433 MHz moduler

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
darkg

433 MHz moduler

Inlägg av darkg »

Hej! Jag är ny här.

Jag har köpt 433 MHz-sändare (TM1000-1) och mottagare (RM1SGS), på ebay, och försöker få igång lite rajtan tajtan.

Båda enheterna är enkla så till vida att förekommande terminaler begränsar sig till Vcc, GND & Data. Mottagarens utgång uppges vara TTL-kompatibel.

Jag tänker mig, lite naivt(?), att Vcc in på data på sändaren skall ge hög ut på mottagaren och om man drar sändaren låg ska mottagaren vips gå låg.

Nå. Först stoppade jag in dem i ett kopplingsdäck på absolut enklast tänkbara manér, och pulsade manuellt sändarens data-ingång. Viss effekt på mottagaren, dock ej nära TTL-nivåer. Detta var utan antenn på sändaren (mottagaren har integrerad antenn).

Sen övergick jag till batterimatad sändare på ett litet experimentkort, med en 555:a som pulsgivare. Och oscilloskop på mottagarens utgång. Ingen signal :x

Med (ful) eller utan antenn spelar ingen roll.

Några förslag el. uppslag? :P
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Vad säger databladen om signalen som skall kunna överföras?
peter555

Inlägg av peter555 »

Du behöver rätt baudrate, lite preamble och manchesterkodning så går det nog bra.
darkg

Inlägg av darkg »

vfr skrev:Vad säger databladen om signalen som skall kunna överföras?
Dessvärre säger de data jag hittar ingenting i detalj om någonting, så att säga. :evil: eller jo... det talas om 2,4 khz. Som jag uppfattade som maximalt överförbar frekvens. Men kanske är det inte så?
Du behöver rätt baudrate, lite preamble och manchesterkodning så går det nog bra
Jag har inte nödvändiga förkunskaper för att fullt ut kunna ta till mig den informationen. Är dessa moduler verkligen så pass specifika att de jobbar endast med särskilda frekvenser, koder eller protokoll? Finns det i så fall något troligt protokoll som sannolikt fungerar? Eller är det så illa att modulerna är sinsemellan helt olika, vad gäller överföringsformat? (Specifik kodning ska inte vara några problem i sig; jag kan implementera med PIC-kretsar tex.)
peter555

Inlägg av peter555 »

Det är nog rätt kinkigt du bör nog hålla dig runt 4.8 kb/s, för säker funktion ska du ha preamble och manchesterkodning. Det brukar vara samma krav för alla enkla moduler utan inbyggd kodning.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Med 2,4kHz som högsta moduleringsfrekvens fungerar det inte med 4,8kb/s.

Dock är preamble och lämplig kodning ett måste. Kodningen är till för att DC-nivån ska vara stabil, om man t.ex. bara sändar nollor blir det fel liksom bara ettor ger fel, felet uppstår i demoduleringen.
peter555

Inlägg av peter555 »

2.4 kHz motsvarar väl 4.8 kb/s. Efter manchesterkodning vill säga.
darkg

Inlägg av darkg »

peter555 skrev:Det är nog rätt kinkigt du bör nog hålla dig runt 4.8 kb/s, för säker funktion ska du ha preamble och manchesterkodning. Det brukar vara samma krav för alla enkla moduler utan inbyggd kodning.

Dock är preamble och lämplig kodning ett måste. Kodningen är till för att DC-nivån ska vara stabil, om man t.ex. bara sändar nollor blir det fel liksom bara ettor ger fel, felet uppstår i demoduleringen.
Tack ska ni ha - jag hade inte räknat med att modulerna skulle vara så "smarta". Var kan jag läsa mer om de grundläggande typiska förutsättningarna för sådana här moduler?
darkg

Inlägg av darkg »

peter555 skrev:Det är nog rätt kinkigt du bör nog hålla dig runt 4.8 kb/s, för säker funktion ska du ha preamble och manchesterkodning. Det brukar vara samma krav för alla enkla moduler utan inbyggd kodning.

Tack ska ni ha - jag hade inte räknat med att modulerna skulle vara så "smarta". Var kan jag läsa mer om de grundläggande typiska förutsättningarna för sådana här moduler, gärna inkl. applikationsexempel förstås 8) ?
peter555

Inlägg av peter555 »

Smarta ? Problemet är att de är dumma. Det borde gå att läsa i litteratur som behandlar grundläggande radiokommunikation. Sök på preamble och manchesterkodning så bör du hitta en hel del.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag kan bara instämma, de moduler är definitivt inte smarta! Själv använder jag ER400-moduler som faktisk ÄR smarta.
LA3PNA
Kontakt:

Inlägg av LA3PNA »

Er det denne og denne du har kjøpt?
darkg

Inlägg av darkg »

peter555 skrev:Smarta ? Problemet är att de är dumma. Det borde gå att läsa i litteratur som behandlar grundläggande radiokommunikation. Sök på preamble och manchesterkodning så bör du hitta en hel del.
Jag förstår.
Jag kan bara instämma, de moduler är definitivt inte smarta! Själv använder jag ER400-moduler som faktisk ÄR smarta.
..
Er det denne og denne du har kjøpt?
Ja, de är till förväxling lika, men sändaren är i en detalj olik. Ena spolen är annorlunda. Men det är dem jag köpt - typ.
Skriv svar