Ström genom digital pot
Ström genom digital pot
Jag har en fråga angående hur man kan göra för att kunna köra en högre ström genom en digital pot.
Jag har ett labbagg baserat på en lm 723 som jag vill digitalisera.
jag hade tänkt att byta poten mot en digital variant. Men de flesta digitala potar som jag kollat på klarar endast en ström på 1mA. Det är problemet jag vill kunna justera en spänning mellan 0- 3.6v med en konstant ström på 3,5mA.
Går detta att lösa med några op förstärkare?
Hur skall jag koppla dessa i sådana fall?
/Anton A
Jag har ett labbagg baserat på en lm 723 som jag vill digitalisera.
jag hade tänkt att byta poten mot en digital variant. Men de flesta digitala potar som jag kollat på klarar endast en ström på 1mA. Det är problemet jag vill kunna justera en spänning mellan 0- 3.6v med en konstant ström på 3,5mA.
Går detta att lösa med några op förstärkare?
Hur skall jag koppla dessa i sådana fall?
/Anton A
Hur många nivåer behöver du egentligen? Räcker det inte med en liknande R2R-stege med resistorer som styrs av några småsignalfälteffekttransistorer?
Edit:
150 mA ut!? Räcker det inte med att regulera med en vanlig effekt-OP då, så kan du återkoppla med en digitalpot, om du nu gättegärna vill använda en sådan.
Edit:
150 mA ut!? Räcker det inte med att regulera med en vanlig effekt-OP då, så kan du återkoppla med en digitalpot, om du nu gättegärna vill använda en sådan.
Jag vill kunna justera utgångs spänningenmellan 1-33v i minst 100 nivåer vilket gör att varje steg blir 0,33v.
jag skrev lite konstigt det är spänningsfallet som är 0-3.6volt över poten.
R2R stege skulle funka men den tar ju ganska många I/O pinnar på processorn om man jämför med vad en digital pot kräver.
såg din ändring det är 3A ut ström ur agget men strömmen genom Poten ligger på konstant 3,5mA.
jag skrev lite konstigt det är spänningsfallet som är 0-3.6volt över poten.
R2R stege skulle funka men den tar ju ganska många I/O pinnar på processorn om man jämför med vad en digital pot kräver.
såg din ändring det är 3A ut ström ur agget men strömmen genom Poten ligger på konstant 3,5mA.
- prototypen
Därför att det är så enkelt att göra en enkel DAC men R2R stege och en OP. "Behovet" är nog större av ADC då omvärlden är analog men låter sig styras digitalt.
Ex. Bygg en termostat, temperaturen mäts analogt medan värmeelementet styrs till/från.
Bara så där, det lät onödigt komplicerat att styra ett labbagg med processor, ska du styra via SMS eller nåt sånt.
Jag skulle inte satsa så mycket krut på ett LM 723 baserat agg, kretsen är känslig för HF och skenar (utspänningen stiger).
Protte
Ex. Bygg en termostat, temperaturen mäts analogt medan värmeelementet styrs till/från.
Bara så där, det lät onödigt komplicerat att styra ett labbagg med processor, ska du styra via SMS eller nåt sånt.
Jag skulle inte satsa så mycket krut på ett LM 723 baserat agg, kretsen är känslig för HF och skenar (utspänningen stiger).
Protte
- Schnegelwerfer