vara problemet? Eller har jag tolkat helt galet?
/Jon
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Nja, jag tycker det står lite otydligt. När jag kollar i AVR-studio så betyder en etta att reset inte är disablat.
Skriv svar