Differential eller single ended?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
miklon

Differential eller single ended?

Inlägg av miklon »

Jag sitter och kämpar och sliter med att få in när det är det ena eller det andra som gäller.

Jag har gjort en skiss över en tänkt mätuppställning:

Bild

TT symboliserar en transmitter och voltmetern ska tolkas som ett datainsamlingskort. I det här fallet ett kort där man kan välja mellan differential och single ended på ingångarna.

Här har ju bägge mätpunkterna en gemensam punkt, i nollpunkten. Men om vi tänker oss att det här matas av en trafo, så finns ju ingen galvanisk kontakt med jord, jag antar att nollan då är att betrakta som flytande i förhållande till datainsamlingskortet, som sitter i en jordad dator. Då bör man väl välja en differentiell anslutning i det här fallet?

När är det ok att köra med en single-ended anslutning? Om man jordar nollsidan, vad händer då?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Om du är helt säker på att nollan är flytande och inte har någon egen nivå i förhållande till jord är det ju enklast att mäta med single ended och ansluta nollan till jorden. Man vill i vilket fall som helst inte mäta en signal som är helt flytande i förhållande till jord. Då vill man skapa en referenspunkt (=jord) som ingångarna kan förhålla sig till. En differentiell ingång kan ju inte hantera vilka spänningar som helst i förhållande till jord utan de bör ligga inom en viss maxnivå. Så inget "flytande"!
Användarvisningsbild
miklon

Inlägg av miklon »

Trafon som matar systemet är väl isolerad från jord genom sin konstruktion. På andra sidan sitter en transmitter som i och för sig saknar galvanisk isolation, men där ingångssidan inte är i kontakt med jord.

Då bör väl nollan vara flytande och då är det alltså lämpligt att jorda nollan och köra single ended?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det ska gå bra. Jag antar att transmittern inte matar ut nån slags ström på "nollan"...
Skriv svar