Söker inkopplings ritning TA-210U
- Anahka1975
Söker inkopplings ritning TA-210U
Jag har sökt nätet efter schema eller beskrivning hur man kopplar in en shunt reglering TA-210U men inte lyckats. Kan någon här sitta på en sådan tro??
Fick en sådan men den saknar allt vad manual/schema heter...
Fick en sådan men den saknar allt vad manual/schema heter...
- Anahka1975
Har undersökt lite mer och hittat vad som är öka/minska till shuntmotorn, 220V in men vad är det för givare till en sådan här central?
Man har nog bara använt den som regulator utan utegivare, för det var bara 1 kabel till givare inkopplad (alla kablarna var klippta) och det sitter ett motstånd på 146ohm (mätt med multimeter) mellan 2 plintar.
Kopplar jag in en potentiometer på 100ohm mellan de plintar jag mistänker är framlednings-givaren så kan jag få den att ändrasig från öka till minska eller båda samtidigt (troligen när det är rätt temp.
Vad tror ni det ska vara för givare??
Ska slänga upp ett par bilder...
Man har nog bara använt den som regulator utan utegivare, för det var bara 1 kabel till givare inkopplad (alla kablarna var klippta) och det sitter ett motstånd på 146ohm (mätt med multimeter) mellan 2 plintar.
Kopplar jag in en potentiometer på 100ohm mellan de plintar jag mistänker är framlednings-givaren så kan jag få den att ändrasig från öka till minska eller båda samtidigt (troligen när det är rätt temp.
Vad tror ni det ska vara för givare??
Ska slänga upp ett par bilder...
- Anahka1975
Är det inte dessa jag ska (har redan gjort) kontakta??
http://www.tourandersson.com/default.as ... nguage=SWE
http://www.tourandersson.com/default.as ... nguage=SWE
Anahka1975:
Är det en av de gamla beige/bruna enheterna som man viker uppåt?
eller de nya med lcd fram? (borde vara den bruna enheten då det annars hade varit enkelt att räkna ut givarvärdena då den visar ärvärdena)
Som denna
Givaren ska vara en vanlig TA givare, kommer dock inte ihåg ohm talet i huvudet.. (men jag tror det är runt 10 kohm)
De har samma givare, de flesta av TA standardgivare har samma ohmtal, så om du får tag på en givare kan du använda den som vadsom...
Det kan vara så att jag har något liggande i källaren, annars får jag ta och ringa mina fd kollegor som jobbar med sånna dagligen...
TA = Tour Andersson, och gjorde förr reglersystem och ventiler.
Nu är det två bolag,
TA (Tour Andersson) gör ventiler och rörkopplingar
TAC gör reglercentraler och dylikt, du vill ha kontakt med TAC, de hade förr servicekontor med servicefolk lite varstans i sverige. Helt klart mutbara med fikabröd
edit: 1.8 Kohm verkar de vara vid okänd(20 grader??) temperatur...
edit2: det är altså de riktigt gamla reglercentralerna?
Tror fortfarande de använder EGL/EGU givarna. Pottarna på de enheterna brukar oxidera ihop rätt bra. Löses enklast genom ett flitigt skruvande fram och tillbaka...
Är det en av de gamla beige/bruna enheterna som man viker uppåt?
eller de nya med lcd fram? (borde vara den bruna enheten då det annars hade varit enkelt att räkna ut givarvärdena då den visar ärvärdena)
Som denna
Givaren ska vara en vanlig TA givare, kommer dock inte ihåg ohm talet i huvudet.. (men jag tror det är runt 10 kohm)
De har samma givare, de flesta av TA standardgivare har samma ohmtal, så om du får tag på en givare kan du använda den som vadsom...
Det kan vara så att jag har något liggande i källaren, annars får jag ta och ringa mina fd kollegor som jobbar med sånna dagligen...
TA = Tour Andersson, och gjorde förr reglersystem och ventiler.
Nu är det två bolag,
TA (Tour Andersson) gör ventiler och rörkopplingar
TAC gör reglercentraler och dylikt, du vill ha kontakt med TAC, de hade förr servicekontor med servicefolk lite varstans i sverige. Helt klart mutbara med fikabröd

edit: 1.8 Kohm verkar de vara vid okänd(20 grader??) temperatur...
edit2: det är altså de riktigt gamla reglercentralerna?
Tror fortfarande de använder EGL/EGU givarna. Pottarna på de enheterna brukar oxidera ihop rätt bra. Löses enklast genom ett flitigt skruvande fram och tillbaka...
- Anahka1975
Hej!
Som AndLi säger är det TAC standard givare
-30 °C = 25000 ohm
0 = 5100
+10 = 3400
+20 = 2150
+85 = 250
Jag tror jag har en tabell någonstans.
Inkoppling enligt följande plint 1 och 2 framlednings temperatur plint 6 och 7 ute givare plint 8 och 9 är för "Fjärreostat" extern inställning av börvärdet samma som ratt A ,det skall sitta ett 150 ohm resistor där. Plint 12, 13 och 14 ställdon 24 volt öka/minska signal. a och b 220V.
Jag kanske har några gamla doningar undanstoppat.
Vad skulle du behöva ?
edit Fjärreostat behövs inte, den var ett tillbehör.
Som AndLi säger är det TAC standard givare
-30 °C = 25000 ohm
0 = 5100
+10 = 3400
+20 = 2150
+85 = 250
Jag tror jag har en tabell någonstans.
Inkoppling enligt följande plint 1 och 2 framlednings temperatur plint 6 och 7 ute givare plint 8 och 9 är för "Fjärreostat" extern inställning av börvärdet samma som ratt A ,det skall sitta ett 150 ohm resistor där. Plint 12, 13 och 14 ställdon 24 volt öka/minska signal. a och b 220V.
Jag kanske har några gamla doningar undanstoppat.
Vad skulle du behöva ?
edit Fjärreostat behövs inte, den var ett tillbehör.
- Anahka1975
- Anahka1975
Efter att ha mailat TAC imorse så damt det nyss ner en PDF med manual och inkopplings beskrivning.
Vad tror ni om att använda 2 st 60-279-16 elfa http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2012556.htm I rätt kappsling för fram-ledning och ute givare?
Om dom inte har exakt rätt värde vid given temeratur, spelar det nån roll då båda blir lika?
Vad tror ni om att använda 2 st 60-279-16 elfa http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2012556.htm I rätt kappsling för fram-ledning och ute givare?
Om dom inte har exakt rätt värde vid given temeratur, spelar det nån roll då båda blir lika?
- Anahka1975
- Anahka1975