Temperaturstyrd fläktstyrning
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Temperaturstyrd fläktstyrning
Ska bygga en temperaturreglerad fläktstyrning till ett labbagg.
Har tänkt mig en termistor som sensor.
Jag vill att lägsta spänningen ska vara 5V, och det ska det vara upp till 25°.
Mellan 25° och 50° ska spänningen öka från 5 till 12V, och sen ska det vara 12V från 50° och uppåt.
Inspänningen är 16V.
Har letat runt som en tok, men inte hittat något vettigt. Antingen är det bara av/på, som en termostat, eller så finns ingen övre/undre gräns. Känns som om det borde finnas någon annan som redan uppfunnit det här, som jag kan låna schemat av.
Helst ingen µC-lösning.
Kanske en rail-to-rail opamp kopplad som differentialförstärkare, med V- till +5V, och V+ till +12V, och sen en trissa som emitterföljare efter det, och ta ut spänning mellan den och jord...
Har tänkt mig en termistor som sensor.
Jag vill att lägsta spänningen ska vara 5V, och det ska det vara upp till 25°.
Mellan 25° och 50° ska spänningen öka från 5 till 12V, och sen ska det vara 12V från 50° och uppåt.
Inspänningen är 16V.
Har letat runt som en tok, men inte hittat något vettigt. Antingen är det bara av/på, som en termostat, eller så finns ingen övre/undre gräns. Känns som om det borde finnas någon annan som redan uppfunnit det här, som jag kan låna schemat av.
Helst ingen µC-lösning.
Kanske en rail-to-rail opamp kopplad som differentialförstärkare, med V- till +5V, och V+ till +12V, och sen en trissa som emitterföljare efter det, och ta ut spänning mellan den och jord...
Senast redigerad av MadModder 18 maj 2008, 09:43:11, redigerad totalt 2 gånger.
Najs att du fortfarande bygger fläktkontrollers, det gjorde du ju på den tiden innan jag ens kunde stava till emitterföljare!
En differentialförstärkare är en bra idé. Kan dock behövas kopplas i två steg för att få den robust (en OP för att plocka ner offset, nästa OP sköter förstärkningen).
Vilka spänningsvariationer handlar det om hos (den uppspända) termistorn?
En differentialförstärkare är en bra idé. Kan dock behövas kopplas i två steg för att få den robust (en OP för att plocka ner offset, nästa OP sköter förstärkningen).
Vilka spänningsvariationer handlar det om hos (den uppspända) termistorn?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Jag har inte riktigt bestämt mig än. Funderade på en termistor med 100k vid 25°. (elfa 60-279-65) efter att ha kollat i databladet verkar det bli 25k vid 50° ungefär. Tar jag ett fast motstånd på 100kΩ, så blir det ju V*1/2 - V*5/4 som blir det aktiva intervallet. Utanför det så händer inget ytterligare, som sagt. Tar jag 12V till detta blir det mellan 4,5V och 6V som kommer ligga över den. Spannet blir ju såklart lite större då det inte alltid kommer vara 25°<t<50°.
Ungefär så här gjorde jag i mitt aggregat fast lite fulare och med många fler dioder:

* Tag en regulator, andra spänningar går bra också. Den behöver inte vara på 12V! 8V eller 9V passar bra så slipper man oroa sig för att inspänningen inte skall räcka till.
* Välj VRef 0.7V eller så över lägsta spänningen man vill ha ut (spänningsfallet över zenern i framriktningen)
* Zenerspänningen för D1 = Maxspänning ut minus VRef. (Kan behöva exprimenteras lite då zenerspänningen beror på strömmen)
* Ställ antingen upp ett ekvationssystem för att räkna ut R3 och R4 med hjälp av termistorns resistanser och spänningarna vid de två valda punkterna på reglerkurvan. Eller:
* Välj R3 så att den och termistorn delar reglerade spänningen till VRef vid den temperatur då man vill ha VRef ut. (5.7V i ditt fall)
* Välj R4 så att maxspänningen nås vid lämplig temperatur. (12V i ditt fall)
En kondensator parallellt med NTC:n ger en extra startkick och minskar störkänsligheten. Tänkte inte på det när jag ritade kretsen, kan vara trevligt. Som transistor kanske en BD139 skulle passa bra. Opamp, typ TL071 eller liknande. Då den matas från +16 behövs inget rail-to-rail där.

* Tag en regulator, andra spänningar går bra också. Den behöver inte vara på 12V! 8V eller 9V passar bra så slipper man oroa sig för att inspänningen inte skall räcka till.
* Välj VRef 0.7V eller så över lägsta spänningen man vill ha ut (spänningsfallet över zenern i framriktningen)
* Zenerspänningen för D1 = Maxspänning ut minus VRef. (Kan behöva exprimenteras lite då zenerspänningen beror på strömmen)
* Ställ antingen upp ett ekvationssystem för att räkna ut R3 och R4 med hjälp av termistorns resistanser och spänningarna vid de två valda punkterna på reglerkurvan. Eller:
* Välj R3 så att den och termistorn delar reglerade spänningen till VRef vid den temperatur då man vill ha VRef ut. (5.7V i ditt fall)
* Välj R4 så att maxspänningen nås vid lämplig temperatur. (12V i ditt fall)
En kondensator parallellt med NTC:n ger en extra startkick och minskar störkänsligheten. Tänkte inte på det när jag ritade kretsen, kan vara trevligt. Som transistor kanske en BD139 skulle passa bra. Opamp, typ TL071 eller liknande. Då den matas från +16 behövs inget rail-to-rail där.
Det borde bli:
VRef/RNtc = (VReg-VRef)/R3 + (VUt-VRef)/R4
(Spänningen på båda ingångarna till OP:n = VRef och strömmen genom R3+R4 måste bli samma som strömmen genom NTC:n) Så kan man göra ett ekvationssystem av den där och sätta in RNtc = 100k VUt = 5V i första och RNtc = 25k och VUt = 12V i andra.
För VRef bör man använda det värde man får efter att man valt riktiga motstånd till spänningsdelaren för VRef. Det finns en del roliga spänningsdelarkalkylatorer på nätet att ladda ner har jag för mig. Man väljer motståndsserie och vilken delning man vill ha så räknar den ut närmaste kombination.
VRef/RNtc = (VReg-VRef)/R3 + (VUt-VRef)/R4
(Spänningen på båda ingångarna till OP:n = VRef och strömmen genom R3+R4 måste bli samma som strömmen genom NTC:n) Så kan man göra ett ekvationssystem av den där och sätta in RNtc = 100k VUt = 5V i första och RNtc = 25k och VUt = 12V i andra.
Hehe
Så du byggde den där?
Hittat någonstans att sno ström från då? Tänk på att kylflänsarna till transistorerna troligtvis är nätanslutna och strömförande så NTC-n måste isoleras ordentligt eller inte sitta mot kylflänsen. (Går fläkten alltid med lite fart kanske det räcker att sätta termistorn nedströms från kylflänsen, max omgivningstemperatur var ju runt 50 grader för aggregatet...)
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Det gick inte att sätta en konding parallellt över termistorn.
Utan den blir det 5,4V till fläkten vid rumstemp.
Med den blir det 6,5V direkt och sen håller den sig där, och spänningskurvan ser jättekonstig ut. Först sjunker det nån volt med ökad temperatur...
Genom att sätta en konding parallellt med R1 istället ges det förväntade resultatet.
Utan den blir det 5,4V till fläkten vid rumstemp.
Med den blir det 6,5V direkt och sen håller den sig där, och spänningskurvan ser jättekonstig ut. Först sjunker det nån volt med ökad temperatur...
Genom att sätta en konding parallellt med R1 istället ges det förväntade resultatet.
Senast redigerad av MadModder 18 maj 2008, 14:37:16, redigerad totalt 1 gång.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Dags för ett nytt kors i taket då. 
Etsade ett kort, och lödde på alla grejer. Funkar klockrent.
Här är då mitt schema: http://madmodders.se/temp/Scheman/fcu7.gif
Och här är det färdiga resultatet:

Etsade ett kort, och lödde på alla grejer. Funkar klockrent.
Här är då mitt schema: http://madmodders.se/temp/Scheman/fcu7.gif
Och här är det färdiga resultatet: