logiksignal till ljud?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
jesse

logiksignal till ljud?

Inlägg av jesse »

Jag ska göra en väldigt enkel sak egentligen, men vet inte hur jag bör göra. Har aldrig gjort något liknande förr.

Jag har en µC som ska generera pip i några olika frekvenser (från ca 250-1000Hz) Utrustningen ska sitta i en cupé i en bil och varna för diverse låga / höga nivåer. Den ska kunna serieproduceras (nåja,, 10 - 20 exemplar kanske :roll: )

Jag har provat att koppla ett par NPN + PNP transistorer med basen till den logiska utgången

Bild

men jag får en oerhört låg volym på högtalaren. Jag har provat 2 st "minihögtalare 8 ohm" som knappt hörs alls, medans en datorhögtalare (8 ohm) låter lite mer, men absolut inte tillräckligt oavsett värdena på motstånd och kondensator.

Hur får jag högre ljudvolym? Behöver jag köra 12V-matning till transistorerna? eller ska jag använda något annat än 8Ω högtalare? Jag provade ett gammalt piezoelement också, men det hördes knappast det heller.

Jag tycker inte jag borde behöva något mer förstärkningssteg då jag har ett sving på nästan 5 volt och upp till 20 mA på basen?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hmm... en PNP kan ju bara öppna om emittern har en högre potential än basen, och en NPN kan bara öppna om emittern har en lägre potential än basen, och med en konding där blir det ingen potential alls. Tar du bort den, kommer bara NPN-trissan att funka. Jag har bara sett push-pull-kopplingar med dubbel spänningsmatning, typ den här:

Bild

Kanske funkar om du direkt på utgången i ditt schema sätter både en pullup och en pulldown av lika storlek, så du får en spänningsdelare. 1k kanske.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Vad är det för värden på motstånden och kondensatorn?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

jesse: den koppling du visar kan förvisso driva mer ström genom högttalaren men du förlorar 1,3V spänningssväng pga. 2 diodsträckor.

Om du tar t.ex. en LM386 får du en del mer "fjutt" i dosan men de små minihögttalare ger inte mycket till ljud till att börja med.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

kolla på 73-267-40 MSOP (class D) eller
73-267-58 SO8 kapsel class B gissar jag på. (elfa)

LM 4667 kör också bryggat så du får ut lite mer effekt.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

I den här tråden har du nog lösningen.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 38&start=0
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Finns det ingen summer som klarar det frekvensintervallet? De kan låta väldigt mycket med bara 5 V 20 mA. Vill du trimma dem så kan du ju dessutom köra bryggat med två pinnar från µC och få ett 10 V ekvivalent arbetsområde.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

tack för svaren... jag ska fundera vidare...

motstånden har jag provat alla varianter på från 10k på bas och 180 ohm på utgång ner till 0 ohm på basen och 1 ohm på utgången. På C har jag provat 100 µF och en större C (minns ej, kanske 330 µF). Har inte hunnit vara i verkstan, så jag har inte provat att koppla in 1K-motstånden, men jag tror inte det är problemet. Kanske det helt enkelt blir för låg spänning om det t.ex. är 0.5 v ut på "låg" och 4.5 volt på "hög" och jag förlorar 1.3 volt bas-emitter så blir det bara 2.7 volt kvar... Men det borde ge 0.9 W ut om jag kör 8 ohm ut och tillräckligt stor C.

Hur stor effekt ska behövas för att ge bra ljud? Jag har ju en 1W radio hemma (det står 1W på den i alla fall) som låter ordentligt bra... så 1W borde ju räcka.

motkopplade 5v utgångar låter intressant så jag får +/- 10 volt över HT.

Summer - de jag hittat är dyra och jag får inte reda på någon "prestanda". Men en summer - drivs den med en likspänning som pulserar ? eller ska det vara en konding där också?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Jag har kört en högtalare från hörlurar direkt på två IO pinnar, det skriker tillräckligt kan man säga, här kan man få "valfri" ton.

Har också kört 37-872-15 , den skriker tillräckligt illa. Bara att kasta på 3 volt. (31kr är inte så farligt). Kan intyga att en hel dag med av/på pipande på 3 volt gör en tillräckligt galen.

Clasohlsson har en för 39kr 22-572 drivs 6-9 volt.
Bara att ha en transistor som drar mot jord så kan du styra den.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Småhögtalare låter till och börja med väldigt lite även vid ganska stor inmatad effekt, och hörs bäst främst högt upp i diskantområdet - Om du skulle koppla in utgången till 110 dB/W hornhögtalare så skulle du förmodligen väcka hela huset, medan samma utgång bara får lilla högtalaren att pipa lite förskräckt :-)

Att typ dubbla spänningssvinget hjälper inte så mycket då det bara höjer ljudnivån typ 6 dB - ligger du redan på 1-2 volt sving över högtalarens polskruvar i nuläget och det fattas 30 dB i ljudstyrka så hjälper det inte att dubbla spänningen ytterligare då 30 dB ökning kräver att spänningssvingen ökas 31 ggr i spänning - om högtalaren ens håller för det...

Piezo-elektriska högtalare med hornladdning (används ofta som siren i larmsammanhang) kan skrika på riktigt duktigt med förvånansvärt liten effektförbrukning - nackdelen är att frekvensområdet startar från någon kHz och uppåt och kanske kräver en liten trafo för att få ordentlig spänningssving till piezoelementet ( impedansanpassning då piezoelementet ofta har hög impedans).
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Clasohlsson har en för 39kr 22-572 drivs 6-9 volt.
En summer verkar redan ha en färdig ton, det är bara att koppla på likström. Anledningen till att jag har en µC är att jag vill kunna generera flera olika toner beroende på vilket larm det gäller. (Kanske med PWM dessutom så att jag kan variera volymen beroende på olika faktorer.)

Alla summrar som säljs på Kjell har också en redan "färdig" frekvens och jag antar att de ska matas med likström. Så då återstår alltså en bättre högtalare eller ett piezoelement?

En av de högtalare jag testade var denna från Electrokit, men det hördes knappt något alls från den. Electrokit har även ett piezoelement, men den har en resonansfrekvens på 4.5 khz.... lite för högt tycker jag... (varning för "väckarklocka" - det ljudet vill jag inte ha!)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Skyddsdioder för back-EMF är också tillrådligt.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Skyddsdioder för back-EMF är också tillrådligt.
Var då? Menar du på min koppling med två transistorer? Skulle HT.n ge backspänningar?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Citera inte direkt ovanstående inlägg är du snäll. Det är därför det är ett rött kryss över sista citeringsknappen. Det står i forumreglerna.

Skyddsdioder... Ska det behövas? Driver inte den ena trissan, så driver ju den andra, och då går ju backströmmen ut den vägen. Meningen är ju att högtalaren aldrig ska vara "okopplad" som ett relä är när man slår av strömmen.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Det behövs inga skyddsdioder här, motstående transistor fångar eventuell backspänning.
Skriv svar