En titt i en skruvdragarladdare..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

En titt i en skruvdragarladdare..

Inlägg av JimmyAndersson »

Fick en idé om att bygga om laddaren till skruvdragaren för att få en liten indikering på hur mycket som är kvar att ladda.

Plockade isär laddaren och hittade:

Bild
Lade lödsidan ovanpå kortet med hjälp av Photoshop för att se lättare.

Schema:

Bild

Har inte hittat någon TO92-pinout för S9012. Enligt de sajter jag hittat så finns bara S9012 i SMD-format. Den hålmonterade ska tydligen heta S9013, men det står "S9012" på min...
Så jag har gått efter pinouten för S9013. Hittade några bilder på nätet där C och E är omkastade, men det känns lite fel att emittern skulle gå till spänningsmatningen. Så det borde vara som jag ritat i schemat.

Lysdioden lyser så fort jag stoppar i nätadaptern, oavsett om batteriet sitter i laddaren eller inte. Jag har aldrig sett att lysdioden har slocknat, förutom när man drar ut nätadaptern. :) Så jag förstår inte riktigt schemats funktion...

Någon som kan förklara? :)

Tyvärr vet jag inte hur många Ah batteriet ska kunna ge.
Det är en billig (men bra) tysk skruvdragare av märke "Power G".

edit: Skrev 3 istället för 2 på ett ställe...
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Om det är allt som sitter i laddaren så förstår jag att batterierna inte håller speciellt länge :(

Nåväl, om schemat verkligen är rätt så stämmer det att lysdioden borde lysa konstant oberoende om batteriet är anslutet eller inte eller om det är fullt eller tomt. Man kan helt sonika ta bort allt utom möjligen 1N4001:an utan att funktionen blir anorlunda.

Däremot om man byter till en PNP-transistor så lyser dioden då batteriet laddas och slocknar om batteriet är urkopplat eller fullt.

EDIT: PNP-transistorns emitter ska kopplas till + isåfall.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Hehe... vilken fantastisk krets!

Batterispänningen måste upp till runt 20 Volt innan dioden slutar lysa.
bos
Kontakt:

Re: En titt i en skruvdragarladdare..

Inlägg av bos »

JimmyAndersson skrev:Hittade några bilder på nätet där C och E är omkastade, men det känns lite fel att emittern skulle gå till spänningsmatningen. Så det borde vara som jag ritat i schemat.
Generellt sett används PNP (E till matning) för att "sourca", och NPN (E till jord) för att "sinka". Om det är en NPN i laddaren så kommer lysdioden att lysa oavsett batterispänning, eftersom det alltid finns en bias på basen. Om det däremot skulle vara en PNP så kommer batterispänningen att bestämma huruvida det finns bias eller inte.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

i min laddare sitter det två lysdioder som lyser konstant och ett kolfilmsmotstånd som strömbegränsare :shock: :roll:
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jimmy A

Vilket HiTec.

Protte

Om transistorn är PNP med emitter till + så kommer spänningsfallet över dioden att precis ge lite basström så att LED tänds när man laddar.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Transistorn heter egentligen SS98012 och är en PNP...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jaha ja, då blir det annorlunda.

Korrigerat schema:

Bild

Då borde alltså lysdioden slockna när batteriet är färdigladdat. Undrar hur lång laddtid det har då egentligen eftersom jag aldrig sett att lysdioden har slocknat.. :roll:

Jag ska nog bygga en ny laddare med lite mer hjärna.

Hur vet man egentligen att en komponent inte är det den utger sig för att vara? :D
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det finns inget som avbryter laddning så det flyter alltid laddström och överladdar batteriet. Lysdioden har nog mera funktionen att visa att batteriet inte glappar i anslutningen.

Protte
Borre

Inlägg av Borre »

Fast det står i första inlägget att lysdioden lyser oavsett om batteriet sitter där eller inte.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Testade nu igen efter att ha skruvat ihop laddaren.
Lysdioden lyser bara när batteriet sitter där. Skumt.. Antingen har jag börjat bli virrig eller så hände något (av positiv karaktär) när jag skruvade ihop den... :roll:

edit: Hur mycket ska ett sånt här batteri laddas med egentligen? Lämplig spänning och laddström när batteriet är i princip urladdat? (Vet att det finns flertal trådar om att ladda batterier, men om någon kan svara på rak arm så får ni gärna göra det.) :)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Strömmen = en tiondel av kapaciteten (Ah) i 14 timmar är väl en bra grund.
Dubbla den strömmen i 7 timmar osv.
NiMH är ju känsliga för överladdning så en timer skulle förbättra denna laddare ung 1000%

Protte
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Spänning max 1.42V eller om det var 1.41V per cell för bästa livslängd.

Vid 14 timmars laddning och C/10 laddning behövs normalt inte någon direkt kontroll på laddningen förutom för säkerhetsskull att man ändå helst bryter laddningen efter att den är klar. Laddströmmen brukar dock ibland vara så låg att det kan klassas som underhållsladdning i vissa fall.

Dubblar man strömmen räcker det normalt ej med vanlig tidskontroll för att vara säker på att inte batterierna blir överladdade, då behövs delta-V för optimal laddning.
agh39

Inlägg av agh39 »

Man bör ladda med 0,5-1,0 C om man inte väljer 0,1 C i 14-16 h.

0,1-0,5 C ger mycket liten signal till laddaren vid färdig med -DV, så liten att den ofta förbises med överladdning till föjd.

Anders
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Tack, alla tre. :)

Öppnade batteripacket också när jag ändå höll på:

Bild

Var inte direkt beredd på att det skulle se ut så. :D

Det ser ut att vara 15st celler.

edit: Hittade en märkning på cellerna. 1,2V 1,3Ah. (Per styck alltså.)
Märket verka vara Haiding. Det står även "SC" under "Ni-MH".
Skriv svar